تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"اینترنت پرسرعت داریم، مشتری نداریم"

معصومه ناصری

صدای وصل شدن به اینترنت از طریق دایال‌آپ را که می‌شناسید؟ این صدا برای همه کاربران اینترنت در ایران آشناست. این شیوه هنوز در ایران برنیفتاده و حتی داود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران می‌گوید بیشتر ایرانیان به این نوع ارتباط بیشتر از اینترنت پرسرعت علاقه‌مند هستند.

یکی دو هفته پیش نویسنده‌ی وبلاگ «کیبورد آزاد» نموداری را در وبلاگش از مقایسه‌ی سرعت اینترنت کشورهای مختلف جهان منتشر کرده بود. بالاترین سرعت اینترنت را در جهان ژاپنی‌ها دارند. گمان می‌کنم اینترنت در ژاپن مصداق «کن فیکون» باشد؛ یعنی ژاپنی‌ها اراده کنند، اتفاق می‌افتد! این طور که نویسنده‌ی وبلاگ «کیبورد آزاد» می‌گوید: «سرعت اینترنت درایران یک هشتم سرعت اینترنت در کم‌سرعت‌ترین کشور جهان است».


مقایسه‌ی اینترنت «پرسرعت» در جهان و ایران | منبع

این سرعت پایین اینترنت بالاخره صدای مدیران سایت‌های خبری را در ایران درآورده است. مدیران سایت‌های خبری آفتاب، بازتاب، عصر ایران، فرارو و فردا روز گذشته در نامه‌ای به اعضای کمیسون فرهنگی مجلس، از وضعیت نابسامان دسترسی به اینترنت شکایت کردند و خواستند که مجلس این موضوع را بررسی کنند. آنها در نامه‌شان نوشتند که اینترنت یک کالای لوکس نیست؛ چرا که از حدود ۸ میلیون کاربر اینترنت در ایران دست‌کم ۳ میلیون نفر هر روز به اینترنت وصل می‌شوند. آنها نوشته‌اند که خواهان دسترسی مناسب به اینترنت هستند.

برای بررسی موضوع سراغ داود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌المل شرکت مخابرات ایران، رفتم.

گفت‌وگو با زارعیان را از اینجا بشنوید.

زارعیان، مثل هر مدیر روابط عمومی دیگر، از عملکرد شرکت مطبوعش در این مورد دفاع می‌کند و گزارش دلگرم کننده‌ای از وضعیت اینترنت در ایران ارائه می‌دهد:

داود زارعیان: ببینید! ما در حوزه‌ی اینترنت در کشور، در سال‌های اخیر مشکل پهنای باند را با توسعه‌ی فیبر نوری تا حد زیادی حل کرده‌ایم؛ الان ۹۹۷ شهر از ۱۰۱۶ شهر به شبکه‌ی اینترنت وصلند؛ تعداد کاربران هم طی دو ـ سه سال اخیر رشد چشمگیری داشته؛ حدود ۷ ملیون کاربر به بیش از ۱۲ میلیون کاربر رسیده؛ ورودی و خروجی، یا به‌اصطلاح تعداد سورس‌هایی که طی یکی ـ دو سال اخیر فراهم کرده‌ایم، قابل توجه است؛ حدود ده هزار و ششصد بانک الان به اینتر نت وصل هستند؛ شبکه‌ی ADSL را توسعه داده‌ایم و... به هر حال به نظر می‌رسد آماری که وجود دارد با این گفته‌ها در تضاد است. ما شرایط نسبتاً خوبی را فراهم کردیم اما قبول داریم که به هر حال هنوز استفاده‌ی آن‌چنانی که انتظار می‌رود از شبکه‌های اینترنتی نمی‌شود.

با یک جست‌وجو در اینترنت فارسی کلی گله و شکایت از وضعیت سرعت اینترنت و دسترسی به اینترنت دیده می‌شود. داود زارعیان اما می‌گوید الان شرکت مخابرات با کم کردن قیمت اینترنت پرسرعت به دنبال مشتری می‌گردد؛ اما در این بازار تقاضایی وجود ندارد:

«داوود زارعیان: دوتا بحث را باید از هم جدا کرد؛ بحث فنی و بحث محتوایی. درحوزه‌ی فنی، که به ما مربوط می‌شود، معتقدیم که مشکلی نداریم.

الان سرعت اینترنت در ایران به چه شکل است؟

ببینید! هر کسی بسته به نیازش می‌تواند استفاده کند...

خاطرم هست که یک دستورالعملی بود که سرعت اینترنت را برای کاربران خانگی کم کرده بودند...

ببینید! برای کاربران خانگی سقفش ۱۲۸ کیلوبیت است. حال آن‌که ما حتی مشتری ۶۴ هم خیلی کم داریم. کاربران خانگی کشور از پهنای باندی که داریم کمتر استفاده می‌کنند. ما از نظر فنی مشکلی نداریم. الان به دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانیم تا ۵۲۸ یا حتی اگر بخواهند ۱۰۲۴ هم بدهیم؛ منتهی خودشان کمتر مراجعه می‌کنند. در عین حال که اخیراً هزینه‌ی اینترنت را ۳۰ درصد کاهش داده‌ایم. معنایش این است که ما، به‌عنوان مخابرات، دنبال مشتری هستیم. من فکر می‌کنم که دوستان این سایت‌ها شاید اعتراض‌شان به محتوا یا سایر حوزه‌ها باشد.

یعنی به این سایت‌ها هم اگر کسی تقاضا کند اینترنت پرسرعت با آن میزان ۵۲۸ یا ۱۰۲۴ می‌دهید و مشکلی از لحاظ دسترسی این چنینی نیست؟

نه، اصلاً مشکل این چنینی نداریم. عرض می کنم ما در بخش‌هایی از تهران با کمبود تقاضا مواجه‌ایم.

یعنی شما امکان ارائه‌ی اینترنت پرسرعت را دارید ولی...

ولی مشتری نداریم. بله.

در کجا این اتفاق افتاده؟

در بسیاری از نقاط تهران. البته استثنائا در نقاط مرکزی سرعت اینترنت بالاست اما در سایر بخش‌های کشور، بویژه کاربران خانگی، ترجیح می‌دهند از سیستم Dial up استفاده کنند یا نهایتا از ADSL.

***

در حالی‌که داود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران، با جدیت از عملکرد شرکتش در زمینه‌ی خدمات اینترنت دفاع می‌کند، مدیران سایت‌های خبری بر سر شکایت‌شان هستند.

مدیر یکی از سایت‌هایی که نامه به نمایندگان مجلس را امضا کرده به خبرنگار رادیو زمانه می‌گوید مشکلاتی که در این نامه از آن یاد می‌شود فراگیر است. او در این مورد حاضر به مصاحبه نیست اما به عنوان درد دل‌های مدیر یک سایت خبری که مبنای کارش اینترنت است، می‌گوید: «سرعت اینترنت در ایران هیچ استانداردی ندارد. هر وقت بخواهد خوب می‌شود و هر وقت بخواهد کم می‌شود. بعضی وقت‌ها هم اصلا قطع می‌شود. باید بنشینی و به مانیتور نگاه کنی. اسمش هم این است که وایرلس و ADSL با سرعت بالا داریم».

او تایید می‌کند آن‌چه از شرکت مخابرات ایران دریافت می‌کنند عنوان «خدمات اینترنت پرسرعت» دارد اما این اینترنت پرسرعت واقعا پرسرعت نیست. مدیر این سایت خبری می‌گوید: «ما الان اینترنت ADSL پرسرعت ۵۱۲ داریم ولی سرعت ندارد و ارسال و دریافت اطلاعات با سختی انجام می‌شود و گاهی هیچ اطلاعاتی دریافت یا ارسال نمی‌شود.
چندی پیش صادق‌زاده، رییس کمیسیون مخابرات مجلس هفتم، با انتقاد از سرعت پایین اینترنت در ایران به سایت خبری آفتاب گفته بود: «سازمان تنظیم مقررات استفاده از اینترنت، حداکثر سرعت مجاز اینترنت برای کاربران خانگی را ۱۲۸ کیلوبیت اعلام کرده؛ در حالی‌که برای ارسال فیلم و عکس به حداقل ۵۱۲ کیلوبایت نیاز است». او گفته بود اِعمال محدودیت در استفاده از اینترنت نه تنها موجب ضرر بخش خصوصی می‌شود، بلکه امکان بهره‌برداری علمی، تجاری و تحقیقاتی را هم از بین می‌برد.

اکنون هم مدیران سایت‌های خبری بر سر شکایت‌شان هستند و هم مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات از عملکرد این شرکت دفاع می‌کند. گویا نمایندگان مجلس هم از این مشکل با خبر هستند. شاید باید به تعریف درستی از «اینترنت پرسرعت» برسیم تا معلوم شود آن‌چه با عنوان اینترنت پرسرعت عرضه می‌شود با چه معیاری پرسرعت خوانده شده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اينترنت پاشنه آشيل اين حكومت است. اينترنت شاهراه ارتباط مردم با دنياي خارج و در كل دروازه آگاهي است. هيچ روشي براي تسط بر مردم موثرتر از ناآگاه نگاه داشتن مردم نيست.

-- بدون نام ، Sep 17, 2007

ایشون هنوز سرعتهای استاندارد رو نمیدونن .528 سرعت استاندارد نیست 512استاندارد هستش.در ضمن این دروغه که تقاضا نیست.اگر تقاضا نیست یه علتش اینه که دستگاههایی به نام PCM رو خیلی جاها نصب کردین که یک خط تلفن رو به چند خط تبدیل کرده ولی در عوض امکان استفاده از اینترنت adslرو از اونا سلب کردین در حالی که همون آبونماه رو ازشون میگیرین.خیلی از دوستان من الان مشکل pcm رو دارن.مورد دیگه :شما قیمت رو کم کنید و سرعت رو هم بالا ببرید ،بعدش ببینید چه طور تقاضا بالا میرود.من الان خوددم adslدارم.ولی این 30% کاهش قیمت هنوز عملی نشده.ispها هر جور دلشون میخوان سرویس میدن .یک اشتراک اینترنت رو بین 8 نفر یا بیشتر share میکنن.استانداردها رو رعایت نمیکنن و وقتی با قسمت پشتیبانی تماس بگیری مشکل رو مربوط به شما میدونن و از زیرش در میرن!

-- امیر ، Sep 17, 2007

آقا اولاً به اين اينترنت، پرسرعت نمی‌گن. اينترنت پرسرعت، يعنی اينترنتی که باهاش بشه مستقيم از طريق اينترنت، تلويزيون ديد.
جالبه که خود سايت صدا و سيما، برنامه‌های شبکه‌های مختلف خودش رو با سرعت 273 کيلوبايت بر ثانيه (چيزی بيش از دو مگابيت بر ثانيه) برای پخش زنده در اختيار گذاشته که قاعدتاً تو ايران کسی نبايد ببينتشون
در ثانی، آقا ما اميرآباد می‌نشينيم. کو؟ اينترنت پرسرعت نداره که. سه تا پيش‌شماره هم هست (8800 و 8802 و 8863) اتفاقاً بنده مشتری‌ام اگه فروشنده‌ای باشه

-- بهرنگ ، Sep 17, 2007

من مشترک اینترنت ADSL 64k با این حال که ماهیانه 25000 تومان هزینه این سرویس را می‌دهم باز هم هیچوقت از داشتن یک سرویس دائمی و با سرعت ثابت مطمئن نیستم. بارها پیش آمده که برای چند ساعتی ارتباط به کلی قطع است وسرعت هم به طور مداوم در حال تغییر است. قیمت اینترنت در تهران به مراتب ارزانتر از شهرستانهاست، برای مثال همین سرویسی که من در نوشهر به این قیمت گرفته‌ام در تهران فقط 10000 تومان است، خود مقایسه کنید!

-- محمد ، Sep 17, 2007

«سرعت اینترنت درایران یک هشتم سرعت اینترنت در کم‌سرعت‌ترین کشور جهان است».

ایرات مگر جزو جهان حساب نمی شود؟ یا شاید هم سرعت اینترنت در ایران یک هشتم خودشه ؟

-- محفوظ ، Sep 17, 2007

من خودم ای دی اس ال 128 دارم ولی سرعتش گاهی اوقات از دایل اپ هم کمتره!

-- الینا ، Sep 17, 2007

من حدود يكسال است از شركت آسياتك در تهران سرويس adsl با سرعت 64K گرفته ام و از تيرماه كه اعلام شد تعرفه ها 30 درصد كاهش مي يابد با ISP مذكور تماس داشتم كه تكليف كاهش تعرفه چه شد؟

جالب اينكه تا هفته پيش پاسخ مي دادند هنوز دستورش به شركت ها ابلاغ نشده. اما ديروز كه تماس گرفتم گفتند يكماه است به شركت ها ابلاغ شده ولي هيچ ISP اي هنوز قيمت ها را كاهش نداده!

اين بدين معني است كه مخابرات فقط حرفهاي دلخوش كننده مي زند ولي در عمل مي بينيم كه ISP ها به دستورات مخابرات تمكين نمي كنند و متأسفانه هيچ ضمانت اجرائي نيز براي آن دستورات مشاهده نمي شود.
بديهي است در اين بين كاهش تعرفه فقط به نفع شركت هاي ISP شده و مشتري هاي آنها از آن بي بهره مانده اند.

-- پارسا ، Sep 18, 2007

به عنوان یک کارشناس مخابرات که هم سیستمهای زیر ساخت مخابرات ایران را می شناسم و در راه اندازی آنها سهیم بودم و هم با شرکتهای ISP در راه اندازی سیستمهای ADSL همکاری داشته ام صحبتهای جناب وزیر را در مورد اینکه ار نظر ساختار فنی مشکلی برای ارایه سرویسهای با سرعت بالا نیست را تایید میکنم. ولی مشکل اصلی با مدیریت این سیستم است. این سرویس همه جا (حتی داخل تهران) در دسترس نیست و شرکتهای ISP نمی توانند مشتریهای مناسب برای کسب درآمد داشته باشند. مثلا در مرکز تلفن ظفر در خیابان میر داماد که در آن شرکتهای تجاری فعال هستند و تقاضا بالا می باشد سرویس ADSL وجود ندارد. (اجازه نصب تچهیزات به مراکز ISP در مرکز تلفن داده نشده است.)
یکی دیگر از مشکلات برای ISP ها گران بودن خدمات زیر ساخت مخابرات می باشد که به طبع آن شرکتهای ISP از تهیه آن خود داری می کنند. مثلا ارتباط یین سیستم DSLAM یکی از شرکتهای ISP که تغذیه کننده 256 مشترک ADSL بود 2Mbps ظرفیت داشت واجاره خط دیگری برای این مرکز از مخابرات هزینه زیادی را داشت.
مهمترین مشکل در ایران عدم وجود ضمانت برای کیفیت سرویس دهی می باشد. چه برای مخابرات و چه برای ISP ها. ISP ها بدون توجه به مسایل مهندسی ترافیک و محاسبه پهنای باند لازم اقدام به فروش ADSL می کنند و شرکت مخابرات نیز هر موقع دلش خواست خطوط مشترکین را تبدیل به PCM می کند یا هر چه را بخواهد فیلتر می کند.
تا تضمین خدمات برای مشترکین فراهم نشود نمی توان از مشترکین انتظار داشت که برای خرید مودم و گرفتن سرویس هزینه کنند.
مهمترین مشکل

-- حسین ، Sep 18, 2007

سلام
در تایید حرفهای پارسا باید بگم منم مشترک آسیاتک هستم البته اسیاتک ICP است نه isp خیلی هم گردن کلفت تشریف دارن با خبر هستم که یک شرکت شبه دولتی هستن و فقط پوسته خصوصی دارن که برای ظاهرسازی استفاده می شه! اینجا اگه ربطی به نهاد های نظامی یا خود مخابرات نداشته باشی به هیچ وجه راه نمی یان و مجوز ای سی پی نمی دن! اول که این شرکت اومد گفت 256 هم می دیم اما بعد همه جیز مالید!
در ضمن این شرکت شبکه های مربوط به تورنت رو هم بسته! با کمال وقاحت و پر رویی هر وقت کسی زنگ می زنه می گن نخیر بازه!

-- محسن ، Sep 18, 2007

من الان یعنی پرسرعتم خودم خبر ندارم؟

-- هادی ، Sep 18, 2007

آقاجان فیبر نوری برای سرعت بالای 8 مگا هست مگر هالو گیر آوردن . فیبرنوری کشیدن برای 128 کیلو ؟. این کار یعنی ایجاد ریل راه آهن سریع السیر اما گاری اسبی روی آن راه بیاندازند یا دروغ محظ. سرها را از زیر برف در آورید .امروز خط اینترنت با سرعت 20 مگا. تلفن مجانی به تمام اروپا آمریکا آسیای جنوب شرقی . 50 کانال تلویزیون مجانی ماهیانه فیکس 29 یورو . مثل خط بنده این هم نشانی آن http://offres.neuf.fr/adsl/adsl.html
اجازه بدهید دانشجویان مشتاقان علم و جوانان ایرانی که در هوش و ذکاوت شهره آفاق هستند در این بی راه ایکه به بعنوان شاه راه تابلو زده اید سرگردان نشوند و به دنیای دانش امروزی دست یابند . و فردا نام شما در تاریخ بعنوان مسخره و ابوجهل ها یاد نشود

-- بدون نام ، May 15, 2008

اینجا تو سوئد سرعت اینترنت برای خانه ها کمتر از 16Mbit در ثانیه نیست , اما تو ایران سرعت اینترنت512Kbit در ثانیه رو خیلی بالا حساب میکنن , من خودم تو تهران کد 8802 رو داشتم الان هم هنوز فقط dail up رو ساپورت میکنه که سرعت اش 40Kbit در ثانیه بود!

دوستان حتما میدونند هر بایت 8 بیته و برای تبدیل بیت به بایت باید اون رو بر 8 تقسیم کرد ,

این یعنی سرعت اینترنت من تو تهران 5Kbyte بود و حالا تو سوئد 2MegaByte هست این یعنی 400 برابر اختلاف سرعت!

بقیه اش رو هم که شما بهتر از من میدونید

-- دانشجو ، May 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)