تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
باورنکردنی‌های زمانه در یازده سپتامبر:

تأثیر گوجه‌فرنگی بر لایه‌های مغز

مریم خرمی

پژوهشگران دانشگاه کرینزخبورگ در یک تحقیق فشرده یک‌ساله، ارتباط خوردن گوجه‌فرنگی رسیده خام و افزایش ضریب هوشی در افراد میانسال را کشف کردند.


دکتر «جوانی» سرپرست این تیم تحقیقاتی، هنگام بررسی عوامل شکست خود از دکتر «موشه» رقیب چند ساله‌اش، در یک دادگاه حقوق اقتصادی، متوجه شد که دکتر «موشه» هر بار قبل از دادگاه به سوپرمارکت کنار دفتر وکالت مراجعه کرده و قبل از شروع دادگاه، دو عدد گوجه‌فرنگی قرمز رسیده را به طور خام گاز می‌زند.

از آن جايی که دکتر موشه به عنوان یکی از بااستعدادترین وکلای شهر کرینزخبورگ شناخته شده است، محققان، تحقیقات پزشکی و روانپزشکی متعددی را برای شناخت و درک هوش سرشار او انجام داده‌اند. از جمله این تحقیقات، بررسی فعالیت مغز هنگام فکر کردن با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته ام.آر.آی و سی‌تی‌اسکن بوده است.

اگر چه این تحقیقات در مورد افراد دیگر با تقریب ۵ درصد خطا، اطلاعات شگفت‌انگیزی را داده است؛ اما دانشمندان نتوانسته‌اند ارتباط ضریب هوشی ۲۳۰ دکتر «موشه» و تصویرهای گرفته شده از مغز او را توضیح دهند.

مشاهده دکتر «جوانی» از عادت به گوجه‌فرنگی خوردن دکتر «موشه» محققان دانشکده روانپزشکی را به بررسی عادات غذایی دکتر «موشه» ترغیب کرد. دکتر «موشه» اعتراف کرد که رزیم غذایی بسیار ساده‌ای از ترکیب گوجه‌فرنگی و تخم‌مرغ دارد. به شکلی که هر روز او ترکیبی از تخم‌مرغ پخته و گوجه‌فرنگی خام، تخم‌مرغ عسلی و گوجه‌فرنگی‌ خام، تخم‌مرغ نیمرو و گوجه‌فرنگی خام و همچنین املت گوجه‌فرنگی می‌خورد.

در این تحقیقات عکس‌های دینامیک متعددی از مغز دکتر موشه هنگام خوردن ترکیبات گوجه‌فرنگی گرفته شد. از آن جایی که سرعت انتقال داده در لایه‌های مختلف مغز متفاوت است و برای لایه های خارجی کورتکس، سرعت بالای عکس‌برداری نیاز است، دانشمندان باید سخت‌افزار و نرم‌افزار دستگاه ام.آر.آی را تغییر می‌دادند.

برای تغییر میدان مغناطیسی دستگاه ام.آر.آی، دانشمندان از یک مغناطیس به قدرت ۵۰۰ تسلا استفاده کردند. این بار اولی است که چنان قدرت مغناطیسی برای عکس‌برداری استفاده می‌شود. برای این کار محققان باید تمامی جوانب میدان مغناطیسی کره زمین را نیز در نظر می‌گرفتند.

همچنین از ذرات نانومتری با توانایی مغناطیسی میکرو تسلا به عنوان کانترست ايجنت (contrast agent) استفاده شد که عکس‌برداری با سرعت بالا را امکان‌پذیر کرد. تیم تحقیقاتی مرکز فیزیک هسته‌ای دانشگاه کرینزخبورگ که مسئولیت تغییر سخت‌افزار را به عهده داشت، از نتایج این آزمایش بسیار راضی بودند.


این تحقیقات نشان دادند که تنها وقتی که دکتر موشه گوجه فرنگی خام رسیده می‌خورد، دامنه سیگنال‌های مغزی او به سرعت تغییر می‌کند. پختن گوجه‌فرنگی این سیگنال‌ها را کوچک‌تر می‌کنند.

دکتر جوانی گفت: «دانشمندان حدس می‌زنند که دانه‌های گوجه‌فرنگی، اگر رسیده باشند، می‌توانند باعث تصفیه خون شوند و سرعت انتقال اطلاعات به لایه های میانی مغز را افزایش دهند. اثر خواص اسیدی آب گوجه‌فرنگی در تغییر فرکانس این سیگنال‌ها اثر منفی می‌گذارد. به همین دلیل است که گوجه‌فرنگی که در برابر آفتاب رسیده شده باشد، اثر مثبتی بر لایه‌های زیرین کورتکس در مغز میانی می‌گذارد. اثر ویتامین سی درآب گوجه فرنگی هنوز ناشناخته است.»

حافظه کوتاه‌مدت انسان، درمیانسالی به ندرت از بین می‌رود و گاهی به کمتر از ۵۰ می‌رسد. میانسالان می‌توانند از نتایج این تحقیقات فایده زیادی ببرند.

این تحقیقات هنوز ادامه دارد و دانشمندان در حال انجام آزمایش‌های فاز سوم این تحقیقات هستند. در این فاز، ۵۰۰ نفر آزمایش می‌شوند که ۲۵۰ نفر آن‌ها تحصیلات بالایی دارند و۲۵۰ نفر ديگر معلول ذهنی‌اند. اين افراد برای مدت یک سال، فقط گوجه‌فرنگی خام خواهند خورد و تغییرات ضریب هوشی‌شان بررسی خواهد شد.

دانشمندان امیدوارند این تحقیقات، همچنین افق‌های تازه‌ای را برای درمان آسان معلولیت‌های ذهنی باز کند.

این مطلب باورنکردنی شبه علم است. می‌گویید نه، یک بار دیگر بخوانید!

مرتبط:
«هر خبری می‌تواند باور نکردنی باشد»

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اين شوخی «ميدان مغناطيسی 50 تسلايی» خيلی باحال بود. باحال‌تر از آی‌کيوی‌230
ولی نمی‌دونم چند نفر ممکنه متوجهش بشن

-- فيزيک‌دوست ، Sep 12, 2007

باوركنيد درست است . براي همينه كه وقتي از كسي خوشمان نميايد وكارهايش را قبول نداريم با گوجه فرنگي بسيار رسيده به استقبالش ميرويم.(البته نه در ايران كه اگر اين كار را بكنيم بعنوان اراذل و اوباش بالاي دار خواهيم بود. مگر اينكه طرف خاتمي باشد كه البته هرگونه توهيني به او مجاز ومباح و واجب است.)

-- بدون نام ، Sep 12, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)