تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

توصیه فرانسه به رهبران عرب و اسرائیل

برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه از سران کشور‌های عربی خواست تا طرح‌هایى برای بهبود رابطه با اسرائیل را مد نظر داشته باشند.

آقای کوشنر توصیه کرد که برای ایجاد اطمینان و اعتماد متقابل میان اعراب و اسرائیل، کشور‌های عربی باید ایجاد خطوط هوائى دو طرفه و ایجاد همکاری‌هاى اقتصادى و سرمایه‌گذاری‌هاى مشترک با تل‌آویو را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش وب‌سایت تلویزیون پرس‌تی‌وی، وزیر خارجه فرانسه در جریان یک سخنرانی که در اجلاس مشترک فرانسه، اروپا و کشورهای عربى که به تلاش پژوهشگاه جهان عرب در پاریس تشکیل شده بود، این توصیه‌ها را مطرح کرده است.

وی همچنین از اسرائیل خواسته که شهرک‌سازى را در زمین‌هاى فلسطینیان متوقف کند، «زیرا این شهرک‌سازى، روابط صمیمى و اعتماد فیمابین را خدشه‌دار می‌کند.»

تلاش فرانسه برای میانجی‌گری میان اعراب و اسرائیل پس از آن آغاز می‌شود که هفته گذشته برخی رسانه‌ها اعلام کردند که رهبران عرب بسته‌ای از پیشنهادات را برای صلح با اسرائیل تحویل باراک اوباما رئیس‌ جمهوری منتخب آمریکا داده‌اند.

روزنامه اماراتی البیان نوشته که کشورهای عربی در نامه‌ای به اوباما آمادگی‌شان را برای صلح با اسرائیل اعلام کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، نامه یادشده از سوی عمرو موسی دبیرکل این اتحادیه و سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان به عنوان رئیس دوره‌ای شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب امضاء شده است.

اتحادیه عرب در این نامه برای تحقق صلح عادلانه و فراگیر با اسرائیل بر اساس اصل زمین در برابر صلح، قطعنامه‌های بین‌المللی و طرح صلح عربی اعلام آمادگی کرده است.

طرح صلح عربی برای اولین بار در سال ٢٠٠٢ میلادی از سوی عربستان سعودی ارائه شده که شامل به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی کشورهای عربی و در عوض، خارج شدن تل‌آویو از مناطق اشغالی ١٩٦٧ است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)