تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اعتراض دانشجویان آمریکایی به انتشار یک مقاله درباره تجاوز

نوشتن در نشریات دانشجویی فقط در ایران مشکل‌ساز نیست. موضوعاتی وجود دارد که نوشتن در مورد آنها چه شوخی و چه جدی می‌تواند هرجای دنیا خشم دانشجویان و مردم را به همراه بیاورد.

در روزهای گذشته، دانشگاه ایالتی کنتیکت آمریکا صحنه اعتراض دانشجویان به مقاله دانشجویی بوده که درآن گفته شده «تجاوز به زنان وقتی با مقاومت آنها روبه‌رو باشد، به آنها صدمه می‌زند». انتشار این مقاله منجر به برانگیختن بحث جنجال برانگیزی درسطح دانشگاه شد. موضوع به اینجا ختم نشد و شبکه‌های تلویزیونی آمریکا نیز به پوشش این خبر پرداختند. دانشجویان خواسته‌اند که نویسنده مقاله و سردبیر نشریه دانشگاه ازکار خود استعفا کنند.

این مطلب که توسط دانشجویی به نام جان پتروسکی و با عنوان "تجاوزتنها وقتی صدمه می‌زند که با آن مقابله کنید" در نشریه The Recorder منتشر شد به یک روایت تاریخی ازامپراطوری روم اشاره می‌کند که در آن زنان توسط مردان رومی برای ازدواج دزدیده می‌شوند و سپس با آنها ازدواج می‌کنند. او سپس می‌گوید که "تجاوز" (Rape) تجربه جادویی است که برای جامعه نیز به صورت کلی منافعی دارد. او در توضیح ادعای خود می‌افزاید: «زنان زشت را درنظر بگیرید برای مثال، اگر مورد تجاوز قرار نمی‌گرفتند، چگونه آنها می‌توانستند لذت آمیزش جنسی با یک مرد را که مست نیست، درک کنند.»

مقاله پتروسکی خشم دانشجویان دانشگاه کنتیکت را برانگخیته است. آنها پوسترهای با عنوان “Wanted” را در سراسر دانشگاه نصب کرده‌اند تا نشان دهند چگونه حرفهای این دانشجو بقیه را جریحه‌دار کرده است. مسئولان این نشریه دانشجویی می‌گویند که این نوشته، یک هجویه بوده و این یکی از دلایلی است که دبیران این نشریه اجازه داده‌اند مطلب منتشر شود.

آنها، ازدانشجویان و مردم بابت چاپ این مطلب که به شدت آنها را منقلب کرده، عذرخواهی کرده و در بیانیه‌ای نوشتند که «پتروسکی ازتجاوزحمایت نمی‌کند. او این مقاله را ننوشت که برموضوع تجاوز صحه بگذارد و این تنها سلیقه ضعیف شورای سردبیری "رکوردر" بوده است.» پتروسکی به شبکه‌های خبری گفت که این مطلب طنز بوده و از اینکه این موضوع این چنین تابوست که کسی نمی‌تواند حتی با آن شوخی کند، اظهارتعجب کرد.

دانشجویان دانشگاه روزپنج شنبه با اجتماع گسترده خواستار استعفای پتروسکی و سردبیر نشریه دانشگاه شدند. رییس دانشگاه از حق آزادی بیان پتروسکی دفاع کرده است اگرچه همزمان مقاله او را نمونه‌ای از "نقض آشکار روزنامه‌نگاری مسئولانه" خوانده است.

جک میلر رییس دانشگاه درعین حمایت از آزادی بیان گفته است که تجاوز، نقض و نادیده‌انگاری روح و بدن است و هرگونه شوخی با آن، حتی درهجو، تنفرانگیز است. او گفته است که کمیته‌ای از دانشجویان و استادان را تعیین می‌کند تا به این موضوع بپردازند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام
من درباره مطالب نظرحاصی ندارم فقط می تونم بگم هرکس آزادی بیان داره ولی تجاوز بسیار کار کثیفی هست
بنده برای این پیام گذاشتم تا نظر شما رو راجع به تبادل لینک با وبلاگ ناظرحضرت رو بدونم اگر موافق بودید من رو در جریان بذارید
با تشکر
بای
امیر
www.nazerhazrat.mihanblog.com
--------------------
لينک شما به بلاگ چرخان اضافه شد. - زمانه

-- امیر ، Feb 11, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)