تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تامین سوخت نیروگاه بوشهر با توافق جهانی بوده ‌است

خاویر سولانا در دیدار با یک هیئت رسانه‌ای ایران در بروکسل از قصد اتحادیه اروپا برای حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این دیدار گفت: «ما دستمان همچنان برای رویکرد دو طرفه دراز است و قصد داریم این موضوع را از طریق دیپلماتیک حل کنیم. ما راه مذاکره را انتخاب کرده‌ایم و این امر را در همکاری با کشورهای دیگر انجام می‌دهیم و دلیلی ندارد که فکر کنیم این روند تغییر می کند.»

سولانا همچنین در این دیدار که نخستین نشست او با خبرنگاران ایرانی است اظهار داشت که «سوخت نیروگاه هسته ای بوشهر با توافق جهانی تامین شد».

وی گفت که روسیه از تحویل اورانیوم غنی شده به نیروگاه بوشهر، به مدتی طولانی و تا قبل از حصول توافق با ما خودداری می کرد.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای غرب در این باره افزود: «اولین رآکتور هسته‌ای که شما برای تولید انرژی در چند سال آینده در اختیار دارید یعنی بوشهر از طریق همکاری با جامعه بین‌المللی ایجاد شده‌است».

وی همچنین با در نظر گرفتن این‌که ایران درخواست دیگری برای ساخت نیروگاه هسته‌ای مطرح نکرده ادامه غنی‌سازی اورانیوم را اقدامی پر هزینه دانست «که جایی برای استفاده از آن وجود ندارد.»

سولانا در ادامه افزود: «ما رفتاری دیپلماتیک را خواستاریم بنابراین ایران باید تضمین عینی بدهد که برنامه هسته‌ایش صلح آمیز است. ما با برنامه‌ای که در ارتباط با تولید انرژی باشد مشکلی نداریم. بهتر است راه‌حل «برد - برد» را برای دو طرف پیدا کنیم.»

خاویر سولانا ضمن اشاره به اینکه اتحادیه اروپا تا کنون دوبسته پیشنهادی به ایران ارائه کرده اما تهران آنها را بدون پاسخ گذاشته، اظهار امیدواری کرد که ایران تا پایان سال جاری میلادی به این پیشنهادات رسما پاسخ دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از مقامات ایران خواست تا درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود «تضمین عینی» بدهند.

ایران همواره هدف فعالیت‌های هسته‌ای خود را صلح‌آمیز و برای تولید انرژی، اعلام کرده است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)