تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

بازداشت معلمان در تجمع امروز

حسن زارع زاده اردشیر
zarezade@gmail.com

امروز معلمان و فرهنگیان تهران، پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات نمایندگان کانون صنفی معلمان با نمایندگان دولت و مجلس، در برابر مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زدند که به بازداشت تعدادی از معلمان و برگزارکنندگان این تجمع منجر شد.

علی اکبر باغانی، دبیرکل کانون صنفی فرهنگیان تهران، محمود بهشتی لنکرانی، بازرس و سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان تهران، کریم قشفاوی عضو هیئت مدیره‌ی کانون صنفی معلمان تهران، بداغی مدیر سایت کانون و عضو هیئت مدیره‌ی کانون صنفی تهران، نورالله اکبری عضو علی البدل کانون صنفی فرهنگیان تهران و اکبری پروشه از کانون بازنشستگان از جمله کسانی هستند که اسامی آنها در بین نزدیک به ۶۰ بازداشت شده این تجمع دیده می‌شود. همچنین چند نفر دیگر روز گذشته در کرمانشاه دستگیر شده اند.

این در حالی است که روز گذشته محمود فرشيدي، وزير آموزش و پرورش، در اولين نشست خبري خود با خبرنگاران، ۱۶ ماه پس از تصدي پست وزارت، در واكنش به موضوع دستگيري معلمان و برخورد نيروي انتظامي با آنان گفت: "شرايط كشور به گونه‌‏اي است كه مي‌‏خواهند در آن التهاب ايجاد كنند و انتشار خبر دستگيري حدود هزار معلم در نظامي كه افتخارش مردم‌‏سالاري ديني است، تنها با هدف مخدوش كردن چهره نظام صورت مي‌‏گيرد."

وي افزود: "مطرح كردن موضوعي با عنوان دستگيري معلمان در جمع خبرنگاران به اعتقاد من درست و شايسته نيست."

به گزارش ایلنا، فرشيدي در خصوص جلسه مشترك با كانون صنفي معلمان گفت: "از من دعوت نشده كه در جلسه‌‏اي شركت داشته باشم و جلسه‌‏اي مشترك نيز با اين تشكل برگزار نشده است."

مذاکرات بی‌نتیجه
هفته گذشته، در پی تجمع معلمان تهران در برابر مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس به نمایندگان کانون صنفی معلمان وعده دادند که روز سه‌شنبه در طی مذاکراتی با آنها و با حضور نمایندگان دولت، به خواسته‌های معلمان رسیدگی خواهند کرد و بدین ترتیب تجمع معلمان به طور موقت پایان پذیرفت. روز گذشته در جلسه مذاکرات قرار بود نمایندگان دولت و مجلس از جمله معاون وزیر آموزش و پرورش حضور پیدا کنند، اما به گفته یکی از اعضای کانون صنفی معلمان، روز گذشته دو نفر از طرف مجلس، یک نفر از سازمان مدیریت، سه نفر از وزارت اطلاعات و سه نفر از قرار گاه ثارالله سپاه پاسداران در جلسه حاضر شدند.

به گفته این عضو کانون صنفی معلمان، محسن كوهكن عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان و نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی که در جلسه مذاکرات خود را سخنگوی مجلس معرفی کرده بود گفت: "ما جلسه‌ای را به نام مذاکره کننده نمی‌شناسیم، فشارهای شما هم هیچ تاثیری در تصمیم‌گیری ما ندارد ،چه می‌آمدید و چه نمی‌آمدید تفاوتی در نظر ما ایجاد نمی کرد."

این نشست هیچ توافق و مصوبه‌ای را در بر نداشت و نمایندگان مجلس و نهادهای امنیتی تنها اعلام کردند که، بند لام از تبصره‌ی ۱۹، پیشنهاد جایگزین کمیسیون اجتماعی گردد که طبق آن دولت موظف است، در سال ۸۶ در اجرای ماده‌ی ۱۵۰ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون مدیریت خدمات کشوری، متناسب با احکام و فصول دهم و سیزدهم آن نسبت به افزایش ضریب حقوقی کارکنان دولت، بازنشستگان و مشمولین فصول مذکور اقدام نماید و به دولت اجازه داده می‌شود، حداکثر تا ۵۰ در صد افزایش سالانه‌ی ناشی از اجرای قانون فوق‌الذکر را به‌صورت غیر نقدی پرداخت کند.

پیش از برگزاری جلسه مذاکرات، کانون صنفی معلمان در اطلاعیه با معرفی اسامی ۱۲ نماینده کانون از شهرهای مختلف که قرار بود در این جلسه حضور پیدا کنند، نوشت: "طی دو جلسه در ساعات متمادی که روزهای جمعه ۱۸/۱۲/۸۵ و دوشنبه ۲۱/۱۲/۸۵، با حضور هیات مدیره‌ی کانون صنفی فرهنگیان تهران تشکیل گردید، خواسته‌های کانون تهران که برگرفته از خواسته‌های معلمان و برآمده از نظرات و شعارها و گفته‌های فرهنگیان بود پس از بررسیهای لازم برای بیان به عنوان نظر تهران در شورای ۱۲ نفره و طرح در جلسه تصویب گردید.

بدیهی است که سایراعضای شورای هماهنگی (نمایندگان تشکل‌های صنفی معلمان سراسر کشور) نیز نظرات هیات مدیره‌های خود را به‌همین شکل جمع آوری نموده و در روز سه‌شنبه صبح طی جلسه‌ای پس از جمع‌بندی و اولویت‌بندی طی چند خواسته‌ی محدود جلسه‌ی موعود بیان خواهند نمود. نمایندگان هیات مدیره‌ی کانون صنفی فرهنگیان روز سه شنبه شورای هماهنگی را تا مجلس مشایعت نموده و در آنجا منتظر خواهند بود.

بلافاصله پس از پایان یافتن جلسه با مسئولین - نمایندگان کانون صنفی هر شهر، با هیات مدیره‌های خود مذاکره خواهند نمود. (از جمله تهران نیز هرگونه موضع‌گیری کانون صنفی معلمان تهران را پس از استماع گزارش نمایندگان اعلام خواهد نمود) نظر قطعی جمع نمایندگان کانون های کشور طی بیانیه‌ای که توسط شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی سراسر کشور صادر می‌شود، به اطلاع فرهنگیان گرامی خواهد رسید.

ادامه تجمعات
با بازداشت و ضرب و شتم معلمان حاضر در برابر مجلس، عده‌ای از آنها به سمت اداره آموزش و پرورش رفته و در آنجا دست به تجمع زدند. این تجمع نیز با دخالت پلیس ضد شورش به درگیری و بازداشت تعدادی از معلمان منجر شد.

سایت ادوارنیوز در گزارشی از تجمع امروز نوشت: "تجمع صبح امروز معلمان در برابر مجلس با برخورد شدید نیروهای انتظامی مواجه شد. شاهدان این تجمع به خبرنگار ادوارنیوز گفته اند که نیروهای امنیتی و انتظامی با مستقر کردن ده‌ها اتوبوس تجمع‌کنندگان را تهدید به بازداشت کرده اند".

در ادامه این گزارش آمده: "گفتنی است با اعمال خشونت نیروی انتظامی و بازداشت تعدادی از معلمان، سایر تجمع‌کنندگان مقابل ساختمان وزارت آموزش پرورش تجمع كرده و خواستار حضور مسئولان وزارت براي ‏پاسخگويي به آنان هستند. همچنین خبر می رسد که خشونت نیروهای انتظامی در تجمع امروز معلمان نسبت به چند تجمع گذشته گسترده تر و بی سابقه تر بوده است."

از طرفی دیگر، علی حشمتی ، مهدی توکلی و صادقی، سه عضو کانون صنفی معلمان و فرهنگیان در کرمانشاه‌ هستند که روز گذشته در این شهر دستگیر شدند. یک عضو کانون در کرمانشاه گفت: "بعد از ظهر روز گذشته آگاه شدیم که آقای صادقی فعال صنفی معلمان کرمانشاه توسط نیروی انتظامی دستگیر شده است، همه‌ی اعضای صنفی کانون معلمان کرمانشاه دسته جمعی رفتیم تا علت دستگیری را بدانیم. نیروی انتظامی در همانجا آقایان حشمتی و توکلی را نیز به داخل ساختمان نیروی انتظامی فراخواندند و گفتند تا یک ساعت دیگر پس از یک گفتگوی کوتاه حشمتی و توکلی را آزاد خواهیم کرد. اما دو ساعت گذشت، خبر دادند که شما بروید منزل این سه نفر بایستی امشب در بازداشت نیروی انتظامی باشند تا برای پاره ای توضیحات فردا به دادگاه فرستاده شوند".

به گفته وی:"در تحصن چند روز پیش جلوی سازمان آموزش و پرورش کرمانشاه که ۳۰۰۰ هزار نفر معلم گرد هم آمده بودند، این سه نفر سخنرانان آن گردهمایی بودند، که احتمال می رود علت دستیگری همان سخنرانی ها بوده باشد."

از طرفی به دنبال دستگیری این سه، حیرانی عضو هیئت مدیره‌ی کانون فرهنگیان کرمانشاه نیز امروز دستگیر شد. این دستگیری به دنبال تجمع معلمان این شهر صورت گرفت. این تجمع صبح روز سه شنبه ۲۲ اسفند ۸۵، با حضور فرهنگیان و معلمان کرمانشاه در اعتراض به بازداشت سه تن از فعالان کانون صنفی معلمان کرمانشاه، مقابل سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه برگزار شد.

در این تجمع معلمان ضمن سردادن شعارهایی نظیر "معلم میمیرد ذلت نمی‌پذیرد"، "معلم بیدار است از تبعیض بیزار است"، "ما توپ و تانک نداریم دانش آموز داریم"، "فرهنگیان ایران اتحاد اتحاد" و "معلم حق طلب آزاد باید گردد" و...، خواستار آزادی سه همکار بازداشت شده خود آقایان حشمتی، توکلی و صادقی شدند. به گفته خسرو کردپور روزنامه نگار در کردستان، خیابان‌های منتهی به این تجمع تحت تدابیر شدید امنیتی پلیس ضد شورش قرار داشت.

این در حالی است که در شهرهای دیگری از جمله قوچان و اردبیل نیز تجمعاتی برگزارش شده است. معلمان قوچان دیروز اعلام کردند که "با توجه به نتیجه جلسه مذاکرات و بی‌احترامی به جامعه فرهنگیان کشور توسط مسئولین" صبح روز چهارشنبه در برابر اداره آموزش و پرورش تجمع می کنند. در اردبیل جمعي از معلمان این شهر در اعتراض به بی توجهی مسئولان به خواسته‌های آنها و همچنین در اعتراض به اجرا نشدن لايحه نظام هماهنگ پرداخت و نيز عدم پرداخت مطالبات به‌‏حق خود، مقابل ساختمان آموزش و پرورش استان تحصن كردند. در اين تحصن كه بيش از ۳۰۰ معلم حضور داشتند، خواستار استعفاي وزير آموزش و پرورش شدند.

غلامعلي عباسي، دبير كانون صنفي معلمان استان اردبيل در اين تجمع گفت: "در حال حاضر اميد معلمان به ياس و نوميدي تبديل شده است و به نظر مي‌‏رسد معلمان در شعاع عدالت جايي ندارند".

وي با اشاره به عدم پرداخت مطالبات فرهنگيان، افزود: "درآستانه سال جديد، معلمان به دليل تورم بالا قادر به خريد مايحتاج اوليه خود نيستند و خواستار پرداخت مطالبات چندين ساله خود هستند كه در اين مورد تاكنون قول تمام مسوولين دروغي بيش نبوده است".

عباسي با انتقاد از پرداخت ديرهنگام عيدي معلمان تصريح كرد: "معلمان به جز عيدي، هيچ‌‏گونه دريافتي ديگر ندارند در حالي كه سازمان‌‏هاي ديگر به كاركنان خود يك ماه پاداش آخر سال پرداخت مي‌‏كنند اما معلمان از اين پرداخت‌‏هاي ميلياردي محروم هستند".

دبير كانون صنفي معلمان اردبيل با انتقاد از وزير آموزش و پرورش در برآورده نكردن قول خود در هنگام كسب راي در مجلس، افزود: "اين‌‏گونه نارضايتي معلمان در شان دولت عدالت‌‏محور نيست و رييس‌‏جمهور بايد فرد شايسته‌‏اي را به اين سمت منصوب مي‌‏كرد".

در پايان اين تجمع، ضمن قرائت بيانيه نشست اخير كانون‌‏هاي صنفي معلمان كشور، معلمان با شعار «معلم بيدار است، از تبعيض بيزار است»، «تا حق خود نگيريم، آرام نمي‌‏نشينيم» و «وزير بي‌‏كفايت، استعفا استعفا» خواستار رفع مشكلات خود شدند.

خبرهای رسیده حاکی از آن است که علاوه بر دستگری ده‌ها معلم در نقاط مختلف، تعدادی نیز به ادارات اطلاعات احضار شده اند.

-----------------------------
مطلب مرتبط: دستگیری گسترده معلمان

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

یک تجمع قانونی و مسالمت آمیز هم در جمهوری اسلامی سرکوب می شود. پس حقوق ملت در قانون اساسی کجا رفت؟

-- نسرین ، Mar 15, 2007

بنازم به این دولت عدالت محور که شعارش بیشترو عملش اندک است.

-- Ali ، Mar 16, 2007

××××׫ سال نو طرح نو»××××× به عنوان یکی فرهنگی ازقاطبه همکاران محترم فرهنگی خواهش می کنم ضمن حفظ آرامش ازاول فروردین 1386به مدت 14 روزبا نوشتن فقط یکی ازجملات زیرروی شیشه عقب اتومبیل خود، اعتصاب خود را در اقصی نقاط کشور ادامه دهند: 1- انی بعث معلما – پیامبر اعظم(ص) 2- معلمی شغل انبیاء است - امام خمینی ره 3- آینده کشور به دست معلمان آموزش وپرورش است- مقام معظم رهبری 4- جامعه ای که پاس حرمت معلم را ندارد بی سواد است.×××لطفاSMS شود

-- نوید ، Mar 17, 2007

تنها راه التیام درد معلمان بر کناری وزیر بی کفایت آموزش وپرورش است و انتساب افراد لایق همچون نجفی است

-- علی زرین نشان ، Mar 23, 2007

خانه از پای بست ویران است معلمین خود را بیهوده به زحمت نیندازند باید فکرهای بزرگ داشت

-- بدبخت ، Apr 12, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)