تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روز‌نامه‌های صبح

پرسش از چگونگی اجرای طرح تحول اقتصادی
روزنامه مردمسالاری سرمقاله امروز خود را با عنوان «نگرانی یکی پس از دیگری برای طرح تحول اقتصادی» به چگونگی نحوه اجرای این طرح اختصاص داده است.

این روزنامه می‌نویسد: «در حالی که دولت باکسری بودجه روبرو است، هنوز بسترها آماده نیست، قیمت نفت کاهش یافته و بسیاری از کارشناسان تصویر شفافی از این طرح ندارند، مشخص نیست دولت چگونه می‌خواهد این طرح را اجرا کند.»

مردمسالاری در بخش دیگری از سرمقاله خود در خصوص اجرای این طرح می‌پرسد: «بحث برسر آن است که چگونه این اقدام صورت می‌گیرد؟ آیا بستر لازم برای جلوگیری از تورم ناشی از این طرح آماده است؟ آیا دولت بررسی‌ها و کار کارشناسی لازم را برای اجرا صورت داده است؟ چه مکانیزمی وجود دارد که هزینه‌های طرح بیشتر از فوایدش نباشد؟»

این روزنامه در پایان توصیه می‌کند: «وقتی تا این میزان ناشفافی و نگرانی در طرح وجود دارد، مشخص نیست در اجرا چه خواهد شد. دولت بهتر است به اتفاقاتی که در پی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده رخ داد، توجه کند.»
متن کامل سرمقاله

انتقاد از سکوت رهبران جهان عرب در مورد غزه
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «فاجعه غزه سکوت اعراب و گستاخی انگلیس» از مواضع اخیر بریتانیا و در خصوص مسئله فلسطین و سکوت اعراب در خصوص بحران غزه انتقاد کرده است.

این روزنامه می‌نویسد که «مقامات لندن دچار عقده‌های روانی هستند و سعی دارند برای تمام دنیا تعیین تکلیف کنند و حرف‌هایی بزنند که عموما از دهان آن‌ها بزرگتر است و شاید همیشه با تمسخر و بی‌اعتنایی دیگران مواجه شده و می‌شود.»

این روزنامه در واکنش به سخنان اخیر دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا که از اسرائیل حمایت و به حزب‌الله لبنان تاخته است، خطاب به مردمان جهان اسلام می‌نویسد: «لازم است ملت‌های مسلمان و عرب از سازشکاران عرب قویا توضیح بخواهند که آنها چگونه و در کجا به حامیان شرور رژیم صهیونیستی تعهد داده‌اند که حفظ امنیت اسرائیل را وظیفه اصلی خود می‌دانند.»

جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سر مقاله خود خطاب به رهبران جهان عرب می‌آورد: «طبعا اگر آنها این اظهارات جنون‌آمیز وزیرخارجه انگلیس را قبول ندارند بایستی آن‌را تکذیب کنند و موضع صریح و رسمی خود را در قبال این ادعای شرم‌آور اعلام نمایند.»

سرمقاله نویس این روزنامه در پایان می‌نویسد: «ای کاش دنیای اسلام و دنیای عرب از چنین رهبران خائنی محروم بود و ای کاش ملت‌ها می‌توانستند مکنونات قلبی خود را به صراحت بیان کنند. آن‌گاه می‌دیدیم که سایر ملت‌های مسلمان و عرب نیز همانند مردم لبنان و فلسطین و به ویژه همچون ساکنان ثابت قدم و استوار غزه که اکنون در بدترین شرایط بسر می‌برند به دوست و دشمن ثابت می‌کردند خائنین را طرد می‌کنند و دست رد بر سینه آنها می‌زنند.»
متن کامل سرمقاله

نقد عملکرد ماهاتیر محمد در مالزی
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «ماهاتیر محمد چه کرد؟» به بهانه حضور آقای ماهاتیر در ایران به نقد عملکرد وی در مالزی پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که «ماهاتیر محمد از مخالفان ملی کردن صنایع بود و اجازه نداد تا صنایع مالزی ملی شوند و این خدمت بسیار بزرگی بود که در بسیاری از کشورهای دیگر همتای مالزی صورت نپذیرفت.»

دنیای اقتصاد در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌آورد: «سیاست خارجی تحسین‌برانگیز ماهاتیر هم در رشد اقتصادی این کشور بسیار موثر بود. وی در سال‌هایی که کشورهای توسعه نیافته عامل توسعه نیافتگی‌خود را به گردن عوامل خارجی می‌انداختند، راه تعامل با دنیا را برگزید و نشان داد که از مزیت‌های تجارت خارجی استفاده کردن و در عین حال امتیازهایی به این کشورها دادن، بیشتر در جهت استقلال و البته رشد اقتصادی است.»

سرمقاله نویس این روزنامه همچنین می‌نویسد: «اندیشه‌ تعامل با دنیا تا بدان حد در ذهن ماهاتیر قوی بود که وی زبان اصلی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و حتی بسیاری از مدارس را به انگلیسی تغییر داد.»

دنیای اقتصاد در پایان می‌آورد که «ماهاتیر به جای محکوم کردن شرکت‌های چند ملیتی، با یادآوری نقش این شرکت‌ها در افزایش اشتغال و انباشت تکنولوژی در این کشور، با ایجاد محیطی امن و آرام، شرایطی را ایجاد کرد که در دوران حضور وی سیل شرکت‌های چند ملیتی به درون اقتصاد مالزی وارد شدند و به سرمایه‌گذاری پرداختند.»
متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «افت روانی در بورس»
● سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «نقد بی‌رحمانه یا بی‌رحمی به ملت!‌!»
● سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «۳۰سال قانونگذاری در ایران»
● سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «کار پژمردگى یک گل نیست جنگلى مى‌سوزد»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)