تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دانشجویان معترض: چرا فقط کلمبیا؟ ما هم سوال داریم

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، روز دوشنبه به مناسبت آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران حضور یافت و سخنرانی کرد. مراسمی که حاشیه هایی نیز داشت و میان مخالفان و هواداران وی شعارهایی رد و بدل شد.

16-mehr-11.jpg

محمد هاشمی دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت درباره سخنرانی امروز محمود احمدی نژاد در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به رادیو زمانه گفت: "ورود به سالن سخنرانی آقای احمدی نژاد و محوطه اطراف آن کاملا ممنوع بود و فقط مسئولان دانشگاه و معدودی از دانشجویان که از قبل کارت ورود به آنها داده شده بود امکان ورود به سالن پیدا کردند. ورود به محوطه دانشگاه هم برای همه دانشجویان آزاد نبود و فقط دانشجویانی که از صبح خیلی زود در دانشگاه حاضر بودند توانستند وارد بشوند."

عباس اصغری یکی از دانشجویان که در محوطه دانشگاه حاضر و شاهد تجمع دانشجویان بوده به رادیو زمانه گفت: "از سوی دانشجویانی که بیرون سالن بودند دو تجمع شکل گرفت یکی بسیجی هایی بودند که با اجازه مسئولان دانشگاه وارد دانشگاه شده بودند و به شدت جلوی بچه هایی که می خواستند وارد کتابخانه شوند ایستاده بودند. یکی هم انجمنی ها و دانشجویان معترض به آقای احمدی نژاد بودند. حتی یک مقدار درگیری فیزیکی بین این دو گروه پیش آمد تا اینکه بسیجی ها عقب کشیدند."

عباس اصغری افزود: "یک تریبون آزاد از سوی انجمن دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد و صحبت های متفاوتی در آنجا شد و بچه های دانشگاه تهران صحبت کردند. دانشجویان در سخنان خود خط مشی وزارت علوم را نقد کردند و خواهان استعفای وزیر علوم و برگشت اساتید اخراجی شدند. نسبت به اخراج دکتر بشیریه و دکتر سمتی اساتید دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران و بازنشسته شدن اجباری اساتید اعتراض کردند." این دانشجو در ادامه گفت معترضان همچنین خواستار اعاده حقوق صنفی خود شدند و از سیاست داخلی و خارجی رییس دولت انتقاد کردند.

به گفته این دانشجو، "هنگام خروج آقای احمدی نژاد جمعیتی به طرف در اصلی دانشگاه رفتند که کنار در اصلی با برخورد نیروی انتظامی و باتوم مواجه شدند و گاز اشک آور شلیک شد."

از سوی دیگر خبرگزاری فارس نیز گزارش می دهد دانشجویان هوادار احمدی نژاد پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها شعارهای "منافق حیا کن دانشگاه را رها کن"، "دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد"، "تحکیم آمریکایی انحلال انحلال" و "دانشجوی ایرانی عروسک خیمه شب بازی وطن فروشان نیست" نوشته شده بود.

در قسمت دیگری هم دانشجویان تجمع کننده معترض، پلاردکاهایی در دست داشتند که بر روی آنها جملاتی همچون "چرا فقط کلمبیا ما هم سئوال داریم" نوشته شده بود. این دانشجویان همچنین شعارهایی علیه "دیکتاتوری" سر دادند.

این دانشجویان مخالف همچنین خواستار آزادی سه دانشجوی زندانی دانشگاه امیرکبیر شدند.


فارس می‌افزاید: به دلیل ایجاد اختلال در کار "SNG" شبکه خبر، پخش مستقیم سخنان رییس جمهوری ایران قطع شده و ماشین حامل "SNG" شکبه خبر از محل برگزاری مراسم خارج شد.

تصاویر تجمع دانشجویان

Share

نظرهای خوانندگان

نه در غربت دلی شاد ونه رویی در وطن دارم.

-- محمود احمدی نژاد (هاله) ، Oct 8, 2007

به نظرم تیتر اصلا مناسب نیست و خیلی محافظه کارانه است. در ضمن اینکه از این تیتر نمیشه متوجه شد که دانشگاه تهران متشنج بوده و نیروی انتظامی گاز اشک آور زده.
------------------------
زمانه: هر خبری در حد آنچه از ایران و از منابع موثق دریافت می شود تنظیم می شود. خوشحال می شویم از شما اگر در دانشگاه بوده اید کامنت روشنگری از مشاهدات عینی تان دریافت کنیم.

-- رها ، Oct 8, 2007

Yavash yavash, be ghole aramaneh Gamas Gamas, pish be tarafe azadi!!! Ahmadinejad yek khoubi darad o in ast ke rok o rast siahihaye in nezam o barmala mikonad

-- بدون نام ، Oct 8, 2007

می توانید لااقل تیتر سایت بی بی سی و رادیو فردا را بخوانید این چه تیتری هست که زدید دیگه ابروریزی نکنید مردم خودشان چش و گوش بسته که نیستن می دانند در دانشگاه تشنج و اعتراض بوده مثل کبک نباشید از این تیترا یزنید سر خوتان را شیره بمالید نه سر ما رو می دانم چاپ نمی کنید .

-- شیرزاد راز ، Oct 8, 2007

از انجا که احساس کردم شما خیلی ساده وسطحی باتجمع وتظاهرات بی سابقه امروز برخوردکرده اید به عرض می رسانم من امروز در خیابان انقلاب بودم البته در خارج از دانشگاه ومجاور نرده های دانشگاه تهران بنا به درخواست شمامشاهدات شخصی خود را از وقایع دانشگاه تهران واطراف ان به طور مبسوط وبی طرفانه به اطلاع هموطنان عزیز می رسانم:

نیروی انتظامی امروز یک لشکر از نیروهای یگان ویژه ضد شورش را همراه با تجهیزات کامل دهها دستگاه موتور تریل وخودروهای ضد شورش اورده بود در طی تجمعات سالهای گذشته من به ندرت دیده بودم اینهمه نیرو بیاورند. از ساعت10صبح درب اصلی (انقلاب) ودرب16 آذردانشگاه تهران بسته شده بود وتحت کنترل کامل نیروهای انتظامی بود و فقط ازیک درب کوچک16 اذر اجازه ورود به دانشجویان دانشگاه تهران داده می شد. در این حال لحظه به لحظه به تعداد دانشجویان وافرادی که باهدف حضور در سخنرانی احمدی نژاد و ورود به دانشگاه ازسایردانشگاه ها در خیابان 16 آذر تجمع کرده بودند افزوده می شد اما مامورین به شدت مانع از این امر می شدند. تا اینکه درساعت11.45 با پایان سخنرانی احمدی نژاد دانشجویان از داخل به سمت درب16 آذر آمده وباتجمع در انجا شروع به شعار علیه نیروی انتظامی کردند که این امر با همراهی تجمع کنندگان بیرون همرا ه شد که در نهایت موجب باز شدن درب 16 آذر وهجوم به داخل دانشگاه شد. در این هنگام که تعداد دانشجویان معترض داخل دانشگاه به بیش از2000نفربالغ گشته بود در حالیکه شعار می دادند به سمت درب اصلی حرکت کردند. از این مرحله به بعد بطور ناگهانی صدها مامور یگان ویژه ضد شورش با تجهیزات کامل باتون سپر کلاه و.. که تا قبل از ان در اتوبوس ها مستقر بودند همراه با بیش از 20 موتور تریل دانشگاه را محاصره کردند. دانشجویان پس از رسیدن به پشت درب اصلی دانشگاه(درخیابان انقلاب) از پشت نرده ها شعار می دادند: محمود احمد نژاد عامل فقر وفساد -مرگ بر دیکتاتور - دیکتاتور حیا کن مملکت را رها کن- آزادی آزادی حق مسلم ماست - انرژی هسته ای دویست تومن بسته ای ! - دانشجوی زندانی ازاد باید گردد- حکومت فاشیتستی نابود باید گردد…نیروی انتظامی خجالت خجالت در این هنگام دهها مامور یگان ویژه از پشت میله ها شروع به ضرب وشتم دانشجویان با باتون کردند واقدام به پرتاب گاز اشک اور به داخل نمودند که دانشجویان با عقب نشینی باپرتاب سنگ به سمت مامورین از خود دفاع نمودند که این مساله موجب زخمی شدن چند نیروی یگان ویژه وچند نیروی اطلاعاتی وبسیجی که ازبیرون در حال فیلمبرداری از دانشجویان بودند گردید. در همین حال عده زیادی از مردم در سمت پیاده روبروی خیابان انقلاب تجمع کرده وشاهد مشاهده ماجرا شدند که در این هنگام دانشجویان فریاد زدند: ای ملت ازاده حمایت حمایت که در این هنگام گروهی از مردم با تجمع در ابتدای خیابان فخر رازی و با هو کردن مامورین وسوت وکف اقدام به پشتیبانی از دانشجویان کردند که در این هنگام بیش از ۳اتوبوس نیروی یگان ویژه که از پایگاه خیابان شهدای ژاندارمری اعزام شده ودر محل حضور داشتند در حالیکه با باتون وسپر مجهز بودند از اتوبوس ها پیاده شده وبه سمت مردم حمله کردند. که در این حین تعداد زیادی موبایل دوربین دار ودوربین عکاسی وفیلمبرداری از مردم با خشونت گرفته شد.
در همین حین به دستور یکی ازفرماندهان یگان ضد شورش چندین دستگاه اتوبوس شرکت واحد در ضلع شمالی خیابان انقلاب حد فاصل خیابان قدس تا۱۶ آذر توقف کردند تا به این ترتیب ارتباط بصری دانشجویان با مردم قطع شود وهمزمان خدود ۱۰۰مامور جدید نقابدار که از اتوبوسها پیاده شده بودند با ایجاد ۲لایه انسانی سردر اصلی و و نرده های جنوبی را محاصره کردند. در پی این وضعیت دانشجویان در حالیکه شعار می دادند ازداخل دانشگاه به سمت در ۱۶ اذر حرکت کردند که همراه با انها مردم نیزبه سمت این خیابان رفتند که بلافاصله این خیابان از دو طرف توسط مامورین بسته شد. که موجب ایجادترافیک سنگینی در محدوده خیابان ومیدان انقلاب گردید.در این تجمع دوربین وموبایل تعدادی ازمردم ودانشجویان توسط نیروهای انتظامی واطلاعاتی هاتوقیف شد با وجود این به طرز گسترده ای از وقایع امروز توسط مردم فیلمبرداری وعکاسی صورت گرفت که احتمالا در ساعات و روزهای اینده منتشر خواهد شد. در یکی از این فیلمها که اینجانب شخصا در همان محل ودر موبایل یکی از مردم دیدم : اتومبیلهای احمدی نژاد وهمراهانش در حال خروج از درب خیابان قدس (درب غربی دانشگاه تهران) توسط دانشجویان ورهگذران محاصره شده و در حالیکه به شدت با دست وسنگ به اتومبیل انها می زدند با فریاد شعار می دادند :مرگ بر دیکتاتور - فاشیست برو گمشو - بگونه ای که کاروان انها به سختی وبا کمک مامورین و با استفده از گاز فلفل موفق به فرار از حلقه محاصره دانشجویان شد.

در تجمع امروز تا انجا که من دیدم در خارج وداخل دانشگاه کسی دستگیر نشد ولی چند نفر در درگیری از دو طرف(یگان ویژه پلیس و دانشجویان) بطورسطحی مجروح شدند.همچنین بر خلاف تجمعات پیشین بسیجی ها ونیروهای لباس شخصی حضور اندکی(درحدکمتر از 10نفر) در اطراف دانشگاه داشتند ودر عوض نیروی انتظامی با امادگی کامل از ساعتها قبل خودروها موتورها ونیروهای وژه خود را در پادگان خیابان شهدای ژاندارمری اماده نگهداشته بود.
این تجمع حدود ساعت ۱۳به پایان رسید.

-- سعید. ، Oct 8, 2007

خدمت زحمتکشان محترم زمانه ،
دوستان کافیست که...دولتی در ایران بو بببرند که رسانه های ازاد در خارج از کشور نیز از انان واهمه دارند ! حتی اگر به غلط !! مانند تیتر زدن این مقاله !!. کمی هشیارتر باشیم زیانی نمیرساند.
داوید.

-- داوید ، Oct 8, 2007

تیتر، متن خبر و عکس کنار تیتر به بدترین وجه ممکن انتخاب شده اند و به هیچ عنوان منعکس کننده واقعیت نیستند. بیشتر شبیه سایتها و روزنامه های محافظه کار داخلی عمل کرده اید تا رادیویی آزاد مثل زمانه.

-- سینا ، Oct 8, 2007

saed jan mamnon
mese yek shahede eyni neveshti
va bar akse resanehaye inja tavahom va khialate khodeto ezafe nakardi be majara

-- aragorn ، Oct 8, 2007

به عنوان کسی که دستی به قلم درمطبوعات دارم و ازتهیه کنندگان مطالب برای سایت بالاترین می باشم من هم تایید می کنم که تیتر وسو تیتر این مطلب اصلا تناسبی با اصل ماجرا نداشته است واین نحوه اطلاع رسانی اعتماد واعتبار زمانه را نزذ مخاطبانش تضعیف می کند.مطلبی که سعید از مشاهدات شخصی خود در اطراف دانشگاه تهران گفته بی نظیر بوده و بسیار جالب وحرفه ای ودقیق بیان کرده است.من بامراجعه به سایت بالاترین دهها مطلب وعکس وفیلم جالب ازماجرا را دیدم اما نکته مهم اینکه هیچ کدام از انها مطلبی در مورد وضعیت خارج دانشگاه ونقش مردم بیرون از دانشگاه ونحوه حضور وآرایش نیروهای انتظامی نداشتند و از آن غافل مانده اند( یا کسی را در انجا نداشته اند) وصرفا به بیان ماجراهای داخل محوطه دانشگاه پرداخته اند. ضمن تشکر از این دوست عزیز به سایت زمانه پیشنهاد می کنم جایگاه این نظر در اینجا نیست این مشاهدات مستند وجالب را بطور مستقل به صفحه اصلی منتقل کنید.تاهم سایتهای دیگر نیز بتوانند به ان به طور مستقل لینک دهند وهم برای جستجوکنندگان ماجرا در اینترنت وبالاترین قابل دسترس باشد.

-- سینا ، Oct 8, 2007

وقتی رذیلت فضیلت می شود .
رییس جمهوری که چشم در چشم ات بی هیچ شرمی دروغ می گوید

-- فخرالدین حیدریان ، Oct 8, 2007

تيتر نا اميد كننده است . به پاس حركتي كه دانشجويان كردند جا داشت بيش از اين ها مايه بگذاريد .

-- سسيبا ، Oct 8, 2007

واقعندم كه چرا؟ نه واقعندم چرا بايد اينجوري باشه . بابا چرا آخه اين رييس جمهور ما بايد دايما ضايع بشه . چراااااااااااااااااا؟

-- بدون نام ، Oct 9, 2007

تظاهرات به درد کی می خورد؟ کسی گوش نمی کند! مدرک بگیر و برو خارج!

-- علی ، Oct 9, 2007

سلام به زمانۀ ترسو
به نظر من باید تیتر می زدید:
کشتار دانشجویان توسط احمدی نژاد در دانشگاه تهران
اینجوری یه خورده دلمان خنک می شد.

-- شراره ، Oct 9, 2007

به امید خدا این حربه شما هم خاموش میشود و جمهوری اسلام با خون فرزندانش مستحکم تر میشود مثل سی سال گذشته

-- بدون نام ، Oct 9, 2007

ziad ham titr o akse badi nist.in titr etefaghan neshoon mide ke che ghadr doolate Iran say dar gool zadane khareji ha dare va mikhad bege ke oona ejaze midan ke dar har koja azashoon soal beshe.agar che mamoolan ya javab nadaran ya javabe na marboot midan.be har hall yade KHATAMI be kheyr,oon la aghal 4 kalame sohbat kardan balad bood in ...

-- Vahe ، Oct 9, 2007

لطفا عکسها را ببینیدhttp://web.peykeiran.com/vs2005/iran_news_body.aspx?ID=43938

-- جهان ، Oct 9, 2007

Jaalebe Shabakeye khabar akhbaare zendasho az tarighe SNG ke yek sherkate englisi hast pakhsh mikone yani agar englis bekhaad iran nemitoone pakhshe mostaghim daashte baashe

-- A ، Oct 9, 2007

ta nazame fashistie hokumate molaha sare kareh, eghteshash va dargiri foru nakhahad neshast...

-- rez ، Oct 10, 2007

سی‌ ساله پیش هدف از انقلاب از زیر دست اجنبی در رفتن بود امروز بردهٔ اهداف حزب الله،حماس و غیره هستیم در حالی‌ که مردم ایران سختی

میکشند و هنوز در همون فقری هستند که سی‌ ساله پیش بودند. آیا ملت ایران مسلمان نیستند که ما انقدر قربون صدقه این مسلمانهای خارجی‌ میریم.آخه تا

کی‌ سختی بکشیم. لا اله الالله.

اقای رفسنجانی در رابطه به دولت کنونی گفتند؛ دولت نهم مردم را به گریه اورده۰خدا به مردم زجر کشیده ایران رحم کنه واز ظلم ظالمین نگذره چقدر

بین رهبرهای ما کشمکش هست و چقدر از ریس جمهور باهوش یا بیهوش ما جناب احمدی نژاد انتقاد میکنند

-- aliyeh ، Jan 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)