تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

نقد عملکرد دولت در خصوصی سازی
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «هدف گم شده خصوصی‌سازی» به بررسی نتایج ابلاغ بندهای «الف، ب و ج» سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی پس از روی کارآمدن دولت نهم پرداخته است.

در این ابلاغیه‌ها تاکید شده که با اجرای آن باید «افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد ملی»، کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت»، «ارتقای کارایی بنگاه‌های اقتصادی» و «شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی» در اقتصاد فراهم شود.

این روزنامه می‌نویسد که «انتظار می‌رفت اجرای این ابلاغیه‌ها با شتاب لازم و کافی پیگیری شود. اگرچه تدوین، تهیه و تصویب قانون مورد نیاز برای اجرای این سیاست‌ها به یک ماراتن تبدیل شد و شتاب لازم در این زمینه دیده نشد.»

دنیای اقتصاد در ادامه می‌آورد: «در بند الف این سیاست‌ها تاکید شده است که دولت دیگر در فعالیت‌هایی که قابل واگذاری به بخش‌خصوصی نیست، سرمایه‌گذاری نکند. آیا این اتفاق افتاده است؟ ارائه آمارهای رسمی در این باره می‌تواند به ابهام‌ها پاسخ دهد.»

سرمقاله نویس دنیای اقتصاد معتقد است که «برخی سیاست‌های مالی، تجاری و پولی اتخاذ شده در سال‌های اخیر یک سد بلند برای اجتناب بخش‌ خصوصی از ورود به سرمایه‌گذاری در سطح کلان است.»
متن کامل سرمقاله

تشریح سیاست‌های باراک اوباما در خصوص فلسطین
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «اوباما؛ تکرار طرح‌های ناکام آمریکا در فلسطین» به تشریح سیاست‌خارجی باراک اوباما رئیس جمهوری جدید آمریکا پرداخته است.

این روزنامه با اعلام اسامی برخی محافظه‌کاران که قرار است در کنار اوباما قرار بگیرند، اظهارنظر کرده که با این ترکیب «اوباما حرف تازه‌ای در قلمرو فلسطین ندارد و صرفا به بازتعریف طرح‌های ناکام گذشته» خواهد پرداخت.

جمهوری اسلامی در ادامه سرمقاله خود به برخی طرح‌ها که پیش‌تر از سوی این افراد برای حل و فصل مناقشه فلسطین ارائه شده می‌پردازد و می‌نویسد: «اوباما با طرح‌ها، وانمود می‌سازد که سیاست آمریکا و مزدورانش در این مقوله تغییر کرده است.»
متن کامل سرمقاله

بررسی افزایش نرخ تورم در ایران
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «بی‌انضباطی مالی عامل تورم» به بررسی یک عامل تاثیرگذار در افزایش نرخ تورم در ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «مهم‌ترین دلیل تورم در کشور بی‌انضباطی مالی دولت است چراکه با بی‌انضباطی مالی دولت‌ها به سمت استفاده از نقدینگی بانک مرکزی روی می‌آورند که حاصلی جز افزایش نرخ تورم در کشور ندارد.»

به اعتقاد سرمقاله نویس سرمایه «اجرای سیاست‌های نادرست مالی چهار اثر منفی مهم بر اقتصاد کشور دارد؛ نخست بودجه انبساطی و بالارفتن بودجه عمرانی، بالارفتن حجم نقدینگی، از دست دادن سرمایه‌گذاری مفید و خالی شدن حساب ذخیره ارزی.»

این روزنامه در ادامه می‌آورد که «تنظیم بی‌قاعده بودجه عمومی نیز، هم حجم نقدینگی را افزایش داده و هم کنترل آثار تورمی حاصل از افزایش نقدینگی را سخت کرده است.»
متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «چه کسى تیرهاى بمبئى را شلیک کرد؟»
● سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «مقابله با بحران اقتصادی؛ رجزخوانی یا برنامه‌ریزی!؟»
● سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «کسری بودجه و نفت ۵ دلاری»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)