تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

محکومیت ایران در کمیته حقوق بشر سازمان ملل

کمیته حقوق بشر سازمان ملل، ایران را به خاطر نقض حقوق بشر به شدت محکوم کرد.

آن‌طور که رویترز گزارش کرده، اقدامات جمهوری اسلامی ایران به خاطر اجرای مجازات شلاق و قطع اعضای بدن در قطعنامه‌ای مورد نکوهش شدید قرار گرفته است.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل، کره شمالی و میانمار را نیز به خاطر حمله به راه‌پیمایی‌های آرام، نقض حقوق شهروندی و کارگری، آزار و اذیت مذهبی و اعدام در ملاء عام با صدور قطعنامه‌های جداگانه‌ای محکوم کرده است.

این قطعنامه‌ها ماه آینده به مجمع عمومی سازمان ملل ارسال می‌شود تا در خصوص آنها رای‌گیری شود.
دیپلمات‌ها پیش‌بینی می‌کنند که قطعنامه علیه ایران در مجمع عمومی نیز رای بیاورد.

قطعنامه کمیته حقوق بشر سازمان ملل با ۷۰ رای موافق، ۵۱ رای مخالف و ۶۰ رای متنع علیه ایران به تصویب رسید.

این قطعنامه از ایران می‌خواهد استفاده از شکنجه، سنگسار، اعدام افراد زیر ۱۸ سال، تبعیضات قومی، جنسیتی و مذهبی را متوقف کند.

تلاش‌های ایران برای جلب نظر کشورهای عضو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه یادشده، ناکام ماند.
بنا بر گزارش‌ها، با این‌که این نوع قطعنامه‌ها به لحاظ حقوقی الزام‌آور نیستند، اما کشورهای غربی، تصویب این قطعنامه را یک پیروزی چشمگیر نامیده‌اند.

دولت کانادا در ارائه مفاد این قطعنامه و تصویب آن که «نگرانی شدید نسبت به نقض حقوق بشر» نام گرفته، نقش برجسته‌ای داشته است.

این قطعنامه از ایران می‌خواهد که هر چه سریع‌تر استفاده از شکنجه، اجرای مجازات‌های خشن، سنگسار، اعدام افراد زیر ۱۸ سال، تبعیضات قومی، جنسیتی و مذهبی به ویژه علیه بهائیان را متوقف کند.

جان ساوز سفیر بریتانیا در سازمان ملل پس از تصویب این قطعنامه گفته است که این قطعنامه‌ها نقض جدی حقوق بشر در این سه کشور را نشان می‌دهد و نیز نشانه نگرانی جدی جامعه جهانی به مقوله حقوق بشر است.


در همین رابطه:
گزارش تابستانی وضعیت حقوق بشر در ایران

نظرهای خوانندگان

حتي در ايران هم به اشتباه گفته مي شود قطعنامه اي که محکوم کرد. عنوان صحيح آن قطعنامه وضعيت حقوق بشر در ايران است و در آن پاراگرافهايي در استقبال از برخي پيشرفتها و ابراز نگراني هايي از کاستي ها و ضعفها و نقض ها مطرح مي شود و بهيچوجه کلمه محکوميت در آن استفاده نمي شود. البته در زبان سازمان ملل در برخي موارد بويژه در شوراي امنيت از اصطلاح محکوميت در قطعنامه هاي خاصي استفاده مي شود که مي توان به آن قطعنامه محکوميت گفت.

-- بدون نام ، Nov 23, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)