تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حمله احمدی‌نژاد به منتقدان «طرح تحول»

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران، تلقی «گداپروری» از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را «توهین» به مردم این کشور دانست.

آقای احمدی‌نژاد که امروز (چهارشنبه) در جمع مردم زنجان سخن می‌گفت، منتقدان این طرح را به «فاصله» گرفتن از مردم متهم کرد.

این صریح‌ترین و تند‌ترین واکنش رئیس‌ جمهوری ایران به انتقاد‌ها از طرح تحول اقتصادی دولت نهم بود که قرار است در صورت موافقت مجلس به اجرا گذاشته شود.

اظهارات آقای احمدی‌نژاد چند روز پس از انتقاد علی اکبر هاشمی رفسنجانی از سیاست‌های اقتصادی دولت نهم ایراد می‌شود.
آقای هاشمی گفته بود که نمی‌شود با «دگم و تحجر» سند چشم‌انداز ۲۰ ساله را اجرا کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با انتقاد از طرح‌ شعار‌هایی با محوریت عدالت اجتماعی در چند سال اخیر، افزوده بود: «عدالت اجتماعی با شعارهای پرزرق و برق بدست نمی‌‏آید.»


احمدی‌نژاد در جمع مردم زنجان

این در حالی است که آقای احمدی‌نژاد در سخنان امروز خود خطاب به منتقدان برنامه‌های اقتصادی‌اش که نامی از آنها نبرده، گفت: «آیا اگر همه این یارانه‌ها را عده‌ای قلیل مثل شمایی که جیب‌هایتان پر است، شکم‌هایتان سیر است و ثروتتان از پارو بالا می‌رود، بخورید این گداپروری نیست، اما اگر در بین ملت توزیع شود، این گداپروری است؟»

وی افزود: «شما، ملت را خودتان، خانواده‌هایتان، هم‌حزبی‌هایتان و اطرافیانتان می‌شناسید.»

طرح تحول اقتصادی عنوان تصمیمی است که آقای احمدی‌نژاد اعلام کرده با اجرای آن قصد دارد بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را رفع و رجوع کند.

در این طرح که به گفته مسئولان دولتی بیش از ۶۳ میلیون نفر از آن استقبال کرده‌اند، قرار است یارانه‌ برخی کالا و خدمات به صورت نقدی و مستقیم به مردم پرداخت شود.

دولت نهم برای آماده‌سازی مقدمات اجرای این طرح، هم‌اکنون در حال تهیه لایحه‌ای برای ارسال و تصویب به صحن علنی مجلس است.
هنوز مشخص نیست که این لایحه چه زمانی برای تصویب به مجلس ارائه می‌شود.

پیش‌تر آقای احمدی‌نژاد گفته بود که دولتش قصد دارد مبالغی بین ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان به صورت نقدی تحت عنوان یارانه‌های مستقیم به مردم بپردازد.

برخی تحلیل‌گران سیاسی پرداخت چنین پولی را در فاصله کمتر از هفت ماه مانده به آغاز انتخابات ریاست‌ جمهوری دهم ایران، اقدامی تبلیغاتی از سوی دولت نهم ارزیابی کرده‌اند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۲ خرداد ماه سال آینده برگزار می‌شود.
احمدی‌نژاد می‌تواند برای دومین بار نامزد تصدی پست ریاست جمهوری شود، امری که تاکنون وی ترجیح داده درباره آن سکوت کند.


در همین رابطه:
یارانه ۷۰ هزار تومانی در لایحه دولت
«با تحجر نمی‌توان سند چشم‌انداز را اجرا کرد»
«سیاست‌های اقتصادی آمریکا نباید تئوریزه شود»

نظرهای خوانندگان

آقای رییس جمهور پول برق و گاز و آب و تلفن رو کم کنه یارانه پیشکشش

-- هیچ کس ، Nov 19, 2008

ishan kolan egtesad iran ra falaj kardeh agar tamam in yaraneha ra ham bedahah jaye ezafeh shodan pol ab barg va gaz va... ra por nemikonad fagat edehey ke jireh khor dolat hastand tamin hastand bagiyeh bayad ba talashe mozaaf hazinehaye zendegi ra tamin konand

-- a.m ، Nov 19, 2008

باید گفت رفسنجانی که در سالهای اول انقلاب به واسطه نزدیکی به خمینی و با هوچیگری توانسته بود بسیاری از احزاب، روشنفکران و سیاسیون متشخص رو کنار بزنه، فکرش را هم نمی کرد که امروز اسیر یک بچه پررو هوچیگر بشه که به راحتی بهش توهین کنه.

-- سعید ش ، Nov 19, 2008

در دمکراسی های پیشرفته دولتها حقوق بگیر ملتها هستند (عملا). اینجا مردم حقوق بگیر دولت شده اند.
اصل 44 قانون اساسی ثروت اصلی این مملکت را دولتی اعلام کرد. و برای دو اصل تعاونی و خصوصی چیزی باقی نگذاشت. در این 30 سال بدون آنکه قانون اساسی به همه پرسی گذاشته شود، اصل 44 با انواع بخشنامه ،تبصره، و قوانین مجلس و مجمع تشخیص مصلحت تغییر کرد و ثروت عظیم دولت در اختیار به اصطلاح بخش خصوصی قرار گرفت. این بخش خصوصی همان افرادی هستند که در این 30 سال مدیریت ثابت و پنهان حاکمیت را داشته اند و محصولی یکی از آنهاست .یک سپاهی سابق که اینک میلیاردر است و اکنون حالا که منابع عظیم ثروت دولت در بخش دولتی پیش پیش به از ما بهتران تقسیم شده است. به فکر اصل 44 افتاده اند! اگر یک کنکاش بکنید اکثر شرکت های خصوصی یا مستخرج از دولت، سرنخش به خود حاکمیت می رسد.
شاید همان چند درصد اندک که فرم طرح یارانه را پرنکرده اند همینها باشند.
اکنون با این طرح از یک طرح ملت را حقوق بگیر دولت کرده اند. مردمی که اکثر به سمت فقیر شدن می روند و از طرفی (شاید) با پرداخت اندکی یارانه، در عوض با حذف سوبسید ها، چند برابر آن را باز پس خواهند گرفت! که این یک غش در معامله بوده و فریبی بیش نیست.
محمد شوری /نویسنده و روزنامه نگار

-- محمد شوری ، Nov 19, 2008

آن خانواده‌ای كه اصلا خودرو ندارند چه گناهی كرده‌اند كه از يارانهء بنزين كه حق‌شان نيز هست، نبايد بهره ببرند؟ آن خانواده‌ای كه تنها در يك اتاق زندگی می‌كنند و همهء روشنائي‌شان يك لامپ و همهء گرمايش‌شان يك بخاری گازی كوچك و همهء مصرف آبشان شايد چند ليتر در روز نباشد و شايد حتی تلفن هم نداشته باشند، مگر شهروند ايرانی نيستند؟ آنان چه گناهی كرده‌اند كه از يارانهء سنگينی كه برای برق خانه‌های بزرگ و ويلائی چندين اتاقه و يارانهء گاز اين همه اتاق و استخر و سونا و جكوزی و... و يارانهء آب مصرفی اين حجم بزرگ آب و يارانهء تلفن و... نبايد بهره ببرند؟

يارانه، يارانه است! چه آنكسی كه در دورافتاده‌ترين بخش ايران زندگی می‌كند و چه كسی كه در پايتخت زندگی می‌كند دست كم بايد بطور يكسان از آن بهره ببرد. در بهترين حالت اين است كه هيچ چيزی يارانه‌ای نباشد و بصورت آزاد ارائه گردد و پولی كه قرار است از ثروت ملی برای يارانه تخصيص يابد، مستقيما به خود افراد داده شود. آنگاه، هر كسی هرگونه كه خواست از اين پول می‌تواند بهره برد، خواه به روشنائی 10 تا اتاق در بالای‌ شهر تهران اختصاص دهد خواه برای بهبود كشاورزی در روستا...


اين طرح تحول اقتصادی كه جناب احمدی نژاد پيشنهاد داده‌اند، برترين كاری است كه تاكنون در ايران صورت گرفته بويژه با هدفمند كردن آن می‌توان به كارهائی دست زد كه بهترين بازدهی را داشته باشد.

بگمانم هر دولتی كه برسر كار می‌آيد حتما بايد يك طرحی برای آبادانی و پيشرفت و رضايت ايرانيان ارائه دهد نه آنكه جيب خود و خانوادهء خود و پيرامون خود را پر كند!


برخی می‌گويند كارهائی كه احمدی نژاد در راستای پيشرفت ايران انجام می‌دهد جنبهء سياسی داشته و او می‌خواهد برای رقابت آينده، آرای خود را بيشتر كند. بنظر من نخستين كار هر رئيس جمهور يا هر مسئولی بايد خدمت به ايران و ايرانی باشد. حتی اگر كسی با نيت جذب رای به ايران خدمت كند، دستش را بايد بوسيد!

-- هومن ، Nov 20, 2008

اقای احمدینژاد برای رفسنجانی بدون ترس شمشیر از رو بسته نمیداند که این ... پیر بیدی نیست که با این باد ها بلرزد و طوری ضربه خواهد زد که نداند از کجا خورده است حتما الان رفسنجانی توی دلش به احمدینژاد میگوید برو جوجه.

-- بدون نام ، Nov 20, 2008

اقای هومن عزیز شما فرق گداپروری و عادت دادن مردم به کم کاری را هنوز نمیدانید

-- nasi ، Nov 20, 2008

من فقط همين را فهميده ام كه هر وقت جناب احمدي نژاد تحولي ايجاد نموده يا حركت انقلابي انجام داده اند چيزي از سفره ما كاسته شده . اي كاش ايشان آرام و بي هياهو رياست ميكردند .

-- رضا ، Nov 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)