تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
رخدادهای رسانه‌ها و ارتباطات در جهان (۵)

زنان مدیر رسانه و شکار تروریست در اینترنت

امید حبیبی‌نیا
http://omidh.blogfa.com
omidha@gmail.com


رخدادهای رسانه‌ها و ارتباطات مرور هفتگی تازه‌ای در رادیو زمانه است که در دو بخش ایران و جهان به‌طور گذرا به خبرهای شاخص در این حوزه خواهد پرداخت، تحولاتی که به نوعی زندگی ما در سال‌های پایانی دهه اول قرن بیست و یکم در عصر ارتباطات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و قرار است به همه جنبه‌های ارتباطات از منظر سیاسی، فن‌آوری و روانشناختی بنگرد و مخاطب علاقه‌مند به تحولات رسانه‌ای را در جریان رخدادها، نظریه‌ها و چشم‌اندازهای روز قرار دهد.

رشد جهشی زنان در مدیریت رسانه‌ها

براساس مطالعه مرکز تحقیقات تجاری زنان، در طول یک دهه گذشته سیمای رسانه ها به تدریج ظاهر مردانه خود را از دست داده و بسیاری از زنان در مشاغل مختلف جای خود را باز کرده اند. با این حال کنترل و مدیریت بسیاری از رسانه ها در دست مردان باقی مانده است.


اما یافته های این مرکز نشان دهنده رشد امیدوار کننده مدیران رده پایین، میانی و ارشد در رسانه های آمریکا، استرالیا، اروپا و آسیا است. این مرکز می گوید رشد مدیریت زنان در تمام حرفه ها در طول دو دهه گذشته جهشی قابل توجه داشته و دو برابر دهه های قبل از آن بوده است.

به علاوه در طول این دو دهه سازمان ها و شرکت های بسیاری با مالکیت زنان پا به عرصه حیات گذاشته اند. در حوزه رسانه ها در حال حاضر در برابر هر 1.7 مرد در رسانه های بزرگ آمریکا 1.3 زن وجود دارد با این حال هنوز اغلب کارهای فنی در رسانه ها در انحصار نسبی مردان باقی مانده است.

در یک مطالعه تازه در آمریکا نزدیک به چهل درصد روزنامه نگاران در اتاق خبر شبکه های تلویزیونی را زنان تشکیل می دهند و از سوی دیگر تعداد دانشجویان زن روزنامه نگاری به بیش از شصت درصد رسیده است.

مدیران 24 درصد از شبکه های رادیویی و تلویزیونی خبری آمریکا زن هستند.


آمریکا به دنبال شکار تروریست در اینترنت

دفتر راهبری اطلاعات ملی آمریکا در طرحی که به کنگره این کشور ارائه کرده است خواستار تصویب بودجه ویژه ای برای ردیابی و شکار مظنونان در اینترنت و در دنیای مجازی شده است.

در این گزارش آمده است که این دفتر مطالعات گسترده ای در باره استفاده تروریست ها از بازی های آن لاین و دنیای مجازی را آغاز کرده است.

این دفتر ابزاری طراحی کرده است که نام ری نارد را برآن گذارده است و قرار است با تکامل آن در شناسایی مظنونان در اینترنت به کار آید.

درسال 2005 یونس سولی مهاجر مراکشی، در آپارتمانش در شپرزد بوش در غرب لندن بازداشت شد، وی که نام خود را ارهابی 007 (تروریست 007 ) گذاشته بود با گروه های تروریستی اسلام گرا در بوسنی، اسکاندیناوی، آمریکا و کانادا در ارتباط بود.

وی همچنین با برخی از تروریست های مسلمان که در پی اقدامات تروریستی در لندن بازداشت شده بودند در ارتباط بود.

سولی در واقع وب مستر گروه های تروریستی و القاعده در عراق بود که سایت های آنها را اداره می کرد و ویدئوهایی از سر بریدن اسرا و گروگان ها را منتشر می کرد و یکی از بدنام ترین تروریست های اینترنتی جهان لقب گرفته است.

وی هنگامی دستگیر شد که یک گروه از اسلام گرایان ساکن اسکاندیناوی برای انجام یک حمله انتحاری علیه مقر نظامی سربازان غربی به سارایوو رفتند و در آنجا بازداشت شدند، هنگامی که پلیس موبایل آنها را بازرسی کرد آخرین شماره تماس از آپارتمانی در لندن بود. جایی که یونس سولی ساکن آن بود، وقتی پلیس به این آپارتمان حمله کرد از کشف مدارکی که در لپ تاپ وی پیدا کرد شگفت زده شد.

این مدارک منجر به دستگیرهای گسترده و در هم پاشیدن شبکه های ترور در آمریکا و کانادا شد.

سولی همچنین به همراه همدستانش شبکه ای برای تروریست ها بر روی اینترنت ایجاد کرده بود که در زمینه تبادل اطلاعات و دستور العمل ها به کار می رفت. رابرت مولر رئیس اف بی آی می گوید ما همواره تصور می کردیم که باید تروریست ها را پشت کوه های پاکستان بیابیم ولی اکنون دریافته ایم که تروریست ها در سایه اینترنت پنهان شده اند.


آغاز پخش تلویزیون عربی بی‌بی‌سی

از دوشنبه هفته آینده تلویزیون خبری عربی بی بی سی که اولین شبکه غیر انگلیسی زبان بی بی سی است آغاز به کار خواهد کرد.

بودجه 25 میلیون پوندی این شبکه که در مرکز لندن مستقر خواهد شد دو سال و نیم پیش تصویب شد و راه را برای راه اندازی تلویزیون فارسی باز کرد، با این حال کار راه اندازی این شبکه با تاخیرهای فراوان روبرو شد. با این حال سرویس جهانی بی بی سی امیدوار است که این تلویزیون در رقابت با شبکه های محبوبی چون الجزیره مخاطبان خاص خود را بیابد، آنها روی 100 میلیون مخاطب بالقوه حساب می کنند.

شبکه عربی بی بی سی همچنان که انتظار می رفت یک شبکه چند رسانه ای است که اخبار و گزارشهای خبری را بصورت تلویزیونی، آن لاین و نیز ارسال بر روی موبایل منتشر می کند.

آغاز پخش برنامه های تلویزیون عربی بی بی سی سرآغازی عملی برای راه اندازی شبکه تلویزیونی فارسی بی بی سی در تابستان آینده نیز محسوب می شود.


دی وی دی "راهی به یازدهم سپتامبر" توزیع نمی شود

پس از پخش مجموعه جنجال برانگیز The Path to 9/11 در سال 2006 از شبکه ABC، اکنون کمپانی دیزنی تهیه کننده این مجموعه می گوید تصمیم گرفته است تا از وارد بازار کردن دی وی دی این مجموعه خودداری کند.

در این مجموعه مستند داستانی که علاوه بر ABC از شبکه های تلویزیونی دیگری در بریتانیا و برخی دیگر از کشورها نیز پخش شد، آشکارا دمکرات ها و دولت کلینتون مسئول سهل انگاری و نادیده گرفتن خطر القاعده برای حمله به آمریکا قلمداد شده اند.

صدای اعظم علی خواننده و نوازنده مشهور و مستعد ایرانی نیز در این مجموعه شنیده می شود، وی بعدها در گفتگو با نگارنده اظهار داشت که از محتوای این مجموعه که با انتقادات بسیاری روبرو شد خبر نداشت، صدای اعظم علی بعدها بر روی فیلم سیصد نیز شنیده گشت که سبب عذرخواهی وی از ایرانیان در این مورد شد.

دیزنی پیش تر درخواست دمکرات ها برای عدم پخش این مجموعه از تلویزیون را نادیده گرفته بود، اما اینک می گوید که به درخواست هیئت مدیره از سودی که پخش این دی وی دی می توانست برایش داشته باشد چشم پوشیده است.

این در حالی است که شایعاتی مبنی بر حمایت تام برولی از اعضای هیئت مدیره دیزنی از هیلاری کلینتون بر سر زبان هاست.

شبکه ABC در سال 2006 علیرغم درخواست های مکرر دمکرات ها در شب های دهم و یازدهم سپتامبر این مینی سریال را پخش کرد که با موجی از انتقادات روبرو شد، زیرا این سریال مدعی بود که براساس یافته های کمیسیون تحقیق حمله تروریستی یازدهم سپتامبر شکل گرفته است، ادعایی که از همه سو تکذیب شد و حتی واکنش منفی برخی از دولتمردان جمهوریخواه دولت بوش را نیز به همراه آورد.




اسکار کم بیننده

پخش زنده هشتادمین مراسم اسکار امسال کم بیننده ترین مراسم اسکار در تاریخ به حساب آمده است، براساس آماری که شبکه ای بی سی که امتیاز انحصاری پخش تلویزیونی اسکار در آمریکا را دارد ارائه کرده است، بینندگان امسال اسکار بیست درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته اند.

به عبارت دیگر مراسم اسکار هفته گذشته با از دست دادن نزدیک به پنج میلیون تماشاگر همراه بوده است، برخی از کارشناسان از جمله نویسندگان مارکت واچ معتقدند فیلم های سیاهی مانند پیرمردها سرزمینی ندارند که امسال نامزد جایزه های اصلی اسکار بودند سبب فراری دادن تماشاگران مراسم اسکار شده اند.

از میان پنج فیلم نامزد بهترین فیلم هم تنها جونو بود که به فروشی بالاتر از صد میلیون دلار رسیده بود.

به گزارش ورایتی برآورد موسسه نیلسون حاکی است که در مجموع 32 میلیون بیننده مراسم یکشنبه گذشته اسکار را تماشا کرده اند.

با این حال ای بی سی سود خود را بابت آگهی ها دریافت کرده است، زیرا برای پخش هر پکیج سی ثانیه ای آگهی 1.8 میلیون دلار به دست آورده است. جنرال موتورز، پپسی و آمریکن اکسپرس سه آگهی دهنده عمده پخش تلویزیونی اسکار هستند.




کشف یکی از گسترده ترین شبکه‌های پورنوی کودکان

هفته گذشته اف بی آی دوازده آمریکایی را به اتهام انتشار بین المللی فیلم و عکس های پورنو از کودکان بازداشت کرد، از درون این شبکه مخفی اینترنتی نزدیک به نیم میلیون فیلم و عکس غیرقانونی پورنو از کودکان به دست آمد و رسانه ها خبر می دهند با توجه به تشدید مجازات در این زمینه ممکن است دادستان برای متهمان تقاضای اشد مجازات یعنی بیست سال زندان بکند.

مصرف کنندگان پورنوگرافی کودکان که بازداشت شده اند، فیلم ها و عکس های غیرقانونی را خریداری، دریافت و یا با دیگران به اشتراک می گذاشتند.

سن برخی از قربانیان حتی پنج سال بوده است و در برخی موارد نیز سوژه ها آشکارا تحت تاثیر مواد مخدر بوده اند. بیست کودک در این میان شناسایی شده و نجات یافته اند.

در همین حال شرکت های تولید کننده موبایل در پی به کار گیری ابزاری برای ممانعت از انتشار تصاویر مربوط به پورنوگرافی کودکان هستند. GSMA انجمن جهانی تولید کنندگان موبایل می گوید که از دسترسی گوشی ها به سایت های غیرقانونی پورنوگرافی کودکان جلوگیری خواهد کرد.




اینترنت اکسپلورر ۸ از راه رسید

سرانجام پس از چند ماه کار، نسخه بتای اینترنت اکسپلورر هشت، روز چهارشنبه در دسترس همگان قرار گرفت.

مایکروسافت می گوید این نسخه جدید از مرورگر محبوبش، امنیت بیشتری دارد و برای طراحان و متخصصان وب ایده آل است. این کمپانی اینترنت اکسپلورر هفت را در اکتبر 2006 عرضه کرده بود، برآوردها حاکی است که بیش از هفتاد درصد کاربران اینترنت از اینترنت اکسپلورر برای استفاده از اینترنت بهره می گیرند با این حال مرورگر فایر فاکس نسخه دوم نیز در ماههای اخیر محبوبیت بسیاری یافته است.

نسخه جدید مرورگر مایکروسافت تنها با بسته به روز شده دوم و سوم ویندوز کار می کند و تنها قابلیت اجرا با سه نسخه اخیر سیستم عامل ویندوز یعنی 2003، اکس پی و ویستا را دارد.

اولین مرورگر اینترنت برای سیستم اینترانت داخلی ناسا در اواخر سال 1994 طراحی شد و نام موزاییک بر آن نهاده شد.

مایکروسافت چند ماه براساس همین مرورگر اولین نسخه اینترنت اکسپلورر خود را معرفی کرد که در اولین سیستم عامل ویندوز 95 گنجانده شده بود.

نسخه دوم در نوامبر 1995 و سوم در آگوست 1996 وارد بازار شدند که نسخه سومی به دلیل گسترش اینترنت به مرورگر اصلی کاربران اینترنت در سراسر جهان بدل شد.

در سپتامبر 1997 نسخه چهارم و در مارس 1999 نسخه پنجم عرضه شدند، پس از آن اینترنت اکسپلورر شش در آگوست 2001 یعنی چند ماه پیش از عرضه ویندوز اکس پی وارد بازار شد که به مرور گر اغلب کاربران اینترنت در جهان بدل شد.

اکنون مایکروسافت با ارائه این مرورگر تازه امیدوار است تا از جذابیت های فایرفاکس بکاهد.

این نسخه تازه با برخی سایت های فارسی از جمله رادیو زمانه و رادیو فردا ناسازگار است و باید تنظیم شود اما قابلیت های بسیار خوبی از جمله حفظ پنجره ای که در اثر مشکل درحال بسته شدن است، ترجمه لغات، ارسال به وبلاگ و آگاه گر دریافت ای میل به علاوه ابزارهای افزودنی مانند پخش موسیقی بالای صفحه و نوار وضع هوا و فید دارد.


جنجال بر سر پربیننده‌ترین ویدئوی یوتیوب

رسیدن یک ویدئوکلیپ معمولی از یک گروه برزیلی به مقام پربیننده ترین ویدئوی یوتیوب در همه زمان ها تعجب بسیاری از کاربران این سایت را برانگیخته است اما شعاری که تا پیش از بحث برانگیز شدن این ویدئو بر پیشانی داشت توجه برانگیز بود: به اوباما رای بدهید!

این ویدئو که حدود ده ماه پیش ارسال شده تاکنون نزدیک به 88 میلیون بار دیده شده است و از روز قبل این شعار از روی عنوان آن این ویدئو برداشته شده است.

اما یوتیوب امروز در اقدامی عجیب این ویدئو کلیپ گروه CSS را از صفحه پربیننده ترین ویدئوهای خود حذف کرد و بار دیگر ویدئوی تکامل رقص را به عنوان ویدئوی پربیننده معرفی کرد.

بسیاری از کاربران یوتیوب از این که این ویدئو پربیننده ترین ویدئوی یوتیوب از آغاز تا کنون بوده است، ابراز تعجب کرده اند. بیش از پنج هزار و صد اظهار نظر در این باره صورت گرفته است که در بسیاری از آنها ویدئوی تکامل رقص که تا پیش از این پربیننده ترین ویدئوی یوتیوب بود را با این ویدئو مقایسه کرده اند.

این ویدئو با هفتاد و هفت میلیون بار دیده شدن اکنون بار دیگر در صدر پربیننده ترین ها قرار گرفته است. ویدئو کلیپ "موسیقی سکس داغ من است" ظاهرا با ترفند به اوباما رای بدهید موفق شده بود تا پربیننده ترین ویدئوی یوتیوب شود اما اکنون یوتیوب در صدد جبران این خطا برآمده است.

مطالب مرتبط:
اسکار و دیگر هیچ

گزارش کامل هشتادمین مراسم اسکار

شرط‌‌‍‌ بندی اسکار و نبردهای وبلاگی

سکس، آزادی بیان و ویدئوهای اینترنتی

تله تکست،احمدی نژاد و بلوتوث

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بیست برای اولی!

-- هاله ، Mar 7, 2008

ممنون از این مرور که وضع زنان در رسانه ها را خوب نشان می دهد، در ایران به احتمال زیاد این میزان نزدیک صفر است.

-- شیوا ، Mar 8, 2008

آقای حبیبی نیا پس شما نصب اکسپلورر 8 را توصیه نمی کنید؟

-- کورش از ساری ، Mar 8, 2008

What does it mean? anything missed?

زیرا این سریال مدعی بود که براساس یافته های کمیسیون تحقیق حمله تروریستی یازدهم سپتامبر شکل گرفته است،

-- ali ، Mar 8, 2008

کورش عزیز، من شخصا پس از چند ساعت ناچار شدم آن را از کامپیوترم حذف کنم زیرا با اینکه بعد از نصب آن بطور خودکار سرویس پک سه نیز نصب شد ولی با این نسخه بتا برخی از سایت ها از جمله زمانه قابل خوانش نبود، بعد از یک اپ دیت دیگر و تنظیم مجدد مشکل حل شد ولی امکان رایت کلیک روی کامپیوتر من نبود و بطور متوالی با کراش همراه بود. با این همه تصور می کنم این نسخه جذابیت های بسیاری دارد، هر چند برای کسانی که به اکسپلورر شش با ایکون های مشهورش عادت داشتند نمای گرافیکی صفحه شاید به نظر زیاد جالب نرسد ولی بهرحال این شکل تازه مرورگر مایکروسافت است که قابلیت های تازه ای متناسب با نیازها و سلیقه های روز برای دسترسی آسان و فوری به همه امکانات و اطلاعات دارد. بهر روی این نسخه بتا (آزمایشی) است و حتما در آینده نزدیک ارتقاء و بهبود خواهد یافت. اگرچه طرفداران فایر فاکس معتقدند که فایرفاکس خطاهای این چنینی ندارد. برای اطلاع بگویم که من بطور همزمان از فایرفاکس هم استفاده می کنم و "هنوز " کاملا به این نتیجه نرسیده ام که فایر فاکس بهتر از نسخه فعلی یعنی اکسپلورر هفت است ولی تجربه کردن آن را به جای اکسپلورر به همه توصیه می کنم.

-- ا.ح ، Mar 8, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)