تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بازنشر ویراسته خاطرات بونوئل در زمانه

علی امینی نجفی

کتاب خاطرات لوئیس بونوئل با عنوان «با آخرین نفس‌هایم»، در سال ۱۳۷۱ توسط انتشارات "هوش و ابتکار" در تهران منتشر شد. کتاب مورد توجه هنردوستان قرار گرفت و در مدتی اندک نایاب شد. تلاش این انتشاراتی برای تجدید چاپ کتاب متأسفانه با موانعی روبه‌رو شد و ناکام ماند.

من در مهرماه سال ۱۳۸۱ با "نشر کارنامه" قراردادی بستم تا هرچه زودتر چاپ تازه‌ای از کتاب را به بازار بفرستد. این انتشاراتی چند سالی تعلل ورزید تا شرایط نشر کتاب در ایران از آن‌چه بود نیز بدتر شد. حدود یک سال پیش محمد زهرایی، مدیر نشر کارنامه، به نماینده‌ی من در ایران رمضان حاجی مشهدی (وکیل دادگستری) اطلاع داد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تجدید چاپ کتاب مجوز نشر صادر نکرده است و در شرایط کنونی بعید به نظر می‌رسد به این کتاب اجازه نشر بدهد.

اکنون با گذشت پانزده سال از چاپ اول کتاب، و پنج سال انتظار برای تجدید چاپ آن، دیگر به انتشار آن به صورت کتاب در ایران امیدی ندارم و تصمیم گرفته‌ام آن را به صورت نشر اینترنتی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم.

با توجه به وزنه‌ی فرهنگی، فضای باز و لحن بی‌طرفانه‌ی رادیو زمانه، آن را در اختیار این رسانه قرار می‌دهم تا بتدریج به نشر آن اقدام شود.

یادآوری چند نکته را ضروری می‌دانم:

ـ مبنای این نسخه همان متن چاپ اول کتاب (نشر هوش و ابتکار، سال ۱۳۷۱) است که در آن اصلاحاتی اندک صورت گرفته است.

ـ به اقتضای شرایط نشر ایران، در چاپ پیشین چند جمله از کتاب حذف شده بود که به متن کنونی اضافه شده است.

ـ به کتاب فصلی با عنوان «زندگی و هنر از دیدگاه بونوئل» افزوده‌ام که از چند گفت‌وگو با این سینماگر نامی گرفته شده است و زندگی نامه‌ی او را کامل‌تر می‌کند.

ـ این متن منحصرا برای نشر در رادیو زمانه، از نو به طور کامل حروف‌چینی و ویرایش شده است.

بن، شهریور ۱۳۸۶

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من چه گونه می توانم نسخه ای از این کتاب داشته باشم؟هنوز این کتاب در زمانه موجود نیست؟
-------------------------
زمانه: همانطور که در یادداشت مترجم آمده است این اثر بتدریج در زمانه و به صورت فصل به فصل منتشر خواهد شد. البته در پایان دوره انتشار به صورت متن پی دی اف هم در اختیار دوستداران کتاب قرار خواهد گرفت

-- پارمیس ، Sep 29, 2007

علي جان

آقا اقدام بسيار جالبي است. دست ات درد نکند. خواندن اين کتاب براي همه علاقمندان جدي سينما و بونوئل ضروري است آن هم با ترجمه شيوا و دقيق تو. از اينکه اين کتاب در ايران منتشر نمي شود نيز بسيار متاسفم ولي انتشار اينترنتي آن در زمانه هم عالي است.

-- پرويز جاهد ، Sep 30, 2007

خیلی هم ممنون

-- بدون نام ، Sep 30, 2007

خبر فرخنده ای داده اید و من بی صبرانه منتظر هستم. به تمام دوستداران هنر و به خصوص سینما توصیه می کنم این فرصت بی نظیر را از دست ندهند. مینو

-- مینو ، Sep 30, 2007

ویراست جدید چقدر با آن نسخه‌ای که سالیان پیش در ایران منتشر شد تفاوت دارد؟
آن چاپ از این کتاب به گمانم چیز اضافه‌‌ای نمی‌توانست داشته باشد. رجوع کنید به فصلی که مثلا حالات دالی را شرح می‌دهد هنگام کشیدن سرین زنی.

-- علیرضا روشن ، Sep 30, 2007

واقعا جای سپاسگزاری است...وجودتان روشن

-- کاوه ، Oct 1, 2007

ایده کتابخانه زمانه بسیار ایده خوبی است. و این کتاب انتخاب خیلی خوبی برای افتتاح این بخش است. ویراست اول این کتاب که واقعا شاهکار بود. خواندن این کتاب را به همه حتی کسانی که اسم بونوئل را هم نشنیده اند توصیه میکنم و بسیار از این اقدام شما تشکر میکنم .

-- بدون نام ، Oct 13, 2007

متشکرم ، جدا کارتان عالی است

-- سارا ، Oct 19, 2007

سلام
ما پيش از اين در حال انتشار کتاب «با آخرين نفس‌هايم» در وبلاگ-دوهفته‌نامه‌مان (http://phantomofliberty.blogfa.com) بوديم که پس از باخبرشدن از انتشار اين نسخه در اين‌جا کار را متوقف کرديم.

در اين‌جا از آقای نجفی درخواست می‌کنيم که در صورت تمايل به انتشار کتابشان در ايران با ما تماس بگيرند که ما سخت مشتاقيم. شايد تلاشمان به بار نشست.

-- شبح آزادی ، Nov 3, 2007

با سپاس از لطف دوستانی که قصد دارند کتاب را در ایران منتشر کنند.
همانطور که در مقدمه چاپ اینترنتی گفته ام، چاپ اول کتاب که پانزده سال پیش در ایران منتشر شد اشکالاتی دارد و ویرایش تازه ای لازم است. مطابق قراری که با رادیو زمانه گذاشته ام، کتاب را با ویرایش تازه به تدریج تایپ می کنم و در اختیار این سایت قرار می دهم. پس از تکمیل این نشر، البته از انتشار چاپ تازه ای از کتاب در ایران خوشحال خواهم شد. موفق باشید

-- امینی ، Nov 5, 2007

آقای امینی
انصافا ترجمه ی سلیس و شیوایی دارید
تبریک

-- ماهمنیر رحیمی ، Nov 11, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)