تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

توقف حکم اعدام بهمن سلیمیان

در آخرين ساعت اداري روز چهارشنبه، اجرای حكم اعدام بهمن سلیمیان که در نوجوانی مرتکب قتل شده، به دستور رییس قوه قضاییه لغو شد.

این خبر از سوی عليرضا جمشيدي، سخنگوي قوه قضاييه تایید شده است.


پیشتر، وكلاي پرونده، 150 وكيل دادگستري، و انجمن حمايت از كودكان درنامه‌اي رسمي به آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي، رئيس قوه قضاييه، توقف اجراي حكم بهمن سليميان را خواستار شده بودند.

اين حكم پيش از اين، يك‌بار در چهارم شهريور ماه سال جاری نیز متوقف شده بود. در آن زمان، غلا‌مرضا انصاري، رئيس كل دادگستري استان به ايسنا گفته بود: «اجراي حكم اعدام بهمن سليميان به تعويق افتاد تا با تلا‌ش‌هاي بيشتر، رضايت اولياي دم جلب شود.»

بهمن سليميان متهم است كه در سن 15 سالگي مرتكب قتل مادربزرگ خود شده است. پزشكي قانوني انجام این عمل را در شرایط غیرعادی روانی تاييد كرده و بر همین اساس، دادگاه سليميان را به پنج سال حبس تعزيري و پرداخت ديه محكوم كرد، اما اولياي دم به حكم صادره اعتراض و پس از گذشت 12 سال، او به حكم ديوان عدالت اداري به اعدام محكوم شد. بهمن سليميان هم‌اكنون 27 سال دارد.

جمهوری اسلامی ایران با وجود تصویب معاهدات بین‌المللی میثاق حقوق کودک و میثاق حقوق مدنی و سیاسی، که بر اساس آنها صدور و اجرای حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است و نیز اعتراضات گسترده جهانی، کماکان به صدور و اجرای حکم اعدام برای متهمان نوجوان ادامه می‌دهد.

دولت‌های اروپایی و نهاد‌های مدافع حقوق بشر از جمهوری اسلامی به دلیل افزایش اعدام‌ها در ایران به ویژه از زمان اجرای آنچه «‌طرح مبارزه با اخلال در امنیت روانی جامعه» نامیده می شود‌، به کرات انتقاد کرده‌اند.

اعدام نوجوانان در ایران، بر پایه یکی از قوانین مجازات اسلامی به نام قصاص انجام می‌گیرد.

Share

نظرهای خوانندگان

با عذرخواهی؛در متن خبر آمده:پس از گذشت 12 سال؛به حکم دیوان عدالت اداری به اعدام محکوم شد.دیوان عدالت اداری مرجع صدور حکم قصاص یا اعدام نیست.فکر می کنم (دیوان عالی کشور)صحیح باشد.

-- کاوه ، Feb 5, 2009

حکم قاضی کاملا قانونی است پس قاضی نباید سرزنش شود ولی این قانون گزاران ( نمایندگان مجلس در آن زمان که داشتن سواد خواندن و نوشتن برای نمایندگی کافی بود ) مسئول هستند و آقای محمد پسر عبدالله. شما خودتان را جای اولیای دم بگذارید اگر رضایت دهند این آقای قاتل بلافاصله آزاد میشود . این هم شد قانون پس مجازات چه میبشود؟

-- آرش ، Feb 6, 2009

من مهران خواهر زاده نامبرده هستم
بهمن حتی آزارش به مورچه هم نمیرسه چه برسه به اینکه مرتکب فتل بشه !
نوجوان 15 ساله چطور میتونه در حالت عادی مادربزرگ خودش رو در خواب بکشه اونم در حالی که بهمن برای مراقبت از مادر بزرگش به اونجا میرفت ! پس 100% بهمن در حال فتل دچار جنون بوده ! آقای موذنی وفتی مادر گرامیتان در قید حیات بود چرا برای مراقبت ار اون هیچ کاری نکردید !؟؟؟ حتی حاضر نبودید مادر پیرتان را به منزلتان ببرید !!! و حالا سر سختانه منتظرید تا مرگ فرزند خواهرتان را به او هدیه بدهید ؟!! آیا مشکل شما با مرگ بهمن حل میشه ؟!!
نوجوانی که تمامی جوانی خود را برای لحظه مرگش سپری کرد !

-- mehran ، Feb 10, 2009

من یکی از بستگان بهمن سلیمیان هستم ، او در سلامت روحی بود و نمرات درسی اش گواه این مطلب است معدلش هیچگاه کمتر از 19.5 نبود ، مشکل خاصی نداشت ، او الان یک کودک نیست 27 سالش است ، آیا می دانید او الان به چه چیزی تبدیل شده ؟ آیا می دانید از یک معتاد تزریقی که کراک مصرف می کند حمایت می کنید ؟ کمی به خودتان بیایید . می دانید در مدتی که مرخصی از زندان گرفته بود و خانه پدرش بود یک شب به پدرش با چاقو حمله ور شد و به او آسیب رساند؟ او دیگر معتاد ، خلاف کار و غیرقابل اطمینان است و از کجا معلوم فردا که آزاد شد در خیابان به ناموس شما و یا حتی خود شما تعرض نکند ، چشمانتان را باز کنید . خود این آقا مهران در اون موقع کودکی بیش نبود که قدرت تشخیص سلامت روانی دایی اش را بدهد ، قضاوت با شما خوانندگان ، آیا چنین آدمی آذرش هم به یک مورچه نمی رسد ، شاید پدرش از مورچه کمتر است که به او هم رحم نمی کند.

-- از بستگان مقتول ، Feb 13, 2009

آقای دبیر سایت شما نظرات مهران که در دفاع از قاتل بود منتشر می کنید اما نظرات مخالفش که فرستادیم را نه !!!!!!!!!!!!!!

-- از بستگان مقتول ، Feb 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)