تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

زندانی شدن در ایران، «خفت» نیست

محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق ایران گفت که امروز در ایران، دیگر زندانی شدن «خفت» نیست و این اتفاق «بسیار بدی» است.

آقای خاتمی که امروز (دوشنبه) در دانشگاه تهران با دانشجویان سخن می‌گفت، افزود که در جمهوری اسلامی نباید با افراد به دلیل داشتن علایق سیاسی برخورد شود.
به گفته وی، جمهوری اسلامی باید با افرادی برخورد کند که «مجرم خطرناک» هستند.


رئیس جمهوری سابق ایران در عین حال از دانشجویان پرسید که آیا «نقد قدرت در جامعه ما هزینه ندارد و اگر ندارد این همه محرومیت برای چیست؟»

وی در ادامه سخنان خود این پرسش را مطرح کرد که چرا در دانشگاه، نقد به «براندازی» تعبیر می‌شود و آیا این برداشت، مطابق اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی است؟

آقای خاتمی همچنین به حادثه ۱۸ تیرماه سال ۱۳۷۸ اشاره کرد و آن را «جنایتی» خواند که باعث وارد شدن فشار‌های بیشتر بر جنبش دانشجویی شد.


در حادثه ۱۸ تیرماه گروهی از لباس‌شخصی‌ها و نیرو‌های پلیس، شبانه با برخی دانشجویان کوی دانشگاه تهران درگیر شدند که بر اثر آن، نا‌آرامی‌های گسترده‌ای در شهر تهران و برخی شهر‌های ایران در اعتراض به این برخورد‌ها شکل گرفت.

به اعتقاد آقای خاتمی که در آن زمان رئیس جمهور بود، این حادثه هیچ ارتباطی با دانشجویان نداشت و «زخم مظلومیت آن هنوز دل‌‏های دلسوزان نظام را می‌‏سوزاند.»

نقد وضعیت موجود
آقای خاتمی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود که به صورت پاسخ به سئوال‌ها ایراد می‌شد، با انتقاد از فضای فعلی جامعه ایران، گفت: «آیا در جامعه ما میزان رای ملت است؟ یا کسانی هنوز می‌‏خواهند بر مردم قیومیت داشته باشد؟»

رئیس جمهوری سابق ایران افزود که در جامعه کنونی ایران، «مشکلاتی چون فقر و نابرابری افزایش یافته و تهدیدها هم بیشتر شده است و حتی اسلام و آرمان‌‏های انقلاب نیز تحریف می‌‏شود.»


آقای خاتمی که در ماه‌های اخیر انتقاداتی متوجه عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد کرده، در این مراسم گفت که دولت نهم تشخیص داده است که برنامه پنج ساله، برنامه خوبی نیست.

انتخابات ریاست جمهوری
از آقای خاتمی که به عنوان یکی از نامزد‌های مطرح انتخابات آتی ایران یاد می‌شود، در خصوص احتمال حضورش در دور دهم انتخابات ریاست جمهوری سئوال شد که وی در پاسخ گفت: «اکنون من پاسخ منفی به حضور در انتخابات نمی‌‏دهم و در حال بررسی هستم.»

رئیس جمهوری سابق ایران در عین حال تاکید کرد که باید کسانی را نامزد انتخابات کرد که نتوان آنها را «رد صلاحیت کرد و یا رد صلاحیت آن‌ها هزینه سنگینی داشته باشد.»

به اعتقاد آقای خاتمی، «در انتخابات باید نظارت کامل از سوی ملت و نمایندگانی که ممکن است،‌ مورد ستم قرار گیرند، وجود داشته باشد، که در انتخابات مجلس شاهد آن نبودیم.»

نقد دولت اصلاحات
رئیس بنیاد باران در این دیدار و در واکنش به نقد‌ها از دولت هشت ساله اصلاحات اظهار داشت که «من به هیچ وجه نمی‌‏گویم که عیب نداشتیم‌‏.»

آقای خاتمی افزود که می‌پذیرد در دولتش برخی فرصت‌ها را از دست داده و «اگر آن زمان که برخی در مقابل اصلاحات و خواست مردم ایستادگی می‌‏کردند، با قاطعیت بیشتری عمل کرده بودیم، نتیجه بهتر بود.»

وی اظهار داشت: «اگر بعضی از کارشکنی‌‏ها انجام نمی‌‏شد، قطعاً دستاوردهای بیشتری داشتیم و در عین حال اعتراف می‌‏کنم ضعف در دولت نیز وجود داشت.»

به گفته رئیس جمهوری سابق ایران، اگر اختیارات ریاست جمهوری به وی اجازه می‌داد «خیلی کارها» می‌کرد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از تحدید اقلیت‌های مذهبی در ایران گفت که «نباید کوشش‌‏های دینی و غیردینی زمینه‌‏ای برای برخی فعالیت‌‏های سیاسی شود و به صرف این‌که فردی متعلق به دینی خاصی است نباید از حق تحصیل، حق فعالیت و حق حیات محروم شود.»

آقای خاتمی افزود که «اگر هم قوانینی داریم که این محدودیت‌‏ها را ایجاد می‌‏کند باید سعی کنیم آنها را اصلاح کننیم.»

تالار چمران دانشگاه تهران (محل سخنرانی خاتمی) مملو از جمعیت بود و تعداد زیادی ازدانشجویان موفق به حضور در داخل این تالار نشدند.

Share
در همین رابطه:
«احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری کار‌آمد است»

نظرهای خوانندگان

آیا اصلاحات قابل اصلاح است؟
اصولگرایی که بی عیب و نقص خود را وانمود می کند و با اصلاح میانه ای ندارد.

-- کریم از شیراز ، Dec 15, 2008

khatami duset darim

-- بدون نام ، Dec 15, 2008

فکر کنم منظور شما تیر ماه 1378 باشه که 1387 درج شده.

-- کامران ، Dec 15, 2008

آقایانی که‌ از درس عشق و شهامت عقب افتادند، به آقای باقی، یا دفتر ایشان مراجعه کرده و ثبت نام کنند.
اسنادی،

-- Asnadi ، Dec 15, 2008


معلوم که در ایران زندانی شدن خفت نیست. این خفت برای آن "نظام" و آقای خاتمی مدافع "جمهوری اسلامی" است که شریفترین ترین انسانها را یا می کشد و یا زندانی می کند و یا آنها را راهی کشورهای بیگانه می سازد. باز مثل اینکه ما با گفتارهای مانند اینکه خیار سبز است باید راه های رفته شده را تکرار کنیم!

-- حسبن میرمبینی ، Dec 15, 2008

در ضمن، برای روشنفکران مذهبی، کلاس های آقای سروش یا دستغیب توصیه می شود!
زنجانی،

-- Zanjani ، Dec 15, 2008

بد نیست،
آقایان روشنفکر غیر مذهبی، سری به کتاب های آقای احسان طبری و دوستان شاعر ایشان بزنند و درس عشق را فرا گیرند.
در ضمن اشعار آقای سهراب سپهری برای رهائی و آزادی، بی نظیره.
بو تو.

-- Boto ، Dec 15, 2008

به نظر من مهمترين ضعف آقاي خاتمي اعتقاد و التزام عملي به ولايت مطلقه ي غير خداست
كه متاسفانه در تبيين مباني اصلاحات به آن نيز اشاره كرده اند(مشكل اصلي ايران در در طول اين 2530 سال گذشته انحصار قدرت در يك خانواده يا طبقه يا گروه خاص بوده است) وگرنه تمامي نيروهاي دموكرات و اصلاح طلب با ايشان در باقي موارد مباني مذكور هم نظرند

-- پارسا ، Dec 15, 2008

اگر هم طبق معمول به سانسور نظر پرداختید، مهم نیست. فقط بدانید کسانی هستند که حذف قسمتی از حرفهای خاتمی که به تعریف و تمجید از "روح الله خمینی" و طرفدار "دموکراسی!" خواندن او می پردازد، در می یابند! اصولن قتل عام 67 با تکیه بر همین "دموکراسی خواهی خمینی"! صورت پذیرفت!

-- لونا ، Dec 15, 2008

اگر و اگر و اگرهای دگر . مشکل اساسی شما محافظه کاریتان است تا روز اخر میگفتی نمیگذارند شاید هم راست میگفتی ولی اگر انها نمیگذاشتند توئی که رئیس جمهور این مردم بودی از ارای این همه زن و مرد و پیر و جوان و دانشجویان صیانت نکردی و صادقانه استعفا نکردی که همه به خود ایند . حتمآ مصالح نظام و حاکمان وقت را بر مصالح مردم ترجیح دادی یا شاید طعم شیرین قدرت این اجازه را به تو نداد . که اگر استعفا میدادی اسمت تا ابد در تاریخ این کشور جاودانه میماند و جنبش دوم خرداد هم به سرانجام میرسید نه مثل الان که باعث تنفر بسیاری از کسانیست که تو را باور کردند و به تو اجازه ظهور دادند . فقط بدان که هیچ شانسی نداری و لطف کنید و بر ما منت گذارید و دیگر ( تشریف نیاورید. )

-- بهنام ، Dec 15, 2008

محبوب محبوب است و فرقی نمیکند که در کجا و در چه مقامی باشد. خاتمی شخصی که محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم دارد و حامیان او از روی عشق و محبت از او حمایت میکنند نه از روی رسیدن به منافع حقیقی و حقوقی

-- محمدرضا ، Dec 15, 2008

بله اصلاحات قابل اصلاح است. تنها راه نجات اصلاحات تدریجی است و نه انقلاب و کودتا

-- سپهر ، Dec 16, 2008

گمان مبر که به پایان رسید کار مغان
هزار باده ناخورده در رگ تاک است

-- Arash ، Dec 16, 2008

من، آنجا بودم و به جرات میگم که این استقبال بی سابقه بود...خاتمی همچنان پشتوانه دانشجویی بالایی دارد

-- احمد ، Dec 16, 2008

انتقاد از رادیو زمانه
طبق نقل رادیو زمانه، خاتمی در خصوص احتمال حضورش در دور دهم انتخابات ریاست جمهوری گفته است: «اکنون من پاسخ منفی به حضور در انتخابات نمی‌‏دهم و در حال بررسی هستم.»

تا آنجا بنده از منابع خبری دیگر سراغ گرفتم، عبارتی که خاتمی به کار گرفته است، عبارتی نیست که رادیو زمانه داخل علایم نقل قول آورده است. خاتمی چنین چیزی گفته است: "من نمي‌گويم نه، دارم بررسي مي‌كنم"
وقتی از علائم نقل قول استفاده می شود، خواننده تصور می کند، عبارت ذکر شده دقیقاً همانی است که شخص مورد نظر به زبان آورده است مگر آنکه سخن شخص از یک زبان به زبان دیگر برگردانده شده باشد. تصور می کنم، امانت داری اولین شرط کاری خبری حرفه ای باشد. البته من خودم رادیو زمانه را بسیار دوست دارم و این اتقاد کوچک را صرفاً برای بهبود کیفیت کار رادیو زمانه مطرح می کنم.
در پناه حق باشید
.............
دوست عزیز، ممنون از حسن توجهتان. عین عبارت نقل شده در خبرگزاری ایلنا موجود است و خبر زمانه نیز بر اساس آن تنظیم شده است.

-- یک منتقد بی غرض ، Dec 16, 2008

انتظار رهايي و ازادي و رسيدن به حق توسط ارش و رستم و مهدي و ....... يك بيماري مزمن و تاريخي ايرانيان است بايد درك كنيم كه توانايي هر كس محدود است و مسئوليت هر كس با راي دادن پايان نمييابد

-- حسن ، Dec 16, 2008

اقای خاتمی جنابعالی در 8 سال ریاست جمهوری خودتان چه گلی به سر ملت زدید که برای بار دوم بزنید شما که می دانید رای نمی اورید 1-- به دلیل اینکه دیگر آن 20 میلیون نفر پشت شما نیستند و حتی بر ضد شما شده اند به خاطر سهل انگاری در قدرت و همراه نبودن با مردم و خیانت در امانت و رو گرداندن از مردم
2-- به دلیل اینکه 8 سال رئیس جمهور بودید قبلا و نان بیات از گلوی مردم پائین نمی رود 3-- در صندوق رای اسم کس دیگری هست که فقط وزارت کشور می داند و چند نفر دیگر ... بهتر است ابروریزی نکنید و به عاقبت بی اندیشید

-- سبلان ، Dec 16, 2008

Che ajab yeki peyda shod bege man eshtebah kardam!
man ham ba ghahreman koshi mokhalefam ham ba ghahreman parvari, zende bad khatami

-- aida ، Dec 16, 2008

مانده تا برف زمين اب شود...
در مورد كانديد شدن يا نشدن ايشون نظري ندارم بلكه ارزو ميكنم بهترين اتفاق بيفته و حس ميكنم به ارزوم ميرسم.از اينكه زمان زياست جمهوريشونو درك كردم خمشحالم دوستشون دارم دعاشون ميكنم واعتقاد دارم فقط نخبگان ازپتانسيل هاي وجودي اقاي خاتمي اگاهي دارند به خاطر اوردن 8سال اصلاحات و ديدن اتفاقات اين 4سال حق بودن وعدهاي خدارو بهم ثابت ميكنه.اونها كه روزي متحد بودن براي ريختن ابروي ابرومندان امروز در مرداب بي ابرويي به اميد نجات دستوپا ميزنند وانها كه متحد بودن براي كارشكني و محدود كردن اختيارات خدمتگزاران مقام دارند اما فقط چند هفته!انهم بدون هيچ اختياري!و مردمي كه گفتند خسته ايم و ظاهر پرستان رو انتخاب كردن وبه صبر واينده نگري پشت كردن اونهم بعداز همه ايثارگري هايي كه خودشون براي روي كار امدن وحفظ اين نظام كرده بودند امروز نسبت به 4 سال پيش تيزبين ترو با انگيزه ترند تا بتوانند باز اينده اي براي خود ترسيم كنند!و از اصلاحات حمايت ميكنند چراكه بايد نهالي را كه كاشتند به سپيدار قدبرافراشته اي تبديل كنندو حقيقت اين است! نظام شاهي مطلوب مردم نبود وانقلاب شد طرفداران حكومت هاي ديگر وقتي مخالفت مردم رو ديدن خونشونو ريختن واما مردم براي حفظ اين حكومت از خونشون گذشتند...

-- زهرا ، Dec 16, 2008

سلام ... با نقد از خود سعی در ادامه محافظه کاری در سياست تازگی ندارد و اگر واقعا دوباره مردم فريب اين سياست را بخورند نشان اين هست که ايشان يک سياست​باز حرفه​ای که در کور کردن افکار مردم درايت دارد، هست. قانون ايران اصلاح​پذير نيست مگر به فرمان رهبر و با همکاری شورای نگهبان ... آيا خيال ميکنيم اين رهبر و شورای نگهبان حاضر هستند قدرت خود را از دست بدهند يا کم کنند؟؟؟؟!

-- آرمين گيله​مرد ، Dec 16, 2008

با سپهر موافقم. اصلاحات به صورت تدریجی ممکن است.
متاسفانه اغلب هم میهنان صبور نیستند و تنها کسی را می خواهند که یک شبه یا دست بالا در چهار سال ایران را گلستان کند. توسعه ی کشور فقط به توسعه سیاسی و اقتصادی بستگی ندارد. توسعه ی فرهنگی و اجتماعی هم مهم است. نه احمدی نژاد، نه خاتمی، و نه حتی اشخاصی چون مهاتما گاندی و ملکه الیزابت نمی توانند بدون اراده ی جامعه شان توسعه همه جانبه به ارمغان بیاورند.
متاسفانه تک تک افراد جامعه ی ما حتی نمی خواهند شخص خود را اصلاح کنند چه برسد به اینکه به اصلاح جامعه بپردازند.
آیدین
تلاش خاتمی جای تقدیر دارد و گذر از احمدی نژاد و پوپولیسم دوران حال دستاورد مهمی است اما نباید انتظار شق القمر داشت. به خصوص که مردم ما «اهل کوفه» اند. خاتمی که سهل است، پشت مصدق را هم خالی کردند.

آیدین

-- آیدین ، Dec 17, 2008

همه سر و ته یک کرباس هستند

-- بدون نام ، Dec 17, 2008

آقای خاتمی چرا از به اسم آوردن اقلیت بهائی ابا دارید و با ایما و اشاره از آنها حرف میزنید. آنجا که گفتید «نباید کوشش‌‏های دینی و غیردینی زمینه‌‏ای برای برخی فعالیت‌‏های سیاسی شود و به صرف این‌که فردی متعلق به دینی خاصی است نباید از حق تحصیل، حق فعالیت و حق حیات محروم شود.» اگر این شجاعت را در خود نمی‌‌بینید پس لطفا قدم رنج نفرموده و خود را نامزد نکنید چون که از همین حالا طبیعت ترسوی خود را به معرض نمایش گذشته اید. کجا رفته این حس شجاعت ما ایرانیان که همواره در لفافه و کنایه حرف می‌زنیم، مبادا تیر غیبی ولایت ما را نشانه گیرد. آقا جان واضح حرف بزن و رک و راست با مردم صحبت کن. این نوع صحبت کردن فقط شک و تردید بیشتر را سبب میشوند

-- kaveh ، Dec 17, 2008

همه ما وقتي اسم مصدق را به ياد مي آوريم يك بغض توي گلويمان متركد و افسوس مي خوريم كه اگر ...
اما او هم به مصالح جامعه با خيلي چيزها تسامح و تساهل كرد تا به اهدافي بزرگتر دست يابد. ولي بعد از كودتا به هزاران اتهام متهم شد. نه تنها از طرف دشمنان بلكه از طرف دوستانش. كه اگر چنان مي كرد يا نمي كرد چه مي شد يا نمي شد. حالا بعد 50 سال بياييد ما اين سرگذشت ناهنجار را تكرار نكنيم و به آنان كه به آزادي احترام ميگذارند فرصت دهيم يا حداقل يك طرفه به قاضي نرويم. قبل خاتمي چه كسي جرات مي كرد اعتراض كند و يا دم از جنبش دانشجويي بزند و يا ...
ب.ك

-- بدون نام ، Dec 18, 2008

یکی از دوستان نوشته اند که از خاتمی بر اساس عشق و محبت حمایت می کنند و نه منافع. اشتباه همیشگی ما همین است. اتفاقا عرصه سیاست جای عشق و محبت نیست، جای منافع است و چه چیزی مهمتر از منافع مردمی که قرار است به کسی رای بدهند. ما بهتر است به منافع خود فکر کنیم و نگران جایگاه و شخصیت آقای خاتمی نباشیم. این مسئله را با علاقه ی قلبیمان به او قاطی نکنیم.
جواب دوستانی هم که فکر میکنند خاتمی هیچ گلی به سر مردم نزد نیز روشن است: مردم 8 سال می توانستند بهتر نفس بکشند، اقتصاد رو به پیشرفت بود، صندوق ذخیره ارزی داشتیم، وقتی در خیابان پلیس میدیدم به جای ترس احساس امنیت می کردیم، گفتمان دموکراسی خواهی و جامعه مدنی داشت کم کم برای توده مردم جا می افتاد، روابط خارجی بهتری داشتیم، ...
و البته همه ی اینها به قیمت عوارضی نظیر حادثه کوی دانشگاه هم بود. اگر دموکراسی می خواهیم باید بیش از این هزینه بدهیم. شکست هم خوردیم اما باید بیش از این شکست تجربه کنیم.
ادامه ی تجربه ی اصلاح طلبی (جدای از این که چه کسانی مدعی آن باشند) نیاز به بستری نظیر حضور افراد معتدل در حکومت فعلی دارد (چه فرقی میکند که فرد معتدل در حرف به ولایت فقیه یا دموکرات بودن خمینی اعتقاد داشته باشد یا نه).
به خاتمی فکر نکنیم. به منافع خودمان فکر کنیم. منفعت ما در چهار سال آینده با ریاست جمهوری چه کسی تامین میشود؟
من می گویم خاتمی.

-- فرهت ، Dec 22, 2008

چرا هیچ یک از مدعیان روشنفکری در ایران جرات حرف زدن از حقوق قومیتها را ندارد؟نه خاتمی نه رادیو زمانه ونه...

-- فرهاد ، Dec 28, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)