تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

«کله‌پاچه» فارسی٬ «کالا پاچا» عربی

داريوش رجبيان
dariusrajabian@gmail.com

برنامه کامل را اینجا گوش کنید.




یک گزارش مجلس اعیان بریتانیا هشدار می‌دهد که احتمالا پخش تبلیغات و آگهی‌ها در برنامه‌های خبری و کودک شبکه‌های تلویزیونی تجاری این کشور ممنوع خواهد شد. اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است که تبلیغات و آگهی‌ها از برنامه‌های نیم‌ساعته یا کمتر از آن کنار گذاشته شود. مسئولان شبکه‌های تجاری «آی.تی.وی» و «پنج» در بریتانیا صبح امروز به ابروهاشان گره انداختند و گفتند که در صورت پیاده‌شدن این طرح برنامه‌هایشان لطمه خواهد دید و قادر به تولید برنامه‌های اصیل خودشان برای کودکان نخواهند بود و با ۴ـ۳ برنامه ارزان وارداتی اکتفا خواهند کرد. ای کاش اتحادیه اروپا تبلیغات بین فیلم‌ها را هم جارو بزند که حسابی اعصاب بیننده‌هایش را خرد می‌کند!

کله پاچه فرآورده کله کيست؟

و حالا از عجایبی که از در وبلاگستان فارسی می‌شود درآورد. نویسنده‌ی وبلاگ «بابلينگ برين» خبر می‌دهد که غذای کله‌پاچه هم عربی شده. وی می‌نویسد: «غذای کله‌پاچه هم عربی شد. به همان راحتی که آب مغز را هورت می‌کشیم و بعد لبها را با چرخش زبان پاک می‌کنیم». البته، بستگی دارد این کار را چه کسی انجام بدهد. من که به‌راحتی نمی‌توانم این کار را انجام بدهم. براحتی می‌توانم آب پرتقال را، مثلا، هورت بکشم. به هرحال، در ادامه مطلب این وبلاگ می‌خوانیم: «حداقل این چیزی است که "نیویورکر" درباره علاقه جلال طالبانی و زلمی خلیل‌زاد به کله‌پاچه آورده و نوشته، "کالا پاچا" غذای عراقی‌ست. متاسفانه مطلبش اشتراک می‌خواهد، لابد آشپزش هم عدنان پاچه چی هست. والا نمی‌دونم خلیج فارس را دو دستی بچسبیم، کله‌پاچه را یا شلوارمان را»... نویسنده‌ اين وبلاگ همینجا سه نقطه گذاشته و رفته تا شاید پاسخی برای پرسشش پیدا شود. فکر کنم سومی‌اش عملی‌تر به‌نظر می‌آید، چون لااقل شلوارمان دم‌دست است. ولی روزنامه «نیویورکر» شاید یادش رفته از طالبانی و خلیل‌زاد بپرسد که برای نخستین‌بار آیا درایران و افغانستان متوجه علاقه‌شان به کله‌پاچه شده بودند یا در بغداد. فکر کنم اولی‌اش درست‌تر باشد.


لغو قوانين فيزيکی هم ممکن می‌شود؟

و اما وبلاگ‌نویس «بار باماما» می‌نویسد: «عده‌ای مسیحی متعصب در آمریکا دارند با تجمع و اعتراض تلاش می‌کنند تا قانون دوم «ترمودینامیک» لغو شود. این قانون می‌گوید: "بی‌نظمی در هر سیستمی همواره افزایش می‌یابد. معترض‌ها می‌گویند، ما نمی‌خواهیم بچه‌هامون این چیزها را در مدرسه یاد بگیرند. دنیای زیبایی که خدا آفریده، نباید رو به بی‌نظمی برود. هیچ پدر و مادری راضی نمی‌شوند بچه‌شان این چیزها را یاد بگیرد. "جالب اینجاست که این بنده‌های خدا نمی‌دانستند که قوانین فیزیکی را فیزیک‌پیشه‌ها از خودشان نساخته‌اند و این قوانین چیزی نیست به جز توصیف رفتار طبیعت. اینها فکر کردند که قوانین فیزیکی هم مثل قانون اساسی یا قراردادهای اجتماعی دیگر از مغز انسان درآمده. بهترین جواب را به اینها «برایان گرین» فیزیک‌پیشه‌ دانشگاه کلمبیا داده که می‌گوید: «اگر قانون دوم ترمودینامیک لغو شود، خورشید دیگر تابش نمی‌کند. چون در آن صورت خورشید فوتون‌ها یا نور را جمع می‌کند، به جای اینکه پخش بکند». نویسنده‌ وبلاگ «بار باماما» (که در برنامه اشتباها "غوغای ستارگان" عنوان شد که اين داستان را بازچاپ کرده است) یک پیشنهاد کرده که ایرانی‌ها علیه قانون سوم نیوتن که اصولا براساس انتقام است، تجمع بکنند. "زیرا این قانون بسیار خشن و غیراخلاقی‌ست." اگر از این پیشنهاد «بار باماما» حمایت شود، به شما خبر خواهیم داد، از متفرقات ناسیاسی رادیو زمانه.

برنامه قبلی متفرقات ناسیاسی: ماجراهای تازه هری پاتر در راه است

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

یک سوال از نویسنده ی این مطلب
آیا عبارت "X عراقی است " بدان معناست که X عربی است ؟

عزیزم جلال طالبانی که خودش رئیس جمهور عراق عرب نیست .
و در زبان عربی پ و چ وجود ندارد پس منظور ایشان احتمالا
آشوری یا کوردی یا ترکمنی بوده است.

در عراق نژاد های مختلف زندگی می کنند.

-- هیوا ، Aug 26, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)