تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

زندگی دیجیتال ما ایرانی‌ها در "پایتخت" میرداماد

فرشید پایدار

یکی از بارزترین عناصر حضور ابزارهای دیجیتالی در زندگی ما، ویترین‌ فروشگاه‌ها و بازارهای بزرگی هستند که روزانه مرتب در مقابل نگاه ما قرار می‌گیرند. فروشگاه‌های بزرگ و کوچک محصولات دیجیتالی حالا یک کسب و کار نسبتا جدید و البته پرمنفعتی را ایجاد کرده‌اند و در سراسر شهر هم پراکنده شده‌اند.

بنابر برخی آمارهای غیررسمی، سال گذشته میزان گردش مالی محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ما چیزی بالغ بر 1500 میلیارد تومان بوده است اما این مبلغ قابل توجه و این تنوع محصولات بازار را نمی‌توان عملا به رونق کامل این بازار نسبت داد.


یکی از فروشگاه های مجتمع پایتخت تهران

به گفته یکی از مسوولان سندیکای تولید کنندگان رایانه ميانگين سرانه‌ى مصرف رايانه در كشور 500 دلار است كه با سرانه‌ى مصرف دنيا كه 1500 دلار است، تفاوت كلى دارد. با این حال رشد تقاضا و درگیرشدن بخش‌های جوان‌تر جامعه با این محصولات حالا بازارهای کامپیوتر ایران در کنار بسیاری از بازارهای پرسود و منفعت قرار داده است.

مجموعه قطعات و لوازم دیجیتالی که در بازاری مثل مجتمع کامپیوتری "پایتخت" دیده می‌شوند عمدتا اجناسی هستند که از کشورهای دیگر به شکل‌های گوناگون وارد شده‌اند. بسیاری از این دستگاه‌ها دارای گارانتی‌های داخلی هستند در حالی که به گفته بسیاری از کارشناسان به دلایل مختلف عملا شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند خدماتی را در حد شرکت تولید کننده به مشتریان ارایه کنند. این چنین است که اگر در بازاری مثل پایتخت شاهد افراد جست‌وجوگری هستیم که به دنبال وسایل دیجیتالی مورد نیاز خود هستند در بسیاری از بازارهای کوچک و بزرگ دیگر و حتی در برخی گوشه‌های همین پایتخت نیز می‌توان مشتریان بخت برگشته‌ای را پیدا کرد که برای تعمیر وسیله خود سرگردانند. از این رو می‌توان ایران را به نوعی بهشت شرکت‌های تولید کننده تجهیزات دیجیتالی به حساب آورد چراکه عملا تعهد سنگین پشتیبانی و خدمات پس از فروش از گرده آنان خارج است.


یکی از فروشندگان لپ تاپ در بازار کامپیوتر پایتخت می‌گوید، هیچ شرکتی نمی‌تواند به خاطر تحریم ایران ادعا کند که نمایندگی دارد. بیشتر فروشندگان با نماینده‌های بزرگ در "دبی" تماس دارند و برای تعمیر باید قطعات به امارات فرستاده شود.

بسیاری از فروشندگان به صورت درگوشی می‌گویند که اغلب اجناس حاضر در بازار کامپیوتر پایتخت یا هر بازار دیگر به صورت قاچاق وارد شده و گارانتی‌های آنان نیز معتبر نیست. اما مشتری که به وسیله دیجیتالی نیاز دارد و از وضعیت گارانتی‌ها هم خبر ندارد چه باید بکند؟

علی، از فروشندگان ساختمان "پایتخت" می‌گوید هیچ نهادی روی جنس‌های قاچاق نظارت ندارد و اگر هم قرار بود کسی نظارت کند باید بیشتر فروشگاه‌ها را ببندند.

گزارش کامل گشت و گذار فرشید پایدار را در مجتمع "پایتخت" اینجا بشنوید.

مرتبط:
زندگی دیجیتال ما ایرانی ها- قسمت اول

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اینها بخشی از مشکلات مطرح میباشد. درباره سرانه 500 دلار درواقع پایین بودن ایم سرانه بخاطر اینست که در ایران برای نرم‌افزارها دستکم من که ندیدم کسی پول و بهای واقعی آنها را بدهد . حتی یک فروشنده کامپیوتر را ندیدم که مثلا برای نصب ویندوز اکسپی 250 دلار پول تقاضا کند.
روی یک سیستم خانگی بطور معمول علاوه بر ویندوز و آفیس و فتوشاپ و تعدادی نرم‌افزار دیگر مولتیمدیائی میباشد. نرم‌افزارهای میکس و مونتاژ صدها دلار قیمت دارند و بازیها جای خود دارد.
گاهی یک کامپیوتر معمولی کاربر خاتگی ارزشش بیش از هزار دلار است (با نمام نرم‌افزارهایش)
واقعاً اگر قرار بود ما ایرانیها قیمت واقغی کامپیوترهارا با همین وضع موجود بپردازیم احتمالا بالاترین سرانه را داشتیم!
البته فعلاً که برای بیشتر کاربران خانگی کم درآمد این وضع عالیست تا در آینده چه بشود- البته از همکنون یکی از نتایجش مشخص است و آن بی‌انگیزی و احساس ریسک و عدم رشد برای تولید نرم‌افزارهاست-
واقعیّتی دیگری بگویم الان جوانها و نوجوانهای با استعدادی هستند که بدلیل مشکلات مالی بسختی میتوانند یک سیستم قدرتمند مثلاً برای کار با نرم‌افزارهای انیمشن مثل مایا تهیه کنند حالا اگر قرار باشد هزینه صدها دلاری نیز اضافه شود شاید الان با اینهمه نیروی مستعد روبرو نبودید. این تضاد را چگونه باید حل کرد. بعید میدانم تنها از عهده مردم بربیاید(؟)!
لینک مطلبم در وبلاگم را بررسی کنید
http://naqz.mihanblog.com/Post-58.aspx

-- م-ا- نغزی ، Jun 18, 2007

کاشکی رادیو زمانه اشتباه های تایپی نظرم را اصلاح میکرد امان از حواسپرتی! از این بابت عذر میخواهم
این سرانه- کاربر خانگی- قیمت واقعی- نبودیم-
اینبار توی اشتباه تایپی رکورد شکستم.
لطفا اگر میشود اصلاح کنید

-- نغز ، Jun 18, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)