تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
تاج‌السلطنه، دختر ناصرالدین‌شاه قاجار

خاطرات تاج‌السلطنه ـ بخش شصت و چهار

در بخش گذشته، با نظرات اصلاح‌طلبانه، آزادی‌خواهانه و برابری‌طلبانه و در واقع فمینیستی تاج‌السلطنه آشنا شدیم. در این بخش، ادامۀ استدلال‌های تاج‌السلطنه را دربارۀ ضرورت آزادی زنان و به‌ویژه باز کردن روی زن‌ها می‌شنویم.
نویسنده وضعیت آزادی نسبی و شرکت زنان روستایی در همراهی با مردان را با محدود بودن زنان شهری مقایسه می‌کند و ضرر حجاب را ثابت می‌کند.
در پایان، دوباره به زندگی خود بازمی‌گردد و از سفر به قم، همراه شاه، می‌نویسد و دیده‌هایش...

* * *

این بخش از خاطرات را [در اینجا بشنوید]
بخش پیشین را هم در [اینجا]

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با تشکر از این برنامه جالبتان، در حال نوشتن مطلبی از منظری جامعه شناسی درباره ی اوضاع زنان در دوره ی قاجار هستم. نمونه ی تاج السلطنه نمونه ی بسیار جالبی برای نشان دادن وضعیت گروه هر چند کوچکی از زنان است که سعی در پیگیری الگوهای زندگی جدید داشتند. خواهشمندم اگر این مطالب به صورت کتاب یا جزوه ای درآمده اند، مشخصات آن کتاب یا جزوه را برایم بنویسید تا مطالعه ی منسجم تر و دقیقتری درباره ی این شاهزاده خانم قجری ممکن گردد.
پیشاپیش از راهنمایی تان سپاسگزارم!

-- tooska mosavat ، Jul 2, 2008

cheghadr bi nazm shodeheid .in akharin ghesmat bood?

-- negar ، Jul 20, 2008

سلام و خسته نباشید ..
قرار دادن بخش بخش خاطرات تاج السلطنه به صورت فایل صوتی بر روی سایت ، کار بسیار با ارزش و تحسین بر انگیزی است که موجب شد تا به سهم خودم از شما بی اندازه سپاسگذار باشم ..
ولی چند نکته ..
طی مدتی که با سرعت های پایین اینترنت ایران و با سختی زیاد ، به ترتیب شماره فایل ها رو دانلود کردم ، دیدم که بعضی از قسمت ها ظاهراً نا تمام روی سایت قرار گرفته و در حالی که گوینده هنوز صحبت میکند ، برنامه قطع میشود . که راستش خیلی حیفم آمد و دلم سوخت .. حالا چرا اینطور شده ؟
و دوّم اینکه تا اینجا من تا شمارۀ 18 رو گرفتم .. در صورتی که بعد از شمارۀ 14 .. فایل های شمارۀ 15- 16 و 17 ، روی سایت و آرشیو مطالبش نبود ؟
خواهشم این است ، که در صورت امکان این سه بخش رو هم به آرشیو اضافه فرمایید و اگر در کامل و بی نقص بودن فایل ها کمی بیشتر دقت شود به نظر من ارزش این کار فوق العادۀ شما دو چندان خواهد بود ..
باز هم ممنون
علی حسینی

-- علی ، Jul 26, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)