تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گزارشی از مراسم تدفین لوچیانو پاواراتی، خواننده ایتالیایی اپرا

«صدایی که تارهای روح آدمی را مرتعش می‌کرد»

از «اينجا» بشنويد

شنبه هشتم سپتامبر، رأس ساعت سه بعدازظهر به وقت اروپای مرکزی، مراسم تدفین لوچانو پاواروتی خواننده نامدار اپرا در کلیسای جامع شهر مودنای ایتالیا با حضور رومانو پرودی نخست‌وزیر این کشور و کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل متحد آغاز شد. پاواروتی صبح روز پنجشبه در سن ۷۱ سالگی بر اثر بیماری در منزل خود در مودنا درگذشت.


«Addio maestro» خداحافظ استاد، میدان مقابل کلیسای مودنا

نخست‌وزیر ایتالیا در این مراسم اظهار داشت: «امروز ایتالیا غمگین است. اما در عین حال از داشتن چنین نماد مهمی احساس غرور می‌کند.» او درگذشت پاواروتی را فقدان صدای رسای موسیقی و ایتالیا اعلام کرد.

شب گذشته نیز جورجیو ناپولیتانو، رییس‌جمهور ایتالیا به همراه شهردار مودنا در کلیسا حاضر شد و نسبت به پاواروتی، ادای احترام کرد.

در ابتدای مراسم قطعه آوه ماریا، اثر جوزپه وردی آهنگساز ایتالیایی توسط راینا کابایوانسکا (Raina Kabaiwanska) خواننده سوپرانو اجرا شد. پس از آن گروه کُر روسینی قطعه‌ای از رکوییمِ لوییجی کروبینی (Luigi Cherubini) را اجرا کرد. گروه کر روسینی، گروهی است که پاواروتی در سال‌های جوانی در آن شرکت می‌کرد و فعالیت‌های خود را از آن آغاز کرده بود.


رومانو پرودی نخست‌وزیر ایتالیا و همسرش

معاونان نخست‌وزیر و تعدادی از وزرای کابینه از جمله آرتورو پاریزی وزیر دفاع ایتالیا و همچنین سفیر ایالات متحده آمریکا در میان مقامات شرکت‌کننده بودند. از میان هنرمندان حاضر در مراسم می‌توان به بونو (Bono Vox) خواننده گروه U2، فرانکو زفیرللی کارگردان ایتالیایی و سازنده فیلم‌هایی چون «رومئو و ژولیت» و «برادر خورشید، خواهر ماه» و همچنین جو ولپ (Joe Volpe) مدیر موزه «مترو پولیتن» نیویورک و تعدادی دیگر از خوانندگان و اهالی موسیقی اشاره کرد.

آهنگ وداع با پیکر پاواروتی توسط آندره‌آ بوچلی، خواننده مشهور ایتالیایی اجرا شد. او قطعه «L’Ave verum corpus» اثر موزرات را به عنوان آخرین قطعه موسیقی این مراسم انتخاب کرده بود.

ظرفیت کلیسا جامع شهر مودنا چیزی در حدود ۷۰۰ نفر است که اکثر آن در اختیار اعضای خانواده و دوستان، مقامات سیاسی و هنرمندان قرار گرفته بود. اما از شب گذشته، هزاران نفر از مردم مودنا و شهرهای دیگر ایتالیا در میدان بزرگ و در برابر کلیسای جامع تجمع کرده و مراسم داخل کلیسا را توسط صفحات نمایشی بزرگی که در میدان نصب شده بود، تعقیب می‌کردند.


کوفی عنان و همسرش در مراسم تدفین

پس از اجرای مراسم مذهبی توسط کاردینال برتون، دعای کوتاه و مختصر فرزندان پاواروتی قرائت شد: «خدایا از تو متشکریم که چنان صدایی به پدرمان عطا کردی که تارهای روح آدمی را مرتعش می‌کرد.»

جمعیتی در حدود صد هزار نفر از سحرگاه تا ساعت یک بعدازظهر روز شنبه، پس از ادای احترام به پیکر او، دفتر یادبود این روز را امضا کردند.

تابوت پاواروتی پس از خروج از کلیسا در میدان بزرگ شهر قرار گرفت و اسکادران نمایشی نیروی هوایی ایتالیا با عبور از آسمان، نسبت به او ادای احترام و پرچم ایتالیا را با دودهای رنگی در زمینه آسمان لاجوردی مودنا ترسیم کردند. آن‌گاه تابوت در ماشین قرار گرفت و به طور خصوصی و بدون حضور جمعیت به سمت گورستان کوچکی در حومه مودنا حرکت کرد؛ جایی که پیکر خواننده بزرگ در آن آرام گرفت.

مراسم تدفین لوچانو پارواروتی توسط شبکه‌های تلویزیونی ایتالیا وهمچنین شبکه تلویزيونی بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به طور مستقیم پخش شد.


بونو خواننده گروه U2

به جز مراسم تدفین پاواروتی، امشب (شنبه‌شب) مراسم پایانی شصت و چهارمین جشنواره فیلم ونیز هم قرار است برگزار شود و شیر طلایی به برنده این دوره اهدا خواهد شد. همچنین در همين شب، شهر رم شاهد یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی خود در طول سال است. «شب سفید» عنوان شبی است که رم تا صبح بیدار است و در هر گوشه آن، یک اتفاق فرهنگی و هنری از کنسرت موسیقی گرفته تا داستان‌خوانی برگزار می‌شود. بیش از هزار هنرمند از ۲۹ کشور جهان در اين شب در رم برنامه دارند.

با این حال، تمام برنامه‌های فرهنگی و هنری در حال حاضر تحت‌الشعاع پخش مراسم تدفین لوچانو پاواروتی قرار گرفته است. ایتالیا مهم‌ترین سمبل موسیقی خود را امروز به خاک سپرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

Ruhash Shad Va Makanash Janat Bad.

-- PouYa ، Sep 10, 2007

صداي گرم او انسانيت را معنا مي‌كرد و حضور شادش پاك كننده نا پاكي ها بود، هنر پاواروتي التيام بخش رنج ها بود و نويد بخش رهايي.
يادش پاينده و گرامي باد.

-- بابك نظري ، Sep 11, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)