تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خودکشی در چت‌روم‌های اینترنتی

زویا ممکن

چهار مورد اقدام به خودکشی دریکی از شهر‌های بلژیک، سیزده مورد خودکشی در یکی از شهرهای بریتانیا طی یک سال اخیر، و دو مورد خودکشی در یکی از شهرهای هلند حدود یک سال و نیم پیش گزارش شده است. همه قربانیان، نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ ساله‌ای بوده‌اند که به گفته اطرافیانشان، خوره چت کردن روی اینترنت بوده‌اند.

پلیس بریتانیا هم اکنون در حال تحقیق پیرامون خودکشی سیزده جوان و نوجوانی است که خود را دار زده‌اند. این نوجوانان همگی ساکن یک شهر بوده و همدیگر را می‌شناختند و حتی برخی از آنها با هم دوستی نزدیک داشته‌اند. همگی آنان روی سایتی به نام بیبو که یک سایت دوستیابی از طریق چت کردن است، با هم پیمان خودکشی بسته‌اند. پلیس بریتانیا تلاش می‌کند رابطه احتمالی میان این خودکشی‌ها و اینترنت را بیابد.

روانکاوان، روانشناسان و روانپزشکان این نظر که گفتگو در اینترنت به تنهایی می تواند عامل سرایت عقاید مرگبار باشد را رد می کنند.


به اعتقاد آنها اقدام به خودکشی همواره پدیده ای رایج نزد نوجوانان بوده، تنها با این تفاوت که قبلا پیمان خودکشی در قالب کلام بیان می شد و امروزه این نوع پیمان‌ها در اینترنت نوشته می‌شود.

با این وجود خطر سرایت وجود دارد و نباید آنرا نادیده گرفت، به خصوص نزد نوجوانانی که روحیات حساسی دارند و از درجه آسیب‌پذیری بیشتری برخوردارند.

آیا چت کردن روی اینترنت را می‌توان عامل سرایت تمایلات مرگبار و بستن پیمان‌های خودکشی دانست؟ آیا اینترنت نوجوانان را به خودکشی ترغیب می‌کند؟ تاکنون هیچ یک از کارشناسان، حتی در پی اتفاقاتی نظیر آنچه در بریتانیا رخ داده، جرات چنین ادعایی را نداشته است.

به اعتقاد فیلیپ وان میربیک، روانکاو شاغل در کلینیک سن لوک در بروکسل، خودکشی‌های مسری در میان نوجوانان پدیده‌ای است که ۱۵۰ سال پیش شناخته شده است.

کارشناسان می‌گویند در اکثر موارد قادر به درک دلایلی که شخص را به این اقدام سوق داده، نیستند. برخی ازآنان معتقدند که دست‌یابی به شهرت پس از مرگ، می‌تواند عامل بروز این نوع از اقدامات نزد نوجوانان باشد. او می‌گوید: اگر موفق نیستید، خودکشی بهترین روش برای متمایز کردن شما از جماعتی است که در خود فرو رفته‌اند.


به گفته یکی دیگر از کارشناسان، اقدام به خودکشی بین نوجوانان پدیده‌ای رایج است و حدودا از هر ۱۰۰ هزار نوجوان، ۵۵ نفر دست به چنین عملی می‌زنند. در مقابل بین افراد بالغ این رقم ۳۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر است. با این وجود اقدام به خودکشی نزد نوجوانان کمتر از افراد بالغ موجب مرگ می‌شود.

به اعتقاد روانپزشکان، برقراری ارتباط از طریق چت کردن، به نوجوانان امکان می‌دهد آسان‌تر از مسایل شخصی خود صحبت کنند، چرا که پشت نمایشگر کامپیوتر احساس امنیت بیشتری کرده و هر بار که اراده کنند می‌توانند به ارتباط با طرف مقابل پایان دهند. و به همین دلیل در اینترنت به راحتی می‌شود از سکس و افکار مرگبار سخن گفت.

به نظر آنها مشخص نیست که صرف نوشتن اینگونه افکار عامل اصلی اقدام به خودکشی باشد. آنها همچنین می‌گویند اماکن داشتن وبلاگ به نوجوانان امکان می‌دهد درهای دنیای خود را به سوی دیگران بگشاید.

از سویی دیگر در کشورهای آسیایی نیز، خودکشی از طریق اینترنت بسیار رایج شده است.

طی ۲۵ سال گذشته، کره جنوبی که زمانی کمترین میزان خودکشی را داشت، اینک بیشترین درصد خودکشی را دارد و بسیاری از آنها حاصل همفکری اینترنتی با افراد دیگر است.

سال ۲۰۰۵ در ژاپن، ۳۴ مورد خودکشی در پی آشنایی افراد روی اینترنت صورت گرفت و این آمار در بین جوانان زیر بیست سال در حال افزایش است.

به گفته کارشناسان بستن پیمان خودکشی نوعی تضمین برای افرادی است که از تنها مردن در هراسند.



منبع: روزنامه لو سوار

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با سلام!
ضمن قدرداني از محتواي مطلب، جسارتاً عرض مي شود كه عنوان مطلب، اشتباه است!
به نظر مي رسد كه منظور، «چت كننده هاي چت كرده» است؛ نه «چت كرده...» !
با تشكر.


دوست عزیز!
تیتر مطلب را گذاشته بودیم« خودکشی چت کرده های چت کرده» در نتیجه نه خوانده می شد و نه به نظر درست می آمد، به همین دلیل آقای ویراستار از شاهکارهای ادبی اش دست برداشت و همان تیتر ساده و مشخص را گذاشت. از توضیح دوست مان هم ممنونیم. ضمنا اگر تیتر دیگری برای مطلب پیشنهاد دارید، کامنت بگذارید.
ویراستار

-- Faramarz ، Jan 30, 2008

salam
aghebat dare khod koshi?????
yeki be man bege
be onai ke khod koshi mikonan chi midan on donya?

-- saaaaaa ، May 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)