تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حذف ایران‌چک و کاهش وام مسکن در ایران

براساس دستورالعمل جدیدی که بانک مرکزی ایران صادر کرده است، از این پس تمام بانک‌های این کشور ملزم به سپرده‌گذاری صد درصدی ایران‌چک‌ها نزد بانک مرکزی خواهند بود و به این ترتیب ایران‌چک به تدریج از چرخه اقتصاد ایران خارج خواهد شد.

خبرگزاری فارس به نقل از مجید داوری، مدیرعامل بانک تجارت درباره حذف ایران‌چک آورده است: «برخی از بانک‌ها در زمینه انتشار ایران‌چک دچار تخلف شده‌اند.» وی در عین حال ممنوع کردن استفاده و جمع آوری ایران‌چک را پاک کردن صورت مسئله دانست و گفت که امیدوار است با توسعه بانکداری الکترونیک، حذف ایران‌چک‌ها کم هزینه باشد.

همچنین در تحولی دیگر، از این پس، تنها بانک مسکن مجاز به اعطای تسهیلات برای خرید خانه خواهد بود.

این درحالی است که ابلاغیه جدید بانک مرکزی از سوی برخی از مدیران عامل بانک‌ها مثبت ارزیابی شده و آن‌ها معتقدند که با وجود رکود در بازار مسکن، کاهش و محدود کردن اعطای وام و تسهیلات به مهار تورم منجر خواهد شد.

گفتنی است محمود احمدی نژاد هفته گذشته در دیدار با مسئولان وزارت مسکن، از گرانی موجود در بازار برای اجاره بها و خرید خانه به شدت انتقاد کرده و از سعیدی‌کیا، وزیر مسکن، خواسته بود تا هر چه سریع‌تر در این مورد چاره جویی کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با توكل به اسلام كل مسائل حل خواهد شد اسلام در خصوص رفع تورم و بازار مسكن نيز بنوبه خود چاره انديش كرده است البته تمسك به روحانيت نيز بي تاثير نيست . ببينيد چقدر روحانيت مبارز براي مردم كار كرده است؟

-- سعيد جان ، Apr 20, 2008

این توقف وام مسکن هم مثل سایر سیاست های دولت تنها به ضرر اقشار متوسط و کم درآمد منجر می شود. اوضاع مسکن در ایران چنان فاجعه آمیز و غیر قابل باور است که وام های 10، 20 میلیونی وام مسکن کفاف خرید یک اتاق را هم نمی دهد. کسانی که می توانند ملک معامله کنند که لنگ این وام ها نیستند، آنهایی هم که بساز و بررفوشند که وام برایشان محفوظ هست. باز هم مردمِ متوسط الحالند که دارند هزینه های زندگی را به اندازه ی یک شهروند اروپایی می دهند و از یک دهم امکاناتی که حقشان است هم برخوردار نیستند. دلال منشانی که خود را نمایندگان و مسئولان این جامعه می دانند، ایران را برای دلالان بهشت کرده اند.

-- شهرزاد، تهران ، Apr 20, 2008


"ما که توی این مملکت ندیدیم چیزی ارزون بشه ، همچنان ثروتمندان و دولتمردان غنی تر و اقشار متوسط فقیرتر و فقیران که دیگه ... شاید ... بیخیال . تا بوده همین بوده فقط رنگش عوض شده !!! "

-- اشکان ، May 5, 2008

من هم دوست دارم همه صاحب مسکن بشوند اما دولت فقط قیمت زمین را کاهش داده در صورتیکه هزینهای دیگر ازجمله مصالح روز به روز گرانتر میشود. زمینی که خارج از محدوده شهری است که ارزشی ندارد

-- سازنده ، Oct 10, 2008

من كل سرمايه ام را كه ميتوانستم در بانك بگذارم و بي زحمت بهر ه اش را بگيرم با قرض و قوله در مسكن سرمايه گذاري كردم و فقط خدا ميداند كه چقدر تا بحال با مستاجر هايم راه آمده ام و حتي حاضر شدم خودم ضرر بكنم ولي آنها را كه يك زوج كارمند جوان و يك زن بچه دار طلاق گرفته بود در به در و بي خانه نكنم. بگذريم كه آنها جواب محبت هاي من را با صدمه زدن به خانه ام و خودم پس دادند.حالا هم همش صحبت بر سر اين است كه قيمت خانه را پايين بياوريد.ايكاش اين مملكت قانون داشت و هر چيزي حساب شده و معين و ثابت بود و دولت گناه بي كفايتي خودش را از طريق تبليقات توجيه نميكرد. بله در اسلام به مسكن توجه شده ولي نه به بازي سياسي كردن با قيمت آن بلكه به داشتن يك سياست معقول و منصفانه كه هم منافع مالكين را تامين كند و هم مستاجرين را.

-- مهرزاد ، Oct 24, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)