تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
نگاهی به دروغ اول آوریل در مطبوعات چاپ لندن

افزایش قد سارکوزی و پرواز پنگوئن‌ها

پیمان باختری

نیکولای سارکوزی رییس‌جمهور فرانسه، قرار است برای افزایش قدش، زیر تیغ جراحان برود. در این عمل جراحی پیشرفته، قد آقای سارکوزی، به مقدار پنج اینچ (۱۲.۵ سانتی‌متر) افزایش خواهد یافت تا رهبر فرانسه، از کارلا برونی، همسر جدید و خوش‌اندام خود، چند سانتی‌متر بلندتر شود ...

صبر کنید، صبر کنید؛ پیش از این‌که نشانه‌های حیرت از خواندن این خبر در چهره شما ظاهر شود، بهتر است در همین ابتدا یادآوری کنیم که این خبر، ترفند روزنامه معروف سان (The Sun) برای دست انداختن خوانندگانش، در روز اول آوریل (روز معروف به احمق‌ها) بود.


قد آقای سارکوزی، به مقدار پنج اینچ افزایش خواهد یافت

این روزنامه پرتیراژ چاپ لندن، در شماره روز سه‌شنبه اول آوریل خود، با چاپ عکس نیکولای سارکوزی در کنار همسرش، در یک عنوان درشت و جالب توجه نوشته است «دکترها قد سارکوزی را بلند می‌کنند.»

سان، سپس با ترسیم یک طرح گرافیکی از نحوه انجام این عمل تخیلی، نوشته است در این جراحی افزایش قد، به استخوان‌های نزدیک به مفاصل بدن فرد کلیسم تزریق می‌شود و شانه‌ها و پاهای وی، به تخت مخصوص کشش‌دهنده، بسته می‌شود.

این روش، به تعبیر نویسنده شوخ‌طبع روزنامه سان، شرایط افزایش قد انسان در دوران رشد (تولد تا نوجوانی) را بازآفرینی می‌کند و در مدت یک سال، می‌تواند مشکل کوتاهی قد رهبر فرانسه در برابر همسر زیبایش را برطرف کند.

خواندن این خبر شوخی‌آمیز، اکنون و با پیش‌زمینه‌ای که ما از روز اول آوریل و دروغ‌های مرسوم در این روز، در ذهن خود داریم، ممکن است قدری مسخره به نظر برسد؛ اما هیچ بعید نیست که این خبر، توجه بسیاری از خوانندگان روزنامه سان را که به یاد اول آوریل نبوده‌اند، جلب کرده و باعث حیرت آنان شده است.

روز اول آوریل، در کشورهای غربی به «April Fools' day» یا روز احمق‌ها معروف است. در این روز و بر اساس یک سنت دیرین، مردم به روش‌های مختلف سعی می‌کنند همدیگر را دست بیندازند و گول بزنند.


«یک احمق و پولش»

این سنت، محدود به مردم عادی نمی‌شود و رسانه‌ها نیز، با انتشار خبرهایی مانند آن‌چه سان در مورد قد رییس‌جمهور فرانسه نوشته، سعی می‌کنند مخاطبان خود را به بازی بگیرند.

شمار دیگری از رسانه‌های معروف بریتانیا نیز، همانند روزنامه سان، در روز اول آوریل، دست به انتشار اخبار، مطالب و عکس‌های غیرواقعی، اما جالب توجهی زدند.

در همین راستا، روزنامه معروف گاردین، در شماره اول آوریل خود نوشت که گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا، به کارلا برونی همسر رییس‌جمهور فرانسه و مانکن نامدار ایتالیایی - که اخیراً به همراه شوهرش از لندن بازدید کرد - پیشنهاد کرده با پذیرش شغلی در بریتانیا، به پیشرفت مد در این کشور کمک کند.

روزنامه دیلی میل (Daily Mail) در زیر عنوان جالب توجه «یک احمق و پولش» عکسی از الیستر دارلینگ وزیر خزانه‌داری بریتانیا چاپ کرده که در حال خرید بلیت بخت‌آزمایی از یک روزنامه‌فروشی دیده می‌شود.


عکس اختصاصی از کشف پنگوئن‌های پرنده

ترفند دیلی میرور دیگر روزنامه چاپ لندن هم، مژده چاپ عکس اختصاصی از کشف پنگوئن‌های پرنده است. این روزنامه، در سایت اینترنتی خود نیز، فیلم کوتاهی در این مورد منتشر کرده که ظاهراً ساخته سیستم «آی‌پلیر بی‌بی‌سی» است و نشان می دهد که این شبکه معتبر رسانه‌ای بریتانیا نیز در روز اول آوریل، بی‌کار ننشسته است.

روزنامه‌های تایمز، دیلی تلگراف و مترو هم یک آگهی جالب توجه در مورد ابداع روشی برای پیشگیری از ادرار کردن سگ‌ها در داخل خودرو چاپ کرده‌اند؛ که البته، بخشی از مشارکت آن‌ها در فستیوال اول آوریل است.

و تلویزیون جی ام تی وی بریتانیا هم، برای عقب نماندن از این قافله، خبر کشف «یک روش معجزه‌آسا» برای کاهش وزن را منتشر کرد. بر اساس این خبر، مردم می‌توانند با مالیدن پمادی به نام سو تاکس (So-Tox) به پاهایشان و پوشیدن جوراب تنگ، در طول ساعاتی که در خواب هستند، وزن خود را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

جالب است. اما به این هم توجه داشته باشید که ما در ایران هم، دروغ سیزده داریم که خیلی شبیه دروغ اول آوریل است.

-- حسین طبیبی از منچستر ، Apr 4, 2008

be nazaram kalameye ahmagh, ye kami tond bood. be ghoul e doostemoon maa ham ino daarim: doroogh e 13 !!!

-- بدون نام ، Apr 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)