تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی از تهدید جانی فرزاد کمانگر

سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای نسبت به تغییر ناگهانی سلول فرزاد کمانگر ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه که امروز (پنجشنبه) منتشر شده، آمده است که با توجه به این که در زندان‌های ایران، تغییر سلول به معنی این است که فرد ممکن است اعدام شود، این سازمان نگرانی خود را از در معرض اعدام بودن وی اعلام می‌کند.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین به نقل از منابعی آورده که نگهبانان زندان، کمانگر را مورد ضرب و شتم قرار داده و او را تهدید کرده‌اند که اعدام خواهد شد.

بر اساس این بیانیه، روز پس از ضرب و شتم و انتقال وی به یک سلول دیگر، کمانگر در حالت بیهوشی در بیمارستان زندان دیده شده است.

کمانگر همراه با دو شهروند کرد دیگر به نام‌های علی حیدریان و فرهاد وکیلی بازداشت و به «محاربه و اقدام علیه امنیت ملی» محکوم شده‌اند.

حیدریان و وکیلی هر کدام به خاطر آن‌چه «جعل سند» نامیده شده،به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند و بر اساس قوانین ایران باید پیش از اعدام، دوران محکومیت خود را سپری کنند.

عفو بین‌الملل خواستار بررسی هرچه سریع‌تر مسئله ضرب و شتم و تهدید به اعدام کمانگر شده تا در صورت صحت، مسئولین این اقدام، شناسایی و محاکمه شوند.

توقف حکم اعدام این سه تن و امکان تماس آنها با خانواده‌ها و وکلایشان و نیز استفاده از امکانات پزشکی و درمانی از دیگر خواسته‌های این سازمان است.

پیش‌تر، سازمان عفو بین‌الملل در خرداد ماه امسال، با صدور اطلاعیه‌ای از صدور حکم اعدام فرزاد کمانگر از سوی قوه قضائیه ایران ابراز نگرانی کرده بود.

در اطلاعیه سازمان عفو بین‌الملل ضمن اعتراض به روند دادرسی این پرونده، از مقامات قوه قضائیه خواسته شده بود که ا جزئیات کامل اتهامات فرزاد کمانگر اعلام شود.

کمانگر به مدت ۱۲ سال در شهر کامیاران به عنوان معلم فعالیت کرده و عضو هیئت‌مدیره شاخه محلی انجمن صنفی معلمان و یکی از گروه‌های محلی حامی محیط زیست بوده و برای ماهنامه رویان از نشریات اداره آموزش و پرورش شهر کامیاران نیز می‌نوشته است.

وی همچنین نویسنده یک سازمان حقوق بشر محلی است که نقض حقوق بشر در کردستان و استان‌های دیگر را مستندسازی می‌کند.

پیش‌تر فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، مراتب نگرانی شدید خود را نسبت به صدور حکم اعدام آقای کمانگر اعلام کرده‌اند.

Share
در همین رابطه:
احتمال اعدام قریب الوقوع فرزاد کمانگر
درخواست آزادی یک فعال کرد از زندان
حکم اعدام برای یک معلم کُرد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)