تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

راه‌کار‌های مقابله با اقدامات تروریستی در ایران
روزنامه مردمسالاری سرمقاله امروز خود را با عنوان «مرزبانان شرافتمند ایرانی» به موضوع تیرباران ۱۸پلیس ایران از سوی گروه جند‌الله در سیستان و بلوچستان اختصاص داده است.

این روزنامه می‌نویسد: «بلوچ‌های آگاه‌تر به نیکی می‌دانند که نبردهای عظیم بخش‌های مختلف جامعه ایرانی در حقوق طلبی، نبردهایی برای جامعه‌ای بهتر از طریق مبارزات مدنی می‌باشند. بهره‌وری از شجاعت، اعتدال و طرد افراط و شرکت در تلاش‌های بسیار سخت این جامعه می‌تواند حیات آنان را نیز به افق بهتری رهنمون شود.»

مردمسالاری در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌آورد که «باید به تعمیق روابط با جامعه مدنی پاکستان پرداخت و جامعه دولتی پاکستان را متوجه مسئولیت‌های خود در ایجاد امنیت در قلمرو و مرزهای خود کرد.»

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه «به توافق رسیدن با قدرت‌های قانونی حاضر در منطقه راهی اساسی برای انزوا و امحای این یاغیان دهشت‌افکن و بازیچه دست سرویس‌های اطلاعاتی گوناگون و مورد حمایت لجیستیکی تروریست‌‌های سراسری و تحت پوشش مالی محافل عقیدتی افراطی است.»
متن کامل سرمقاله

انتقاد از طرح تئوری وحدت ملی
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «دولت وحدت و نجات ملی!» به بحث مطرح شدن تئوری وحد ملی در ایران واکنش نشان داده است.

این روزنامه می‌نویسد: «آنها که احمدی‌نژاد را در مسند اجرا تاب ندارند با دو شعار دولت نجات ملی و دولت وحدت ملی پا به عرصه فعالیت‌های انتخاباتی نهاده‌اند.»

رسالت معتقد است: «رقبای دولت نهم در دو قطب مخالف تحت پرچم‌های یاد شده به میدان می‌آیند تا در یک نقطه که همان - نه به احمدی‌نژاد- در انتخابات آینده است، همدیگر را ملا‌قات کنند.»

سرمقاله نویس این روزنامه می‌نویسد که «آنها که شعار نجات ملی را وجهه همت خود نهاده‌اند همان‌ها هستند که در چند انتخابات اخیر اقبالی از سوی مردم ندیده‌اند لذا با سیاه‌نمایی سعی می‌کنند تصویری از کارنامه دولت ارائه دهند که گویی مملکت در حال غرق شدن است و تنها جماعتی که قادر به نجات آن هستند همین‌ها می‌باشند.»

این روزنامه معتقد است که «این تز همان تز نجات ملی را دنبال می‌کند منتهی با یک قرائت آبرومندانه‌تر! اگر بپذیریم این فرمول درستی برای اداره کشور است، باید بساط رقابت سالم، جوانمردانه‌ و جدی را برچینیم. و رای مردم را یک رای تزئینی بدانیم.»
متن کامل سرمقاله

بررسی اهداف طراحان تئوری وحدت ملی در ایران
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود نیز با عنوان «یک داغ دل بس است براى قبیله‌اى» به موضوع تئوری وحدت ملی در ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که «کندوکاو بیشتر ماجرا از ترفندی خبر می‌دهد که علیه جریان اصولگرایی یعنی همان گفتمان انقلاب و امام تدارک دیده شده و متاسفانه برخی از دوستان وفادار به اسلام و انقلاب نیز ناخودآگاه در این دام که میدان دشمن است به بازی گرفته شده‌اند.»

کیهان در ادامه می‌نویسد که «باید پرسید دولت وحدت ملی مورد نظر گروه‌ها و احزاب یاد شده برای رسیدن به چه هدف مقدس و کدام مقصود ارزشمند است؟ مگر دولت کنونی برخاسته از رأی ملت و حاصل وحدت ملی نیست؟! اگر هست- که هست- طرح تشکیل دولت وحدت ملی برای چیست؟!»

به نوشته این روزنامه «طرح یاد شده و خواهر دو قلوی آن یعنی ائتلاف برای نجات کشور! به منظور مقابله با اصولگرایی و دولت اصولگرای نهم تدارک دیده شده است، چرا که اولین گام آن نفی دولت اصولگرای برخاسته از رأی مردم است.»

کیهان در پایان می‌آورد که «شواهد و قرائن موجود حکایت از آن دارد که آمریکا برای عملیاتی کردن پروژه خود، به ترفند جابه جایی مرزها و تغییر محورها روی آورده است و طرح دولت وحدت ملی در این چارچوب قابل ارزیابی است.»
متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «عاقبت تکیه کردن بر دیکتاتورها»


● سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «خوابی که تعبیر نشد»


● سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «سرمایه‌گذاری ناکافی در میادین مشترک»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)