تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اعتراض به بازداشت روزنامه‌نگار افغان در ایران

سازمان‌ گزارشگران بدون‌مرز با صدور اطلاعیه‌ای، بازداشت یک روزنامه‌نگار افغان در ایران را محکوم کرد.

این‌ بیانیه که در وب‌سایت سازمان گزارشگران بدون مرز قرار گرفته، تاکید کرده است:"بازداشت خودسرانه علی محقق‌نسب نمونه دیگری از عدم مدارای مقامات مسئول ایرانی در برابر مطبوعات است."

براساس اعلام این بیانیه، این روزنامه‌نگار افغان در روز ١٤ اسفند‌ماه سال‌جاری از سوی ماموران وزارت اطلاعات ایران، بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شده است.

متن کامل اطلاعیه

این بیانیه همچنین تاکید کرده است، بازداشت "محقق‌نسب" پس از تفتیش منزل و ضبط رایانه، سی‌دی و دست نوشته‌های شخصی وی صورت گرفته است.

دلایل دستگیری این روزنامه‌نگار تاکنون از سوی مقامات رسمی ایران اعلام نشده است.

"رحیم الله سمندر"، رییس انجمن مستقل خبرنگاران افغانستان نیز، در گفت وگو با سازمان گزارشگران بدون مرز، خواستار روشن شدن هرچه سریع‌ترِ وضعیت این روزنامه‌نگار افغان شده است.

بازداشت در افغانستان
"علی محقق‌نسب" پیش از این در سال ١٣٨٤ در افغانستان و در شهر کابل بازداشت و بیش از هشتاد روز را در زندان به‌سر برد. این روزنامه‌نگار به‌خاطر انتشار مقالاتی در دفاع از حقوق زنان و تغییر عقیده به "کفرگویی" متهم شد، اما دادگاه وی را تبرئه و آزاد کرد.

در زمانی‌که وی در بازداشت نیرو‌های امنیتی افغانستان بود، جمعی از روشنفکران و روزنامه‌نگاران افغانستان با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به حامد کرزاری رئیس‌جمهور این کشور از وی خواستند تا دستور آزادی وی را صادر کند.

در نامه آنان تاکید شده بود:" جناب آقای کرزی! آیا یک نویسنده مطابق اصل آزادی بیان و عقیده، حق ندارد بدون ترس از پیگرد، شکنجه و زندان به بیان دیدگاه‌های علمی خود بپردازد؟ اگر هر نویسنده‌‌ای بخواهد اندیشه خود را با میزان و مقیاس مقامات مسئول بسنجد و بعد نشر کند، فکر می‌کنید چیزی از آزادی بیان عقیده باقی بماند؟"

متن نامه روشنفکران افغانستان

"علی محقق‌نسب"، در زمینه علوم دینی در ایران تحصیل کرده و از او به عنوان یک "روحانی" نام برده می‌شود. او نویسنده کتابی به نام "جغرافیای سیاسی ولایت‌فقیه" است که پس از انتشار در ایران در بازارهای کتاب افغانستان نیز راه باز کرد.

Share

نظرهای خوانندگان

بشنو صدای عیسی را ، که می خواند تو را
(نزد من بیا ای خسته ، آرامش دهم تو را )

بر در قلبت ایستاده ، در راه همی کوبد !
(بگشا تا داخل شوم !)
می گویدت عیسی !

ای که مرده ای در گناه ، عمرت گشته تباه
گشته از راه حق گمراه، می جویدت عیسی

(من راه و راستی و نورم ، من نان حیاتم )
( من ناجی و من شفیعم ، من آب زندگی ام )

هان روز نجات است الان ، بر خیز از مردگان !
به قلبت عیسی را بخوان ، کند تو را درخشان!

دوست و برادر عزیز چون دوستتان دارم کوشش کردم که این پیغام را برایتان برسانم و ایمان دارم که خدا مرا هدایت کرده است تا این پیغام را به شما برسانم ، عیسی مسیح پشت دروازه قلبتان ایستاده و منتظر است که او را به داخل قلبتان دعوت کنید تا بیاید و برای همیشه در قلب شما مسکن گزیند.
ما برای شما در دعا هستیم و دوستتان داریم.
دوست و دست بوس شما ، خادم خداوند محمدرضا شکری
www.watandar.com وب سایت ما

-- mohammadreza Shokri ، Apr 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)