تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

فیلتر پنج میلیون سایت اینترنتی در ایران

ایران تاکنون پنج میلیون سایت اینترنتی را فیلتر کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، عبدالصمد خرم‌آبادی، مشاور قضایی دادستان کل کشور، روز گذشته (سه‌شنبه) در همایش «آسیب‌شناسی خانواده» در گرگان با اعلام این خبر گفته که «آسیب‌های اجتماعی اینترنت به مراتب بیش از شبکه‌های ماهواره‌ای» است.

این نخستین آماری است که از سوی یک مقام قضائی درباره آمار سایت‌های اینترنتی مسدود شده در ایران اعلام می‌شود.

این آمار در حالی ارائه می‌شود که پیش‌تر آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه در نامه‌ای خطاب به قاضی سعید مرتضوی نوشته که «قوه قضائیه در برخورد با تخلفات و جرایم رسانه‌ای و مطبوعاتی» باید به نحوی عمل کند که «علاوه بر اجرای قانون، کلیه حقوق و آزادی‌های مشروع دقیقا رعایت شود.»

در بخش دیگری از نامه آقای شاهرودی که نهم شهریور ماه امسال منتشر شده، آمده است: «مناسب می‌ببینم که توقیف و تعطیل سایت‌ها در غیر از جرایم اخلاقی و امنیتی حتی‌الامکان با نظر محکمه و دادگاه انجام گیرد.»


فیلترینگ سایت‌های اینترنتی در ایران از سال ۱۳۸۰ آغاز شده است. مسئولیت تعیین مصادیق فیلترینگ سایت‌ها بر عهده مجموعه‌ای به نام «کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ» است.
اعضای کمیته تعیین مصادیق را نمایندگانی از وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما تشکیل می‌دهند.

فیلتر سایت‌هایی که از طریق این کمیته اعلام می‌شود، از طریق شرکت فن‌آوری اطلاعات صورت می‌گیرد.
فهرست سایت‌هایی که باید فیلتر شوند، از طریق این شرکت، به سایر ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت اعلام می‌شود تا آن‌ها نیز سایت‌های مورد نظر را فیلتر کنند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران به شدت استفاده از اینترنت را تحت کنترل دارند و هزاران پایگاه اینترنتی حاوی تصاویر و مطالب غیر‌اخلاقی و نیز سایت‌هایی که مطالب سیاسی یا توهین‌آمیز به ارزش‌های مذهبی در آنها نوشته می‌شود، از طرف دولت مسدود شده است.

ایران یکی از کشورهایی است که جوانان آن در سطحی بسیار وسیع به وبلاگ‌نویسی می‌پردازند و در وبلاگ‌های خود شرح زندگی‌شان را به نگارش در می‌آورند و یا به انتقاد از سیاست‌های دولت می‌پردازند.


در همین رابطه:
دستور شاهرودی به مرتضوی درباره فیلترینگ
کلوب دات کام فیلتر شد
فیلتر رسمی پنج پایگاه اطلاع‌رسانی در ایران

نظرهای خوانندگان

اگر فیلترینگ په صورت هدفمند پاشد حد اقل جایی پرای توجیه میماند اما ماسفانه فیلترینگ کور در ایران سپپ عدم دسترسی په سایتهای مفید و حتی پزشکی است. جای تاسف است در جامعه مردم سالار (؟؟؟؟) مردم از حقوق اپتدایی خود بی بهره اند. این بدترین توهین به شعور و فردیت افراد است.

-- mansour ، Nov 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)