تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گزارشی از نمایشگاه مجسمه‌های چوبی رضا كیانیان

دوباره نگاه كن

مهین سرابی


نمایشگاه انفرادی مجسمه‌های چوبی رضا كیانیان «دوباره نگاه كن»

تجسم كنید رضا كیانیان با دوستان یا خانواده در جنگل‌های شمال مشغول قدم زدن و گشت و گذار است و هر از چندی دولا می‌شود و چیزی را روی زمین وارسی می‌كند. مكث می‌كند و به دقت به آن خیره می‌شود. دوستانش از اینكه آنقدر باید معطل بمانند تا گام‌های كیانیان با آنها هماهنگ شود، كلافه‌اند. «رضا جان چی از جون این آت آشغالا می‌خوای؟» و شاید به او توصیه كنند كه این‌بار تنهایی به جنگل بیاید.

اما حالا در گالری ممیز خانه هنرمندان مشتاقانه در برابر تكه‌ چوب‌هایی كه او از جنگل به دست آورده ایستاده‌اند و در صدد خریداری چند تابلو هستند. قاب‌هایی با اندازه‌های ۴۰×۴۰ و ۵۰×۵۰ كه در میان آنها مجسمه‌هایی كه دست طبیعت با كمك كیانیان به آن شكل داده قرار گرفته‌اند. پرندگان در حال پرواز، عقابی كه بالای سر طعمه‌اش پرواز می‌كند، زنی با چادر، صورتی،‌ دستی، پایی و پیكری. كیانیان تمام این كارها را از طبیعت جمع‌آوری كرده، وقتی روی زمین تكه چوبی دیده ایستاده و درنگ كرده و شكل‌هایی را در آنها دیده. و نمایشگاه او از این رو زیباست كه دست طبیعت این شكل‌ها را روی چوب‌ها خلق كرده است.


از این رو اسم نخستین نمایشگاه انفرادی رضا كیانیان «دوباره نگاه كن» است. نمایشگاهی با نزدیك به ‪ ۵۰‬ اثر كه هر روز بازدیدكنندگان بسیاری را مقابل خود قرار می‌دهد. بازدیدكنندگانی كه وقتی این آثار را روی زمین دیده‌اند شاید بی‌تفاوت از كنارشان گذشته‌اند یا اصلا آنها را ندیده گرفته‌اند. آثاری كه كیانیان آنها را از كنار دریا، كوه، دشت، كویر و جنگل پیدا كرده است.

او می‌گوید: «بعضی از آنها در لحظه اول دارای فرم‌هایی هستند كه به همان شكل و بدون تغییر ارایه شدند اما در برخی نیز فرم‌هایی نهفته‌اند كه باید در تركیب نهایی اثر خود را نشان دهند.»


خانه هنرمندان تا به حال این همه جمعیت را در گالری‌های خود ندیده است. همیشه چندنفری هستند كه لابه‌لای آثار پرسه می‌زنند و گاهی در آنها تامل می‌كنند. اما حسن بازیگر بودن و ستاره سینما بودن این است كه حالا مردم عادی هم برای دیدن مجسمه‌های كیانیان سرودست می‌شكنند و این بار درباره هنرهای تجسمی با او سخن‌ می‌گویند نه سینما.

كیانیان هنرمند متفاوت و باذوقی است و این از چهره‌اش پیداست. هیچ وقت هم به دنبال ستاره شدن نبوده و گواهی این حرف فیلم‌های متفاوت و خاصی است كه بازی می‌كند. وقتی ستاره سینما نباشی یا هر نقشی را نپذیری فرصت می‌كنی كه در طبیعت بگردی و «دوباره نگاه كنی».


آثار این نمایشگاه در طول سال‌های ۱۳۸۴ و ۸۵ جمع‌آوری شده‌اند و كیانیان روی آنها كار كرده است.

این هنرمند ۵۶ ساله اگرچه دانش‌آموخته تئاتر است اما پیش تر در عرصه‌های هنری نظیر گرافیك، طراحی جلد كتاب و پوستر نیز فعالیت داشته است.

كیانیان همچنین در نقش یک مولف کتاب‌های بازیگری، تحلیل بازیگری، شعبده بازیگری، ناصر و فردین و بازیگری در قاب را منتشر كرده است.

------------------------------
در همین‌باره: دستان کیانیان

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

کیفیت عکسها بد و بسیار آماتور گرفته شده.

-- محمد ، May 6, 2007

خیلی مطلب جالب و قشنگی بود.ولی عکسها دقیق مشخص نیستند.من مدتیه که دنبال ایمیل آقای کیانیان میگردم.ممنون میشم اگه ایمیل ایشون رو دارید با من تماس بگیرید.در مورد نمایشگاه و به وجود اومدن یه اتفاق مشابه اون با ایشون صحبت دارم.متشکر!

-- ساناز ، Sep 8, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)