تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کتابِ «ما و غرب»

کتاب را در این‌جا دانلود کنید

پانزدهم آوریل ۲۰۰۷، مدیر رادیو زمانه مطلبی را تحت عنوانِ «فراخوان برای تعمیر پل‌های شکسته» در وبلاگ خود منتشر کرد.

او در این نوشته از ضرورت شناخت غرب از ما سخن گفت: «غرب ما را نمی شناسد. آن‌ها نمی‌دانند که چه ديدگاه‌های منتقدانه گسترده و گاه عميقی در باره آن‌ها در جامعه ايران طی نيم قرن اخير رشد يافته است. دست کم از غربزدگی آل احمد به اين سو. نمی‌دانند که دخالت‌های سياسی آن‌ها چه تصوير منفی پاک نشدنی در ذهن مردم ما به جا گذاشته است.


آن‌ها نمی‌دانند احمدی‌نژادها بر کدام موج سوار می‌شوند که می‌مانند. آن‌ها نمی‌دانند که مردم ما را بيمار کرده‌اند و آن‌ها همه جهان را به توطئه‌انديشی ارزيابی و تحليل می‌‌کنند. آن‌ها نمی‌دانند که موج مهاجرت گرچه در آغاز به سودای رسيدن به بهشت غربی شروع می‌شود، اما در پايان بسياری از مهاجران را از توهماتی که در باره غرب داشته‌اند خارج می‌کند.

همه اين‌ها و بسياری ويژگي‌های ديگر در راه تفاهم ما و غرب اخلال می‌کند. سياست‌بازان داخلی از اين اخلال بهره می‌برند و سياست‌سازان غربی به آسانی به دام جهل خود از جامعه ايرانی می‌افتند و بهانه‌های تازه‌تری به دست طراران داخلی می‌دهند‌. من گمان‌ام اين است که ما غرب را بهتر می‌شناسيم.

البته ما نيز در روياهای خود از غرب اسير می‌شويم. اما درک عمومی ما از غرب بسيار بهتر از درک عمومی غربی‌ها از ما‌ست. اما مساله اين است که تا‌کنون هيچکس تلاش نکرده است در يک سطح عمومی اين شناخت را طرح کند تا محک بخورد. به نظرم نتيجه طرح عمومی آن دادن تصوير بهتری از ايران و ايرانی است.»

بر این اساس نویسنده در پایان مطلب اهالی وبلاگستان فارسی را به واکاوی ارتباط ما و غرب فراخواند. نویسندگان و اندیشمندان زیادی هم به دعوت جامی پاسخ گفتند. شهرنوش پارسی‌پور، محمد جواد کاشی، داریوش محمد‌پور، حسین مرتضاییان آبکنار، حسین نوش‌آذر، نوشین شاهرخی و ناصرغیاثی و نویسندگان وبلاگ‌های سیبیل طلا، عنکبوت، چشم‌هایی که فکر می‌کنند و... مقالاتی جدی در این مورد نوشتند (مجموعه آن‌ها در وبلاگ «ما و غرب» در دسترس است).

اما هم‌زمان به درخواست مهدی جامی، من گفت و گوهایی را با روشنفکران، نویسندگان، هنرمندان و فعالان سیاسی و فرهنگی برای پخش از رادیو زمانه انجام دادم. جامی و دوستان دیگر رادیو در انتخاب مصاحبه‌شوندگان یاری‌ام کردند. اصل هم بر این گذاشته شد که نظرات چهره‌های جوان‌تر نیز در کنار نظرات چهره‌های شناخته شده‌تر منعکس شود.

ماحصل برنامه ما و غرب، پخش ۲۳ برنامه بود. البته به دلایلی امکان گفت و گو با بعضی گزینه‌ها میسر نشد. سرانجام با پایان پخش برنامه ما و غرب، باز هم به پیشنهاد مدیر رادیو زمانه قرار شد مجموعه گفت و گوها را به صورت کتاب در کتابخانه سایت رادیو زمانه منتشر کنیم که نتیجه‌اش مجموعه حاضر است.

این مجموعه صورت نوشتاری‌تر و ویراسته‌تر مصاحبه‌ها‌ست که خانم مریم رییس دانا انجام داده‌اند. درباره‌ی خود گفت و گوها، ذکر این نکته خالی از فایده نیست که مصاحبه‌شوندگان از دریچه‌های مختلف وارد بحث شده‌اند و این سبب شده که حداقل شناختی ازنگاه طیف‌های مختلف فکری پیرامون ارتباط ما و غرب به دست آید.

امیدوارم گامی که با تهیه این مجموعه برداشته شده با ترجمه فشرده‌ای از این گفت و گوها به انگلیسی دنبال شود تا پژوهشگران غربی از نگاه ایرانی به غرب اطلاع دست اولی پیدا کنند. هدف تعمیر همان پل‌های شکسته ارتباطی است.

مجتبا پورمحسن
ژانویه ۲۰۰۸

کتاب را در این‌جا دانلود کنید

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مبارک است. به امید کارهای جدیدتر.
ب.

-- بدون نام ، Jun 16, 2008

اقای پورمحسن گرامی. تبریک می گویم. امیدوارم شیرینی این اتفاق از تلخی کتاب های هنوز منتشر و دیده نشده تان بکاهد. کتاب را دنلود می کنم و باقی صحبت ها بماند برای بعد از خواندن دقیق آن. پرکار و پاینده باشید.

-- شیوا مقانلو ، Jun 17, 2008

با سلام خدمت آقا مجتبای گل
من برنامه هات رو دنبال می کنم
ولی این کتاب رو که خیلی هم مشتاقم که بخونم نمی تونم دانلود کنم
نمی دونم لینک ایراد داره یا مشکل از خط منه
ممنون می شم بررسی کنی
شاد زی

---------------------
دوست گرامی
لینک مجدداً چک شد و مشکلی نداشت
زمانه

-- محسن ، Jun 18, 2008

با سپاس و شادمانی فراوان! انتشارات!!! زمانه می تواند و باید فعال تر شود.

-- پارسا ، Jun 18, 2008

امیدواریم به زودی کتاب های آرامش دوستدار را هم در اینجا ببینیم.

-- پارسا ، Jun 18, 2008

az khanandegan asar doctor Soroush va alaghemandan nazariat erfani va falsafi ishan

-- abbas akbari ، Jul 2, 2008

agha dastetoon dard nakoneh.. in daghighan chiziyeh ke man donbalesh migashtam. shomare ketabhai ke rajebeh chand daheyeh bad az enghelab neveshteh shodeh besyar nachizeh va harchand ke beunvan kasi ke un in chand daheh to iran zendegi kardam va fal budam ama mogheyeh neveshtane ye maghaleyeh tahghighi ya tez vaghean be moishkel barmikhorim..ke barkhordam va in ketab ehtemalan mituneh referenci bashe baraye bahsha va nazarhayeh montaghedanei ke shakhsan hes kardam ama bayad reference dashteh bashe.. dastetoon dar nkoneh. majid
www.lancastermaze.blogspot.com

-- majid ، Jul 23, 2008

سلام.تنها از فایل این کتاب فقط جلد ان باز میشود

-- علی ، Jan 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)