تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

یونسکو ما را نجات داد!

ایرج ادیب‌زاده

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.


مهیار منشی پور

هفت ماه پس از آویزان کردن دستکش هایش و کناره گیری از رقابت های مشت زنی، مهیار منشی پور باز میگردد. پنج بار قهرمان پیشین مشت زنی جهان، حالا به عنوان مفسر و کارشناس بوکس در شبکه تلویزیون چهارم فرانسه، کانال پلوس ، به رویداد های جنگل مربع میپردازد.

مهیار یازده سال بیشتر نداشت که تک و تنها به فرانسه قدم گذاشت پدرش مهدی منشی پور معاون راهنمائی و رانندگی تهران بود. چون نمیخواست بعد از انقلاب اسلامی به کارش ادامه دهد ممنوع الخروج شده بود.

مهیار در فرانسه نزد عمه اش در پواتیه به درس خواندن مشغول شد. بعدها برای ادامه تحصیل مجبور بود شبها در رستورانها کار کند.

پدرش خواسته بود پزشک شود. وی به دانشکده پزشکی رفت، اما بعد از یک سال به تحصیلات تربیت بدنی و مشت زنی مشغول شد. موفقیت او بسیار چشم گیر بود، قهرمان فرانسه، قهرمان اروپا و قهرمان جهان شد.

قهرمان ایرانی تبار فرانسه، پنج بار نیز از عنوان جهانی اش دفاع کرد. با نخستین شکست در دنیای حرفه ای، مشت زنی را بری همیشه کنار گذاشت. کسی که دو بار بهترین مشت زن سال فرانسه شناخته شد.


مهیار منشی پور، قهرمان پیشین مشت زنی جهان

مهیار در اوج شهرت در دنیای بوکس فرانسه و جهان، زمانی که زلزله ویران گر بم اتفاق افتاد، تمرین هایش را رها کرد و با ایجاد انجمن «فرانس – بم»، به جمع آوری کمک از فرانسوی ها برای ایجاد یک مدرسه نمونه برای بچه های بم که خانه و مدرسه شان ویران شده بود پرداخت.

با شناختی که جامعه فرانسه از او داشتند، کمک‌های قابل ملاحظه ای گرد آمد. اما کار ایجاد مدرسه در بم با مشکلات اداری و مسائل امروزی جمهوری اسلامی متوقف ماند. قهرمان جهان مشت زنی، دو بار نیز همراه نمایندگان تلویزیون کانال پلوس و روزنامه نگاران فرانسوی به بم سفر کرد. یک بار نیز در کنار ویرانه های بم دوید تا بازگشت زندگی را نوید دهد.

اما همه تلاش ها برای ایجاد ساختمان مدرسه بی نتیجه ماند تا آنکه یونسکو ، سازمان فرهنگی وابسته به سازمان ملل به یاری او وبچه های بم شتافت. مهیار صد وپنج هزار یورو کمک های جمع آوری شده را در اختیار یونسکو گذاشت تا کار مدرسه ای که انها در بم آغاز کرده بودند دنبال شود. مهیار منشی پور در گفتگو با زمانه گفت: «یونسکو ما را نجات داد!».

روز چهاده ژانویه، همراه نمایندگان یونسکو به تهران پرواز میکند تا در راه آماده سازی مدرسه فرانس – بم شرکت کند. در گفتگو با ایرج ادیب زاده، مهیار منشی پور میگوید: «امیدوارم بچه های بم، زمانیکه سال آینده به این مدرسه میروند به یاد داشته باشند که یک گروه انسانهای سرزمینی دیگر به فکر آنها بوده اند».

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)