تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

عبدالفتاح سلطانی برنده جایزه حقوق‌ بشر نورنبرگ

دفتر حقوق بشر نورنبرگ آلمان، عبدالفتاح سلطانی حقوقدان و فعال حقوق بشر در ایران را به عنوان برنده امسال جایزه حقوق بشر این موسسه معرفی کرد.

این خبر همزمان با شصتمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر اعلام شده است.

شهر نورنبرگ که از سابقه تاریخی برگزاری دادگاه جنایتکاران جنگی برای نازی‌های آلمان برخوردار است، در سال ۱۹۹۵ میلادی یک دفتر حقوق بشر تاسیس کرده و هر دوسال یکبار به آن دسته از فعالان حقوق بشر که در شرایط سخت در این خصوص تلاش می‌کنند، جایزه‌ای اهدا می‌کند.

دوسال قبل برنده این جایزه یکی از فعالان حقوق بشر از رواندا بود و امسال کمیته حقوق بشر شهرداری نورنبرگ، عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری و از پایه‌گذاران کانون مدافعان حقوق بشر در ایران را شایسته دریافت این جایزه اعلام کرده است.


عبدالفتاح سلطانی در مورد زمان دریافت این جایزه و ممنوع الخروج بودن وی در حال حاضر، به رادیو زمانه گفت: «طبق اطلاعی که من دارم باید در سپتامبر ۲۰۰۹ برای دریافت جایزه در شهر نورنبرگ باشم، اما سه سال و اندی است که که ممنوع‌الخروج هستم و پاسپورتم را از من گرفته‌اند.»

آقای سلطانی ضمن ابراز امیدواری برای رفع ممنوع‌الخروجی از سایر شهروندان ایرانی افزود: «مسئولین امر باید بدانند که ممنوع‌الخروج کردن اشخاص به نوعی نقض آشکار حقوق بشر تلقی می‌شود.»

وی تصریح کرد: «ممنوع‌الخروجی من هیچ توجیه قانونی ندارد و با توجه به اینکه در دادگاه از همه اتهامات تبرئه شده‌ام، کسانی که مرا ممنوع‌الخروج کرده‌اند، در واقع مرتکب جرم شده‌اند. زیرا به استناد ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی، هر کس که یکی از حقوق مندرج در قانون اساسی اشخاص را به نحوی تضییع کند، مرتکب جرم شده است.»

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، یکی از اعضای هیئت داوران کمیته اهدا کننده جایزه حقوق بشر نورنبرگ است که اکنون به مناسبت شصتمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در سازمان ملل متحد به سر می‌برد.

وی در مورد برگزاری مراسم ویژه امسال در سازمان ملل به رادیو زمانه گفت: «اجلاسی با حضور تعداد کثیری از نمایندگان کشورها و مردم و ژورنالیست ها و دانشمندان برگزار شده و موضوع سخنرانی من نیز علل و موانع پیشرفت حقوق بشر در جهان است.»

Share

نظرهای خوانندگان

خب خدا رو شکر! موضوع انشای این هفته ی روزنامه کیهان هم مشخص شد

-- farsiny ، Dec 10, 2008

موفقیتی دیگر برای جامعه مدنی ایران.

-- بدون نام ، Dec 10, 2008

بارانی باید
تا که خورشیدی بر آید

-- زنگار ، Dec 16, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)