تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های مطبوعات

نقدی بر شعر طاهره صفارزاده
روزنامه کارگزاران سرمقاله امروز خود را با عنوان «شاعری خاص بود» به مرگ طاهره صفارزاده اختصاص داده است.

سرمقاله نویس این روزنامه درباره شخصیت و شعر خانم صفارزاده می‌نویسد: «او زمانی که خارج از کشور به سر می‌برد، و نیز در آغاز بازگشتش به ایران، شعری ملهم از شعر مدرن غرب می‌سرود و جالب اینجاست که در آغاز آثارش را در روزنامه‌ها و نشریات زیرزمینی به چاپ می‌رساند.»
متن کامل سرمقاله

واکنش به سخنان هاشمی در مورد بحران مالی جهان
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «چرا خوشحال نباشیم؟!» به سخنان اخیر علی اکبر هاشمی رفسنجانی در خصوص بحران مالی جهان و احتمال تاثیر گذاری آن بر اقتصاد ایران واکنش نشان داده است.

این روزنامه با اشاره به سخنان چند هفته گذشته آقای هاشمی که بحران مالی جهان را «وعده الهی» دانسته بود، می‌نویسد: «سؤال این است که چرا باید تحلیل قبلی آیت الله هاشمی رفسنجانی که بحران اقتصادی آمریکا را وعده الهی و انتقام از متجاوزان دانسته بودند نپذیریم و تحلیل اخیر ایشان را پذیرا شویم؟»

کیهان در بخش دیگری از سرمقاله خود با رد سخنان آقای هاشمی، می‌آورد: «واقعیت آن است که ایران اسلامی از این بحران کمترین آسیب را می‌بیند، بنابراین چرا از شکست دشمن و در امان بودن نسبتاً امیدوار کننده خود از بحران یاد شده خوشحال نباشیم؟»
متن کامل سرمقاله

رابطه قیمت نفت با مواضع دیپلماتیک ایران
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «اثرات کاهش قیمت نفت در حوزه سیاست» به تحلیل ارتباط قیمت نفت با مواضع مقامات جمهوری اسلامی در عرصه جهانی پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که به عقیده تحلیل‌گران غربی قیمت جهانی نفت رابطه مستقیمی با مواضع دیپلماتیک کشور‌هایی مثل ایران دارد.

رسالت به نقل از این منابع می‌آورد که هرگاه قیمت نفت کاهش می‌یابد مواضع دیپلماتیک ایران نرم و معتدل و هرگاه قیمت آن افزایش یافته، ایران مواضعی تهاجمی اتخاذ کرده است.

به نوشته این روزنامه «با کاهش قیمت نفت غربیان مترصد تغییر ادبیات دیپلماتیک ایران و نرم شدن آن و حتی تغییرو تعویض دولت احمدی نژاد با دولتی هستند که بتواند این شرایط جدید را نمایندگی کند.»
متن کامل سرمقاله

توصیه به مدیران دولت نهم در خصوص سونامی اقتصادی
روزنامه اعتمادملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «سونامی عمومی» به نقد مواضع مدیران دولت نهم در خصوص بحران مالی جهان پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که «مقامات سیاسی دولت نهم چه تصوری از جهان و مدیریت آن دارند؟ چرا واکنش‌های برخی از مقامات در خصوص بحران اقتصاد جهانی با خوشحالی و استقبال آنان روبه‌رو شده است؟ چنانچه آن قدرت‌های بزرگ اقتصادی نتوانند مشکلا‌ت سونامی اقتصادی را به‌سرعت رفع و رجوع کنند، ما با تاثیرات مخرب آن حادثه چه خواهیم کرد؟»

اعتماد ملی معتقد است: «بدون آنکه مقامات سیاسی و رئیس دولت نهم، بی‌محابا از سقوط بازار جهانی اظهار خوشحالی کنند، لازم است مترصد و مراقب نفوذ سونامی به اقتصاد کشور باشند.»
متن کامل سرمقاله

انتقاد از تصمیمات بی اثر رهبران اوپک
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «امید به اوپک، تکیه بر باد» به موضوع کاهش نفت اوپک برای حفظ قیمت نفت در جهان پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به کاهش یک ونیم میلیون بشکه‌ای نفت اوپک برای مقابه با روند نزولی قیمت‌ نفت در جهان می‌نویسد: «در شرایطی که مازاد عرضه جهانی نفت خام به سه میلیون بشکه در روز رسیده، این تصمیم حتی در صورت اجرا نمی‌تواند در برابر موج افزایش قیمت دلار و کاهش تقاضای جهانی نفت خام بر اثر تشدید بحران اقتصادی جهان مقاومت کند و به افزایش دوباره قیمت نفت منجر شود.»

سرمایه در ادامه می‌آورد: «به مصوباتی که نه پایه اطلاعاتی درستی دارند و نه بر مبنای منافع مشترک اعضای بسیار ناهمگون خود تنظیم شده‌اند، امید چندانی نمی‌توان بست. جمهوری اسلامی ایران مقابله با آثار ناشی از کاهش قیمت جهانی نفت را باید از داخل کشور آغاز کند. به همسایگان امیدی نیست..»
متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «اقتصاد آزاد و اوضاع آمریکا».
● سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «درس‌هایی از سونامی اقتصادی».

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)