تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

ارگانیک بخورید و پول صرفه‌جویی کنید

محمد تاج‌دولتی
tajdolati@gmail.com

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.

همه‌ی ما در هر کجا که باشیم اگر برای خرید مواد غذایی به سوپر مارکت‌ها یا فروشگاه‌ها و میوه فروشی‌ها برویم، معمولا با دو نوع محصولات غذایی بویژه گوشت و سبزی‌ها و میوه‌ها روبرو می شویم که یک نوع آن محصولات معمولی و ارزان‌تر است و نوع دیگر محصولات ارگانیک یا طبیعی است که قیمتی گرانتر دارد و طعم و مزه‌ای متفاوت با محصولات نوع نخست.

اما شاید ندانید که محصولات غذایی که به دلیل ارگانیک یا طبیعی بودن گران‌ترند، در عمل ارزان‌تر از محصولات غذایی ماشینی یا صنعتی هستند. واقعیت این است که محصولات غذایی صنعتی و به ظاهر ارزان‌تر آن‌قدر قیمت واقعی‌شان بالاست که مصرف‌کنندگان نمی‌توانند همه‌ی قیمت آن‌را بپردازند. تقریبا یک سوم قیمت این نوع محصولات را مصرف‌کننده مستقیما می‌پردازد، یک سوم دیگر از طریق سوبسید به کشاورزان و تولیدکنندگان را، مالیات‌دهندگان می‌پردازند و یک سوم دیگر قیمت را طبیعت با آسیب‌هایی که از تولید این محصولات به آن وارد می‌شود، پرداخت می‌کند. چرا که روش‌های تولید سریع و گاه چندباره محصولات غذایی، نه فرصتی برای زمین می‌گذارد که خود را بازسازی کند و نه این‌که بتواند ضایعات حاصل از مصرف روز افزون این محصولات را جذب و هضم کند.

بر اساس بررسی‌های متخصصان کشاورزی و مواد غذایی و کارشناسان محیط زیست، افراد و خانواده‌هایی که از محصولات غذایی ارگانیک استفاده می‌کنند در انتها هزینه کمتری را نسبت به افراد و خانواده‌هایی می‌پردازند که از محصولات غذایی معمولی که به روش‌های صنعتی و ماشینی تهیه شده، استفاده می‌کنند. چرا که محصولات غذایی که با روش طبیعی و ریتمی آرام به دست می‌آید، مانند همه‌ی پدیده‌های دیگر زندگی، استحکام و مقاومت و غنای بیشتری دارد. سبزی، میوه یا گوشت‌هایی که در محیط آزاد و با ریتمی طبیعی رشد و تولید می‌شود سرشار از اشعه‌های خورشید و ویتامین‌ها و مواد معدنی است که از هوا و زمین می‌آید.

مثلا یک مرغ ماشینی که دوبار سریع‌تر از یک مرغ طبیعی رشد می‌کند، دوبار کمتر از یک مرغ که در طبیعت رشد می‌کند، دارای مواد غذایی است. به عبارت دیگر برای تامین مقدار کافی مواد مورد نیاز بدن، اگر حجم معینی از محصولات غذایی معمولی و ارزان‌تر مصرف می‌کنید، با استفاده از محصولات ارگانیک، نیمی از همان حجم محصولات غذایی مقدار بیشتری از مواد مورد نیاز بدن مثل ویتامین‌ها، آهن و غیره را تامین می کند.
حال انتخاب با شماست! خرید دوبرابر مواد غذایی که دوبرابر کمتر شما را تغذیه می‌کند یا خرید دوبرابر کمتر و تغذیه دوبرابر بیشتر. اگر هم زیاد به نتایج چنین تحقیقاتی باور ندارید، می‌توانید یک آزمایش ساده انجام دهید:

یک مرغ ماشینی به وزن یک کیلوگرم و یک مرغ ارگانیک به همان وزن تهیه کنید، هر دو را در فر بگذارید تا پخته شود و سپس هر دو را وزن کنید. تفاوت وزن دو مرغ پخته به شما نشان خواهد داد که مرغ ارگانیک وزن بیشتری خواهد داشت. مزه و طعم آن هم که جای خود دارد. بی‌جهت نیست که این ضرب‌المثل انگلیسی معروفیت و معنایی بسیار یافته که می‌گوید "آنقدر ثروتمند نیستم که جنس ارزان بخرم".

جدا از جنبه تغذیه سالم‌تر و هزینه کم‌تر، از جنبه زیست محیطی نیز مصرف محصولات ارگانیک اهمیت بسیاری دارد. چرا که معمولا افراد محصولات غذایی ارزان‌تر را بیشتر از میزان مصرف مورد نیازشان خریداری می‌کنند، در نتیجه مقداری از آن فاسد و دور ریخته می‌شود و برای بازیافت این ضایعات هزینه بیشتری از مالیات عمومی مصرف می‌شود که درنهایت ضرر دیگری به بودجه و درآمدهای افراد و خانواده‌هاست.

محیط زیست صلح ایجاد می کند!
مقابله با مشکلات زیست محیطی گاهی باعث می‌شود اختلافات سیاسی عمیق و پیچیده بین کشورها و ملت‌ها نیز فراموش شود و هم‌کاری و مشارکت موقتا جایگزین جنگ‌ها و درگیری‌ها شود. مثلا اگر چه مشکل آب یکی از عوامل کلیدی اختلافات فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌هاست، اما وضعیت کنونی و بسیار ناگوار رودخانه بزرگ الکساندر و پانزده راه آبی دیگر، که بخشی از آن در خاک اسرائیل و بخش دیگری در سرزمین فلسطینی‌هاست، باعث شده دو گروه از محققان اسرائیلی و فلسطینی هم‌کاری مشترکی را برای بهبود کیفیت آب این رودخانه انجام دهند. بیشتر راه‌های آبی مشترک میان اسرائیل و فلسطین به‌شدت توسط فاضلاب‌ها، زباله‌ها و همه نوع ضایعات صنعتی آلوده شده‌است.

کمیته مشترک پاک‌سازی راه‌های آبی که از سال ۲۰۰۴ با بودجه‌ای یک میلیون دلاری توسط دو شرکت اسرائیلی و فلسطینی تشکیل شده، قرار است در تابستان امسال گزارش نتیجه اقدامات خود را منتشر کند.

از آنجا که هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها عامل آلودگی پانزده راه آبی مشترک میان دو کشور هستند، هم‌کاران این پروژه گفته‌اند، مشکل زیست محیطی این راه‌های آبی به اندازه‌ای وخیم است که نمی‌توان منتظر صلح نشست و بعد اقدام کرد.

دست کم این پروژه زیست محیطی ثابت می‌کند که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها می‌توانند، اگر بخواهند، همکاری‌های مشترک و موثری داشته باشند.

لامپ‌های روشنایی را تعویض کنید!
دولت استرالیا این هفته اعلام کرد بتدریج تمام لامپ‌های روشنایی معمولی مورد استفاده در این کشور را با لامپ‌های نئون، که از نظر حفظ محیط زیست مفیدترند جایگزین خواهد کرد. این تصمیم که به صورت قانون نیز درآمده و تاکنون در جهان سابقه نداشته است، باعث خواهد شد تا سال ۲۰۱۲، هم بیش از چهار میلیون تن از حجم گازهای گل‌خانه‌ای تولید شده توسط استرالیا کمتر شود و هم هزینه مصرف برق خانواده‌ها تا ۶۶درصد کاهش یابد.

در سال ۲۰۰۴، کشور استرالیا ۵۶۵ میلیون تن گازهای گلخانه‌ای که عامل عمده گرمایش آب و هوای کره زمین عنوان می‌شود، تولید کرده است.

وزیر محیط زیست استرالیا گفته است: «اگر بقیه کشور های جهان نیز از این روش پیروی کنند تا پنج برابر مجموع انرژی مصرف شده در سال توسط استرالیا صرفه‌جویی خواهد شد». در همین حال فعالان محیط زیست استرالیا گفته‌اند: «این اقدام بسیار ناچیز است و دولت باید هدف‌های مهم دیگری را هم مد نظر قرار دهد».

لامپ‌های معمولی در کشور استرالیا به‌تدریج از بازارفروش جمع‌آوری و لامپ‌های نئون به فروش گذاشته خواهد شد. با این‌که قیمت لامپ‌های نئون از لامپ‌های معمولی بیشتر است، اما ۸۰درصد برق کمتر مصرف می کنند و عمر طولانی‌تری نیز دارند.

آلودگی کم‌تر برابر است با مالیات کم‌تر
وزارت محیط زیست آلمان در نظر دارد محاسبه مالیات سالیانه اتومبیل‌های این کشور را نه براساس تعداد سیلندرها و بزرگی موتور آن‌ها، بلکه براساس میزان تولید گازهای آلاینده اتومبیل‌ها محاسبه کند. اگر چه سیستم کنونی محاسبه مالیات اتومبیل‌ها بر اساس قدرت موتور آن‌ها، که آلودگی بیشتری نسبت به اتومبیل‌های کوچک‌تر تولید می‌کنند مفید است، اما در نظر گرفتن میزان تولید گازهای آلاینده توسط اتومبیل‌ها برای پرداخت مالیات سالانه، مصرف‌کنندگان را تشویق می‌کند اتومبیل‌هایی را خریداری کنند که محیط زیست را کم‌تر آلوده می‌کند. به این ترتیب، علاقه مصرف‌کنندگان به این نوع اتومبیل‌ها باعث می‌شود کارخانه‌های اتومبیل‌سازی از تکنولوژی‌های جدیدتری در اتوموبیل‌ها برای کم‌تر آلوده کردن محیط زیست استفاده کنند.

وزیر حمل و نقل آلمان گفته است: «حتی مالیات سالیانه اتومبیل‌هایی که کم‌ترین میزان گازهای آلاینده هوا را تولید می‌کنند، به طور کلی حذف خواهد شد

------------------------------

مطلب مرتبط:
۲۵ میلیون دلار می‌دهیم گاز کربنیک اتمسفر را جارو کنید

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

salam
lotfan dar morede mivehaye organic bishtar tozi bedahid va agar momken ast mahalhayee ke mitavan in miveha ra tahiye kard dar tehran ra befarmaeed. ba tashakor az matlabe ghashangetan.

-- آزاده بیرقیان ، May 7, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)