تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست شورای ملی صلح از مردم آمریکا

شورای ملی صلح در نامه‌ای از مردم آمریکا خواست که با تداوم حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق و افغانستان مخالفت کرده و رفتار‌های «تجاوز‌کارانه اسرائیل» را نفی کنند.

در این نامه که امروز (شنبه) در اختیار رادیو زمانه قرار گرفته، همچنین از مردم صلح‌طلب آمریکا درخواست شده تلاش کنند تا منازعه زیان‌بار واشینگتن و تهران هرچه سریع‌تر پایان یابد.

شورای ملی صلح، سازمانی غیر دولتی است که با هدف خنثی کردن تهدیدهای جنگ بر ضد ایران ۲۸ آبان ماه سال ۱۳۸۶ تشکیل شد.
این شورا به ابتکار شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل راه‌اندازی شده است.

در نامه شورای ملی صلح، آمده است که انتخاب باراک اوباما نامزد دموکرات‌ها به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا از سوی مردم نشان از «نفی رفتار و گفتار دخالت‌جویانه و جنگ‌طلبانه دولتِ وقت» است.

این شورا تصریح کرده که رای مردم آمریکا به «تغییر» فرصتی مناسب برای آغاز تغییرات سازنده به ‌ویژه در روابط بین‌الملل (با رویکردی صلح‌طلبانه) در سیاست خارجی آمریکا است.


به اعتقاد نویسندگان این نامه، رای به تغییرات در آمریکا می‌تواند به «صیانت بیشتر از کرامت انسان‌ها، آزادی‌های اساسی، حفظ حقوق شهروندی، صلح، امنیت، سلامتی محیط زیست و توسعه پایدار» در جهان» کمک کند.

شورای ملی صلح در عین حال تاکید کرده که از نقش آمریکا به‌ عنوان یکی از عوامل بروز خشونت‌ها در منطقه متاسف است و اعتقاد دارد که «اشغال نظامی کشورها به بهانه مبارزه با تروریسم، به ریشه‌کنی و یا حتی کاهش عملیات تروریستی منجر نشده است.»

شورای ملی صلح ۶۰ عضو دارد که شامل فعالان سیاسی و کارشناسان اقتصادی است و برای جلوگیری از رویارویی نظامی، خارج از چارچوب دولت عمل می‌کند.

خانم عبادی پیشتر در اطلاعیه‌ای که در ۲۸ آبان‌ماه سال ۸۶ در تشریح دلایل راه‌اندازی چنین شورای صادر کرد، گفته بود که «پس از رایزنی‌های فراوان به این نتیجه رسیدیم که می‌شود با یک جنبش صلح‌خواهی از وقوع جنگ جلوگیری کرد.»

عبادی با طرح این مسئله که اگر ما متحد شویم و یک صدا بگوییم که جنگ نمی‌خواهیم این صدا واکنش خواهد داشت، اضافه کرده بود: «این موضوع که چگونه جنگ نمی‌خواهیم، و صلح را برای چه شرایطی می‌خواهیم؟ این همفکری و یاری همگان را می‌طلبد.»

برنده جایزه صلح نوبل اظهار امیدواری کرده بود که شورای ملی صلح بتواند زمزمه طبل جنگ را خاموش کند.

Share

نظرهای خوانندگان

خانم عبادی خسته نباشید

اما صلح فاصله بین دو جنگ نیست.

همچنین شاید بشود با اتحاد از جنگ چلوگیری کرد اما آیا به صلح هم می توان رسید؟؟

-- از وراث مالک دوزخ ، Dec 29, 2008

عشق رهبران حکومت اسلامی ایران به فلسطین کم بود, که حالا خانم عبادی هم نگران فلسطنیها شوده. کاش که این خانم زمانی که فلسطینیها موشک پرتاپ میکنند هم حرکتی بکنند, یا اگه دلشون برای بچه های اسراییلی به رحم نمییاد به فکر ایرانیهای بهایی و یهودی در اسراییل باشن.

-- یک غیره فلسطینی ، Dec 29, 2008

آفرین برصلح‌بانوی راستین ایران که به دور از شوونیسم و تعصب، بر حفظ حقوق "مردم بیگناه" از هر نوع و نژادی تاکید می کند.

-- ss ، Dec 29, 2008

اخبار غزه هر انسان حقيقت جوبي را تكان مي دهد، چه برسد كه مدت هاست كاري كه با مردم غزه مي كنند انسان را به ياد دوراني که، "جنگاوران یک قبیله یا قوم به قلعه قبیله یا قوم دیگری هجوم آورده و آن را محاصره می کردند و راه آب و مواد غذایی را می بستند تا مردم تسلیم شوند و دروازه قلعه باز شود."
"سخنان سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل هم چیزی شبیه همین قصه ماقبل تاریخ مدرن است: هر وقت آنها از حمله دست بردارند همه چیز به حال عادی بازمی گردد."
اما دوست عزيز ، اگر امروز حتي شيرين عبادي و ديگران در سرتاسر دنيا به فرياد آمده اند علت چيزه ديگريست!
آيا در مقابل پرتاپ تعدادي راكت و سنگ اين پاسخ اسرائيل كه به قتل عام و اين كشتار غير نظاميان منجر شده است انساني است؟!

-- ايليا ، Dec 29, 2008

این نبرد نبرد کینه هاست نبرد بغض هاست
در این شرایط اگر قدرت دست حماس و فلسطینی ها هم می افتاد همین بلا را بر سر اسرائیل می آوردند
کما اینکه ادعای این موضوع را هم دارند
بهتر است شورایی تشکیل شود تا به هر صورت این دو ملت را به هم نزدیک کند
تا زمانی که تخم این نفرت در این سرزمین (فلسطین و اسرائیل)خشک نشود گاه گاهی این زخم چرکین سرباز خواهد کرد حالا به نفع اسرائیل و اگر بشود زمانی به نفع فلسطین
و در این میان در کال تاسف مردم و انسان ها ی بیگناه و بی پناه کشته خواهند شد

-- محمد-ی ، Dec 29, 2008

خانم یا آقایی که خود را "یک غیر فلسطینی'' معرفی کرده اید،
در ۷ سال گذشته جمعاً ۱۶ اسراییلی در اثر اصابت موشکهایی که از نوار غزه پرتاب شدند جان باخته اند. در سه روز گذشته تا این لحظه بیش از سیصد فلسطینی به خاک و خون کشیده شده اند. شما چنین واکنش بی تناسب و افراطی را چه می نامید؟ قصاوت بی پایان؟ نسل کشی؟ جنون خون؟ یا همه اینها با هم؟ اسراییل شما از این راه هرگز به صلح و آرامش نمی رسد. به امید پایان هرگونه خونریزی در آن سرزمین.
یک انسان ایرانی.

-- Mehi Riazi ، Dec 30, 2008

غیره فلسطینی گرامی ،
سوراخ دعا راگم کرده اید که فکر می کنید مردم ایران با هر دین و اعتقادی باید ازجنگ استقبال کنند تا با منافع دولت ایران همسو نباشد. خون انسان حرمت دارد و هرکه انرا برزمین بریزد جوابگوست. و هر کس که با این کشتارها موافق باشد هم شریک جرم است.

-- بهروز ، Dec 30, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)