تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اخراج کولی‌ها از ایتالیا

شنیدن فایل صوتی

قتل یک زن ایتالیایی در هفته گذشته توسط یکی از اتباع کشور رومانی در حومه شهر رم، ایتالیا را وارد بحران سیاسی جدید و خطر بالا گرفتن احساسات نژاد پرستانه کرد.

چند روز پیش جوانا رجانی Giovanna Reggiani چهل و هفت ساله که از ایستگاه قطار به طرف منزل خود می‌رفت در حین عبور از میان منطقه‌ای که گروهی از کولی‌ها و چادر نشینان در آن زندگی می‌کنند، ربوده شد و پس از تجاوز و شکنجه و ایراد چندین ضربه به پیکرش در کنار جاده رها شد و به حالت کما فرو رفت تا این که سرانجام چند ساعت بعد در بیمارستان درگذشت.

پس از این حادثه تمام احزاب و شخصیت‌های سیاسی در ایتالیا، با نگرانی تمام وضعیت امنیت جامعه و به خصوص حضور مهاجران کشور رومانی را مورد توجه قرار دادند. شهروندان رومانی از آنجا شهروندان اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند به راحتی می‌توانند به ایتالیا و یا هر کشور دیگر این اتحادیه سفر کنند. طبق آمار بیش از یک میلیون نفر رومانیایی در ایتالیا ساکن است. برخی مقامات رسمی ایتالیا می‌گویند در ماه‌های اخیر بیش از هفتاد درصد کسانی که در ارتباط با جرم و جنایت دستگیر شده‌اند اهل کشور رومانی هستند.

چند روز بعد از این حادثه تعدادی از مردان نقاب پوش که حدس زده می‌شود ایتالیایی بوده‌اند به تعدادی از کولی‌ها و شهروندان رومانیایی در یکی از حومه‌های شهر رم و در نزدیکی محل جنایت حمله کرده و به شدت آنها را مضروب کردند.

دولت ایتالیا پیشنهاد قانونی را مطرح کرده که به وزارت کشور و پلیس ایتالیا اجازه اخراج اتباع اروپایی را نیز می‌دهد. هدف این قانون طبق اظهار نظر مقامات دولت ایتالیا آن دسته از شهروندان اتحادیه اروپاست که از وضعیت اجتماعی و شغلی مطلوبی برخوردار نیستند. جان فرانکو فینی وزیر سابق امورخارجه ایتالیا و رهبرحزب اتحاد ملی از احزاب دست راستی این کشور روز یکشنبه در کانال سوم تلویزیون از ضرورت اخراج چیزی در حدود دویست و پنجاه هزار نفر از کولی‌ها و رومانیایی‌هایی سخن گفت که به اعتقاد او به دلیل عدم برخورداری از شغل و درآمد مناسب در ایتالیا به جرم و جنایت روی می‌آورند.

از ابتدای ژانویه سال 2007 که رومانی به اتحادیه اروپا پیوسته سیل مهاجرت اتباع این کشور به سوی سایر کشورهای اروپایی به خصوص ایتالیا رو به افزایش گذاشته است. در میان مهاجران کشور رومانی، کولی‌ها و چادرنشینان درصد بالایی را تشکیل می‌دهند و در شرایط بسیار نامساعد اقتصادی در حومه شهرهای ایتالیا زندگی می‌کنند. محل استقرار این کولیان اکثرا از آلونک‌ها، زاغه‌ها و سرپناه‌های موقت و بدون برخورداری از حداقل امکانات لازم برای زندگی تشکیل شده است.

پیشنهاد تصویب این قانون که اخراج شهروندان اروپایی را برای پلیس ایتالیا آسان تر می‌کند باعث نارضایتی ترایان باسسکو رییس جمهور رومانی شده و او این اقدام را موجب بیدار شدن حس انزجار و نفرت قومی نام داده است. احزاب راستگرای ایتالیا ضمن موافقت با اخراج شهروندان اروپایی که خطری برای امنیت ایتالیایی‌ها محسوب می‌شوند این اقدام را ناکافی دانسته و خواستار سختگیری شدیدتر با خارجی‌ها هستند.

روز یکشنبه در یکی از میادین رم، عده‌ای با در دست داشتن پرچم‌ها و علامت‌های گروه‌های نژاد پرست، علیه کولی‌ها تجمع کردند که با دخالت پلیس متفرق شدند. همچنین در استادیوم فوتبال شهر تورین ایتالیا و به هنگام مسابقه میان دو تیم یونتوس و اینتر میلان، طرفدران تیم فوتبال یونتوس پرچمی را به اهتزاز درآوردند که روی آن زلاتان ابراهیمویچ بازیکن سوئدی بوسنیایی الاصل را با عبارت ابراهیمویچ کولی مورد اهانت قرار می‌داد.

پاپ بندیک شانزدهم نیز روز یکشنبه و پس از بالا گرفتن بحران در این مورد ضمن تاکید بر لزوم امنیت در جامعه گفت که امیدوار است مهاجران و جوامع میهمان بتوانند در یک جامعه اخلاقی مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی و معنوی اقوام و کشورهای مختلف با یکدیگر زندگی کنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

Salam,
merci az khabartoun vali fekr mikonam ke behtar basheh kami deghat be kharj bedahid dar daghigh boudane khabar. Tedaadeh mohajerane romaniai kami bish az 500 hezar nafar (around 550,000 to be exact) ast na 1 milion. Shayad tafavote 1 ba 0.5 ziyad nabasheh vali yek milion va nim milion kheili ba ham tafavot darand. Merci, Babak

-- Babak ، Nov 6, 2007

بابک عزیز(ا.ر) شما را به مصاحبه ای با کنسول رومانی در میلان توجه می دهم که این رقم را پیش از پیوستن رومانی به اتحادیه همان که شما نوشتید پانصد هزار و بعد از آن با اضافه شدن آنها که غیر قانونی اینجا بودند و با سیل جدید مهاجرت یک میلیون ذکر کرده است:
http://www.stranieriinitalia.it/news/console8gen2007.htm
(پاراگراف یکی مانده به آخر)
در ضمن این مقاله مجله اسپرسو نیز شاید مفید باشد که باز هم رقم را یک میلیون ذکر کرده:
L'invasione dei romeni
da Leo Sisti
L'espresso
23 Luglio 2007

-- بيژن روحانی ، Nov 7, 2007

آقای روحانی گرامی
به گمانم از اواخر دهه ی هشتاد یا اوایل دهه ی نود میلادی, کمتر کسی از تعابیر کولی و چادرنشین برای دو اقلیت قومی ساکن اروپا استفاده می کند. باز هم گمان می برم که تحقیرآمیز بودن این تعابیر که در زمان جنگ دوم جهانی نیز به کرات از آن استفاده شده است بر هیچ ذهن روشنی پوشیده نباشد.
امید که استفاده از این واژه ها تنها یک اشتباه و کم توجهی ساده باشد و به این آسانی تکرار نشود.
روز و روزگارتان خوش

-- فتانه کیان ارثی ، Nov 7, 2007

خانم کیان ارثی عزیز،
شادمان می شوم واژگان پیشنهادی شما را برابر دو واژه کولی و چادر نشین بدانم. به فرهنگ آشوری که مراجعه میکنم در برابر واژه Gypsy از کولی و لولی استفاده کرده است. چادرنشین مانند آپارتمان نشین، صفتی است دال بر گونه ای از سکونت انسان ها که نشان دهنده موقعیت استقرار و چگونگی زندگی آنهاست. همان طور که شهرنشینی با روستا نشینی تفاوت هایی دارد، چادر نشینی و زندگی مبتنی بر کوچ نیز با روستا نشینی تفاوت هایی دارد. به کاربردن صفتی که نشان دهنده نحوه زندگی گروهی از انسان هاست، به معنی تحقیر آنها نیست، مگر آن که چنین پیش فرضی در ذهن وجود داشته باشد. با احترام

-- بيژن روحانی ، Nov 7, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)