تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سه صحنه از زندگی درغزه

نویسنده: ماجده السقا
ترجمه: ژاله دبیر سپهری
برگرفته از نشریه آلمانی زایت

هشتم ژانویه دو هزار و نه


١-
دیشب به یکی از دوستانم "وفا" که در یکی از محلات غزه به نام« تل الحوا» زندگی می کند تماس گرفتم. سالم بود و به من گفت که او و فامیلش تا به حال شانس آورده اند و خانه آنها آسیب جدی ندیده است. می گفت روز یک شنبه وقتی اولین بمب به غزه شلیک شد در حال تمیز کردن خانه بوده اند و خوشبختانه چون در و پنجره ها باز بوده شیشه ها خورد نشده است .حالا همسایه ها شب ها در طبقه دوم خانه آنها که تخریب نشده جمع می شوند. از طریق تلفن می توانستم صدای گریه و فریاد های حاکی از ترس کودکان را بشنوم. وفا می گفت می دانی ماجده! برای ما که تا به حال سالم مانده ایم بزرگترین مشکل نبود برق است. از روز اول بمباران، برق قطع شده و من مجبورم آرد را به منزل یکی از همسایه ها بفرستم. آنها خوشبختانه یک ژنراتور برق دارند و می توانند نان بپزند.

اگر بخواهم صادقانه بگویم مشکلات ما در حال حاضر نبود نان و سردی خانه هایمان در این زمستان است که با آن کنار می آییم . و اما خطر جدی که ما را تهدید می کند یک راکت است که به جلوی خانه مان اصابت کرده اما منفجر نشده است. می پرسم چه راکتی؟ جواب می دهد یک راکت که از یک "اف شانزده" شلیک شده است و همه ما نگران هستیم مبادا منفجر شود. می پرسم یعنی این راکت تا به حال همانجا مانده؟ می گوید: فقط مردانی از شهرداری آن را به یک گوشه ای در همان نزدیکی کشیده اند و آن را با ماسه پوشانده اند.

٢-
خواهر زاده چهار ساله ام "وائل" امروز صبح وقتی از خواب بیدار شد از من عصبانی بود، اخمهایش را در هم برد، بغلم کرد و گفت: امروز دوستت ندارم و نمی بوسمت! پرسیدم چرا؟ پسر کوچولوی خواهرم گفت: تو به من قول داده بودی که با هم به ساحل برویم و قدم بزنیم، بازی کنیم و پرنده ها را تو آسمون تماشا کنیم. نه تنها قولهایت را انجام ندادی که حتی اجازه نمی دی از خونه خارج بشوم و بروم در باغ بازی کنم!

"وائل" همیشه تماشا کردن پرواز پرنده ها در آسمان را دوست دارد. در طی چند روز گذشته که آسمان را فقط از حیاط خانه تماشا می کند از من می پرسد: خاله! چرا اینقدر طول می کشد که پرنده ها به آشیانه هایشان برسند و مرتب در آسمان می چرخند؟ آخر او دیروز وقتی در حال تماشای آسمان بود یک اف شانزده را در حال چرخ زدن دیده بود و پرنده های سردر گم در آسمان که جای امنی را جستجو می کردند تا از هجوم صدا و غرش "اف 16" در امان باشند. در ابتدا "وائل " کلی به این صحنه خندید و برادرش را هم صدا کرد تا این سردرگمی پرنده را در آسمان تماشا کنند اما امروز ناراحت بود چرا که فهمیده بود پرنده هایش دیگر امنیت ندارند.


٣-
از وائل خواهش می کنم که به داخل خانه برگردد، بیرون سرد و یخبندان است و پرنده هایش هم دیگر در آسمان نیستند. به وائل می گویم بیا با هم بازی آلاسکا بکنیم! می پرسد: بازی آلاسکا دیگه چیه؟

می گویم این یک بازی جدید است . سابق من با مادر بزرگ، آلاسکا بازی می کردیم!

هر کدام از ما یک پتو داریم که از سر تا انگشتان پایمان را می پوشاند. من نمی دانم که این پتو ها قرار است ما را گرم نگه دارد و یا از دید بمبها پنهانمان کند.

می گویم:خوب وائل تو مهمترین آدم آلاسکا هستی و ما هم ساکنان آلاسکا! چه دستور می دهید که برایتان انجام دهیم؟ وائل می‌گوید دستور میدهم که به مغازه ای بروید و برای من یک هواپیما یک قفس و مقداری دانه بخرید. در حین بازیمان دوباره بمباران شروع می شود. چه ساده بودم که خیال می کردم با ایده این بازی می توانم فکر بچه ها را از سرما و بمباران منحرف کنم! اما مادرم هم که در بازیمان هست دستور دیگری در کیسه دارد که به دادم می رسد. او می گوید فرمان من این است که همه به همه نزدیک شویم و شبکه ای ایجاد کنیم تا گرمای کافی داشته باشیم.

ملودی بازیمان هم صدای انفجار بمب هاست که از خارج به گوش می رسد. شروع به شمردن می کنیم 1، 2، 3، 28، 32 ..چون بچه ها بیشتر از پنجاه نمی توانند بشمرند ادامه نمی دهیم.ما باید تمام درها و پنجره ها را باز نگه داریم چون در صورت باز ماندن در و پنجره امکان خرد شدن شیشه ها کمتر می شود. قبل از اینکه وائل به خواب فرو رود می گوید : خاله من از جنگ خوشم می آید. می‌پرسم چرا؟ جواب می‌دهد: چون دیگر مجبور نیستم دست و صورتم را بشورم و هر روز صبح به مهد کودک بروم.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«یک اجماع ناگفته برای ادامه جنگ وجود دارد»
روزانه سه ساعت حملات به غزه متوقف می‌شود
اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس را رد کرد
پیشروی اسرائیل در خاک غزه
افزایش تلاش‌های جهانی برای آتش‌بس در غزه
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

گروه حماس امروز هشتم ژانویه 2009 ، بیست و پنج راکت و خمپاره دیگر را از قلب مناطق پرجمعیت و مسکونی غزه به سوی اسرائیل شلیک کرد. تلویزیون حماس، الاقصی بدون کمترین خجالت و رودربایستی تصاویر استفاده مجاهدین حماس از مناطق مسکونی برای شلیک راکت را در اختیار بینندگان خود قرار می دهد.( برای مشاهده فیلم شلیک راکت از مناطق مسکونی اینجا را کلیک کنید - 1).

بارها دیده شده که با شروع تیراندازی سربازان اسرائیلی، چریک های حماس به زور کودکان اطراف را به سوی خود کشیده و پشت سر آن ها پنهان شده اند تا سرباز اسرائیلی جرات تیراندازی نداشته باشد.
در این فیلم کوتاه چریکی را
می بینید که میکوشد کودک
خردسالی را سپربلای خود کندhttp://uk.youtube.com/watch?v=oNLL7wl6YFc

-- unknown ، Jan 8, 2009

@ unknown: تو این فیلم چیزی معلوم نیست عزیز. حتما خبر داری که اسرائیلی‌ها از هر ابزاری برای موجه جلوه دادن جنایت‌هاشون استفاده می‌کنن... من نمی‌فهمم اسرائیل الان ده‌ها سال که کثیف‌ترین دروغ‌ها رو تحویل ملت و خبر گذاری‌ها می‌ده ولی ماها هنوز هم داریم از جنایت‌هایی که می‌کنه طرف‌داری می‌کنیم...

-- yassina ، Jan 9, 2009

کی گفته هر کس از حماس و شیوه ها و منش مبارزه این گروه انتقاد کنه از جنایتهای اسرائیل طرف داری می کنه؟ چرا نمی شه هم ضد اسرائیل بود و هم ضد حماس؟ مگه این دوتا تنها گزینه های ممکن هستند؟ از ۲۰ سال پیش که گروههای بنیادگرای اسلامی توی فلسطین قدرت گرفتد، هر روز فلسطینی ها دارن در مبارزه با اسرائیل یه سنگر رو از دست می دن. این همه شهرک سازی، دیوار حائل، پایتخت شدن بیت المقدس و... توی همین مدت انجام شده. آدم باید کور باشه که اینا رو نبینه و کورکورانه از حماس دفاع کنه یا اینکه مثل ج اا منافع نا مشروعش در گرو قربانی کردن فلسطینی ها در پای حماس و جهاد اسلامی باشه

-- بهمن ، Jan 10, 2009

در اين حوادث اسراييل و حماس هريك به يك اندازه مقصر هستند .....

-- علي ، Jan 10, 2009

حتماً در مدرسه ای نیز که وابسته به سازمان ملل بود و مورد تهاجم اسرائیل قرار گرفت ؛نیروهای حماس پناه گرفته بودند؟!!!
در ان حمله نیز ده ها کودک کشته شد.

-- آرش پرهامی ، Jan 10, 2009

هزینه بنیاد گرایی اسلامی و بنیادگرایی اسراییلی را مردم مظلوم بی دفاع باید بدهند
تا بنیاد گرایی مذهبی در منطقه است جنگ و خشونت هم هست

-- سحر ، Jan 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)