تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
جشن آغاز سال نو میلادی در معروفترین خیابان فرانسه

شانزه‌لیزه زیر باران

ایرج ادیب‌زاده
‌پاریس‌-‌ژانویه ۲۰۰۷

میهمان ناخوانده‌ی شب آغاز سال ۲۰۰۷ میلادی، بارانی ملایم بود که تا بامداد ادامه داشت. روی زیباترین خیابان جهان، شانزه لیزه، بیش از چهار صد هزار نفر پاریسی و توریست ها آغاز سال ۲۰۰۷ را جشن گرفتند که تا نزدیکی بامداد ادامه پیدا کرد. چترها و شمع های فروزان و بطری های شامپاین در دست و چهرهای خندان همه از جشن بزرگی خبر میدادند که در نخستین لحظه سال تازه به اوج خود رسید. آوازخوانی، رقص و بوسیدن یکدیگر و گفتن سال خوبی داشته باشین تا ساعتها در شانزه لیزه ، زیر طاق نصرت اتوال و نیز کمی دورتر زیر برج ایفل، ادامه داشت.


خیابان شانزه‌لیزه در جشن آغاز سال ۲۰۰۷ میلادی

با آغاز سال تازه، سر و صدای ترقه ها نیز بلند شد. چهار هزار و پانصد پلیس برای امنیت این شب در خیابانهای مرکزی پاریس حضور داشتند. فریدون شیبانی روزنامه نگار ساکن هلند و دو پسرش سامیار و شروین که هر دو دانشجو هستند برای جشن سال نو به پاریس آمده بودند. او گفت ما شهر کوچکمان در نزدیکی مرز آلمان را ترک کردیم تا پایان سال ۲۰۰۶ را در شانزه لیزه و پاریس، شهر شبهای روشن، بگذرانیم. شبی بسیار عالی و پر از شادمانی است، پر از مردمی از نژادها و ملیت های مختلف و یک جشن خوب برای آغاز سال تازه.

بوسه‌های عاشقانه‌ی آغاز سال باعث آشنائی گوون که از لندن آمده بود و کریس شد که در پاریس زنگی میکند.


برج ایفل در جشن آغاز سال ۲۰۰۷ میلادی

یک جوان هی‌پی که خود را به شکل «جان لنون» در آوده بود گیتار میزد و همه را می‌بوسید.

یک دانشجوی آمریکائی که از نیویورک آمده بود، روی کوله‌پشتی‌اش ماسک جورج بوش را گذاشته بود با نوشته‌ی زیر آن که: «رئیس جمهوری امریکا، ارزوی جشن سال نوی بسیار خوبی برای همه‌ی فرانسوی‌ها دارد».
همه برای او دست میزدند. استیون هم میخندید.

در این شب جشن و پر از شادمانی، حادثه و رویداد ناراحت‌کننده‌ای گزارش نشد. یک پلیس زن فرانسوی دختری گلفروش را متوقف کرده بود، با یک ساک پر از ترقه و گل‌های سرخ!

درست در لحظه آغاز سال، چندین ترقه در نزدیکی آنها در هوای آزاد منفجر شد.

ساندرین بدون مزاحمتی از سوی پلیس، به کار فروش گل سرخ و ترقه به حاضران ادامه داد. وی گفت: «امیدوارم امسال، به ویژه سال خوبی برای جوان ها در همه جای جهان باشد. انطور که دوست دارند».

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

کاش قلم نويسنده و در لابه لاي اين گزارش کم جان، سراغي هم از آدم‌هاي حاشيه‌ شانزه ليزه مي‌گرفت!

-- هلو ، Jan 1, 2007

خانم یا آقای هلو، کاش به جای ایراد گرفتن از اینکه چه چیز باید و یا نباید نوشته می شد، این گزارش را کامل می کردید و در نظرتون ذکر می کردید که در شب سال نو بر حاشیه نشینان شانزه لیزه چه گذشت تا دیگران هم مطلع شوند. ممنون، البرز.

-- البرز ، Jan 2, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)