تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اعتراض مردم ترکیه به لغو ممنوعیت حجاب

هزاران نفر از مردم ترکیه در اعتراض به لغو ممنوعیت حجاب اسلامی در موسسات و نهادهای آموزش عالی این کشور، امروز، یکشنبه، دست به تظاهرات زدند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی از ترکیه خبر داد: "هزاران تظاهر‌کننده که اغلب آن‌ها زن بودند در مقبره مصطفی کمال آتاتورک «پدر ترکیه مدرن» جمع شده و خواستار استعفای دسته‌جمعی دولت این کشور شدند." آتاتورک، ترکیه را به عنوان یک جمهوری سکولار پایه‌گذاری کرد و تظاهرکنندگان نگران هستند که مبادا تحول بزرگی که وی بنیان گذارده در خطر باشد.

به گزارش این شبکه خبری، تظاهرکنندگان با در دست داشتن پرچم این کشور و تصاویر آتاتورک فریاد ‌زدند: "ترکیه سکولار است و سکولار باقی خواهد ماند."

"سوگی اوزل" که یک نویسنده در میان تظاهر کنندگان بود، به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت: "من بسیار خشمگین هستم؛ البته نه به خاطر حجاب زنان بلکه از دست‌کسانی که می‌خواهند ارزش‌های کشور را زیر حجاب پنهان کنند." تظاهر‌کننده دیگری نیز گفت: "تا آخرین قطره خونش از سکولاریزم که مهم‌ترین ارزش اجتماعی است دفاع خواهد کرد."

تظاهرکنندگان معتقد بودند لغو ممنوعیت حجاب برای دانشجویان اولین گام در جهت اصلاحاتی است که هدفش تخریب نظام سکولار این کشور است. یکی از تظاهرکنندگان گفت: "ما می‌خواهیم کودکانمان در یک جمهوری ترک بزرگ شوند نه یک جمهوری اسلامی."

آسوشیتدپرس نیز به نقل از دولت ترکیه نوشت: "هدف از این اقدام تضمین آزادی‌ها در دانشگاه‌هاست و دولت قصد دارد به اصول سکولار مندرج در قانون اساسی ترکیه وفادار بماند." اما اکثر زنان سکولار ترکیه نگران هستند که اجازه دادن به داشتن حجاب اسلامی در دانشگاه‌ها در نهایت به تحت فشار قرار گرفتن آن‌ها برای استفاده از حجاب منجر شود.

"سنال ساروحان" رئیس انجمن زنان جمهوری‌خواه که این تظاهرات را سازمان داده بود، دولت ترکیه را به سوءاستفاده از دین متهم کرد.

ممنوعیت استفاده از حجاب اسلامی از دهه هشتاد میلادی در ترکیه آغاز شده و طی دهه های گذشته بحث‌های مخالف و موافق زیادی درمورد ادامه این ممنوعیت در ترکیه جریان داشته است. سکولارهای ترکیه حجاب اسلامی را سمبلی از اسلام سیاسی می‌بینند و علت اصلی مخالف خود را نه محدود کردن پوشش زنان که مقابله با این نشانه سیاسی اعلام می‌کنند.

Share

نظرهای خوانندگان

درود. انرژی گرفتم :)

-- نیم ، Feb 3, 2008

اين دقيقا همان نكته كليدى است كه دوستان در اول انقلاب اسلامى غفلت كردند وكار به اين
ذلت كشيد. خداوند ملت تركيه را از بلاى وارده مصون دارد

-- كيوان ، Feb 3, 2008

"آراد بودن" استفاده از حجاب که بیشتر از "ممنوع بودن" استفاده از حجاب با اصول آزادی و عقل سلیم هماهنگ است. به نظرم این درخواست "مردمی"، کمابیش نمایانگر رگه های سلطه گری و تمایلات غیر دموکراتیک است.

-- مهدی ، Feb 4, 2008

در آغاز انقلاب اسلامى برادران دقيقا از همين استدلال شروع كردند.بزرگ برادران به خانم سيمين دانشور گفته بود همانطورى نزد من بيائيد كه به دانشگاه مى رويد، يعنى اگر آنجا بدون روسرى مئ رويد اينجا هم همانطور بيائيد!
سعه صدر ايشان در آن زمان همان مكرى بود كه جزو سنت برادارن بود و ما نمى دانستيم

-- كيوان ، Feb 4, 2008

خودمون که هیچی نشدیم بعد ۳۰ سال.حداقل درس عبرتی برای دیگران هستیم که اشتباهی که بابابزرگ ما کردن اونا دیگه نکن.

-- مصطفی ، Feb 4, 2008

ظاهرا دوستان شناخت درستی از سیستم حکومت ترکیه ندارند. حکومت ترکیه یک سیستم دموکراتیک بر پایه نظام پارلمانی است و دولت ترکیه فقط دارد خواست اکثریت مردم ترکیه را پی گیری می کند نه یک یا چند فرد خاص. اگر دوستان برنامه های تلویزیون ترکیه را نگاه می کردند متوجه علت این درخواست ملی مردم ترکیه می شدند.

-- شهرام ، Feb 4, 2008

اگر ارتش تركيه نبود كه ترك ها سال ها همان كجراهه ما را رفته بودند! و به اين خواست "ملى" لبيك گفته بود!
آخر كشور اسلامى و دموكراسى پارلمانى!!
كشورى كه براى جلوگيرى از برگزارى نوروز در دهات كردنشين به آنجا نيروى نظامى ميفرستد
دموكراتيك است! كاش ما زياد تلويزيون تماشا نمى كرديم!

-- كيوان ، Feb 4, 2008

بنظرم در هر دو صورت بزور سر کردن و بزور سر نکردن حجاب غلط است و مخالف ازادی و حقوق شخصی افراد جامعه است.......

-- astyak ، Feb 4, 2008

سلام .... جالبه ... پس این طور میشه نتیجه گرفت که در یک جامعه سکولار آزادی شعاری بیش نیست ...

-- امیر ، Feb 4, 2008

اين حرف آخر در يك جامعه معقول كاملا درست است و من هم به آن معتقدم . اماجامعه اسلامى اين جهان "وحى" را بر "عقل" مقدم مى داند ! و اين هيچ راه نجاتى براى آدم هاى معقول باقى نمى گذارد.

-- كيوان ، Feb 4, 2008

اگر این خبر است به نظر می رسد باید بی طرفانه تر نوشته شود، اگر هم تحلیل است که جای بحث ونظر بیشتری دارد. نمی توان به این سادگی در یکی دو جمله کلمه سکولار را به هر معنایی که بخواهیم تفسیر کرد.

-- محمد ، Feb 4, 2008

در پشت انتشار اين خبر نيت پليدي است چرا كه سالهاست مردم تركيه تظاهرات ميكنند تا ار حجاب استفاده كنند حجاب باعث ميشود زن از ديد مردان هوسباز درامان باشد

-- رضا ، Feb 5, 2008

اعتقاد دارم که به چیزی اعتقاد نباید داشت!

-- بدون نام ، Feb 8, 2008

خدا را شکر.
من ساکن استانبول هستم. جدای یک عده افراد بی هویت بی دین که خیلی ها توریست های خارجی و ولگردهای هرزه هستند، گرایش به دین و حجاب در این مردم بسیار عالی و کاملا مشهود است. دین و حجاب و اخلاق هیچ منافاتی با پیشرفت و تمدن ندارد و بلکه آن را به طور متعادل و به نفع دنیا و آخرت تمام انسانها پیش می برد و سرعت می دهد. این تحولات هم از آثار پربرکت انقلاب اسلامی ایران است که علاقه به آن را در بسیاری از مردم متدین ترکیه می تواتی ببینی

-- ساسان ، Feb 9, 2008

حجاب محدودیت نیست محدودیت اینه که به زور حجاب زنان را بردارید این که دموکراسی و آزادی نیست که به زور حجاب را ممنوع کنند

-- بدون نام ، Jan 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)