تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پیشنهاد کنسرسیوم مشترک اتمی در خلیج‌ فارس

ایران به کشور‌های حوزه خلیج ‌فارس پیشنهاد ساخت و توسعه نیرو‌گاه‌های اتمی آب سبک داد.

غلامرضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که جمهوری اسلامی در صورت توافق کشور‌های منطقه، آمادگی ارائه طرح جامع این پیشنهاد را دارد.

این پیشنهاد، امروز (یکشنبه) در همایش بین‌المللی «نیروگاه‌های اتمی، محیط زیست و توسعه پایدار» مطرح شده است.

آقای آقازاده در سخنرانی خود در این همایش افزود که ایران مصمم است «راه خود را در مسیر پرپیچ و خم استفاده صلح‌آمیز» از فن‌آوری هسته‌ای باز کند.


لاریجانی و آقازاده در همایش بین‌المللی «نیروگاه‌های اتمی، محیط زیست و توسعه پایدار»

به گفته این مقام، توسعه نیروگاه‌های اتمی و تولید برق هسته‌ای در ایران یکی از «اصلی‌ترین و مهم‌ترین راهکارهای جمهوری اسلامی برای دستیابی به انرژی مورد نیاز خود در طول دهه‌های آینده است.»

پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم مشترک ساخت نیرو‌گاهای اتمی آب سبک از سوی ایران در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی سال گذشته به اظهارات سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان مبنی بر تأسیس یک کنسرسیوم غنی‌سازی اورانیوم، چندان اعتنا نکرده بودند.

سعود الفیصل گفته بود که این کنسرسیوم نیازهای همه‌ مصرف ‌کنندگان سوخت هسته‌ای در خاورمیانه، از جمله ایران را نیز تأمین خواهد کرد و محل آن می‌تواند کشور بی‌‌طرفی مانند سوئیس باشد.


میهمانان خارجی شرکت کننده در همایش

مقام‌های ایران در آن زمان گفته بودند که «تشکیل کنسرسیوم غنی‌سازی به شرط این‌که خواهان توقف غنی‌سازی در خاک ایران نشود مانعی ندارد.»

کشورهای عرب حاشیه‌ خلیج فارس نگران هستند که مناقشه‌ بر سر برنامه‌های اتمی تهران، به حمله‌ نظامی آمریکا و یا اسرائیل به ایران و ایجاد تنش در کل منطقه منجر شود.

ایران سه سال پیش نیز پیشنهاد مسکو مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز برای مصارف صلح‌آمیز در خاک روسیه را رد کرد و اقدام به ساخت و گسترش تاسیسات غنی‌سازی در خاک خود کرد.

در همایش دو روزه «نیروگاه‌های اتمی، محیط زیست و توسعه پایدار» علاوه بر برخی متخصصان ایرانی، مهمانانی از کشور‌های مختلف نیز شرکت دارند.

هدف از برگزاری این همایش، بررسی تاثیر زیست محیطی فعالیت نیرو‌گاه‌های اتمی اعلام شده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)