تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
برای نخستین بار در جهان:

ساخت خودروی زیردریایی جیمز باند در سوئیس

درنا کوزه‌گر
روزنامه‌نگار مقیم سوئیس
http://dornako.googlepages.com
dorna1@gmail.com


شرکت خودروسازی رین اسپید سوئیس اولین خودروی زیردریایی جهان را تولید کرده است، این خودرو چیزی شبیه به همان خودرویی است که جیمز باند در فیلم جاسوسی که عاشقم بود سوار برآن از دریا وارد خشکی شد.

این خودروی لوتوس اسپریت که در دهمین فیلم جیمز باند ایده اصلی فیلم بود، اینک سر از دنیای واقعی درآورده است.

خودرویی که این شرکت سوئیسی ساخته است قادر است که بدل به یک زیردریایی شود که البته برخلاف خودروی راجر مور نیازی به اژدر و موشک ندارد.

شرکت سازنده که نام اسکوبا (sQuba) را برای آن برگزیده است می‌گوید که این نخستین خودروی زیردریایی جهان است که می‌تواند به آهستگی در بستر دریاها یا دریاچه‌ها حرکت کند.

فیلم تبلیغاتی اسکوبا

حداکثر عمقی که این خودرو می‌تواند در زیردریا شناور شود ده متر است که به نظر می‌رسد برای کشوری چون سوئیس که پوشیده از دریاچه‌های بسیار است یک خودروی اسپرت ایده‌آل برای تفریح و ورزش به شمار آید.

فرانک رایندرکنخت، مدیر پنجاه و دوساله رین اسپید می‌گوید برای دهه‌ها درباره اینکه چگونه یک خودرو می‌تواند در زیر دریا شناور شود تفکر می‌کردم و اکنون ما این رویا را به تحقق درآورده‌ایم.

این خودرو قرار است در نمایشگاه خودروی ژنو که یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در اروپا است برای نخستین بار رونمایی شود.

نمایشگاه خودروی ژنو از ششم تا شانزدهم مارس با حضور اغلب کمپانی‌های بزرگ خودروسازی جهان در این شهر برگزار می‌شود که همه‌ساله مدل‌ها و نوآوری‌های تازه در صنعت خودرو‌سازی در آن به نمایش درمی‌آید.


رایندرکنخت می‌گوید که سخت‌ترین بخش کار، سبک کردن وزن خودرو و طراحی حرکت ماهی‌مانند آن، زیرآب بوده است. به همین منظور رین اسپید، از نیروی برق به جای موتور بنزین‌سوز برای این خودرو استفاده کرده است، سه موتور در عقب خودرو نصب شده است که یکی نیروی محرکه بر سطح زمین و دو تای دیگر وظیفه به حرکت درآوردن خودرو در زیر آب را برعهده دارند.

مسافران می‌توانند با استفاده از کپسول هوای تعبیه شده در خودرو‌، زیر آب تنفس کنند، اما بهتر است لباس مهمانی خود را نپوشند زیرا به هر روی خیس آب خواهند شد.

رایندرکنخت می‌گوید به دلیل رعایت مسایل ایمنی، این خودرو روباز طراحی شده است تا درصورت بروز هر مشکلی مسافران بتوانند از آن خارج شوند و خود را به سطح آب برسانند.

اسکوبا روی سطح آب می‌ماند و تنها هنگامی به قعر آب می‌رود که یکی از درهای خودرو بازشود و اجازه ورود آب به درون آن را بدهد.

این خودروی هوشمند که از راه دور نیز کنترل می‌شود، همچنین می‌تواند تشخیص دهد که سرنشینانش زیر آب خودرو را ترک کرده‌اند و در این صورت به سطح آب بازمی‌گردد.

قیمت پایه این خودرو در حدود یک میلیون و ششصد هزار فرانک خواهد بود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بسیار عالی

-- سینا پیروزنیا ، May 29, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)