تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

رسانه ها شهر توس را نجات دادند

اردوان روزبه
ardavan.roozbeh@gmail.com

آنگاه که دکل های برق در پشت حریم منظری شهر باستانی توس قد برافراشتند، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد که این مجموعه دیگر نمی تواند کاندیدای ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو باشد. اتفاقی که درست در پی آبگیری سد سیوند برای پاسارگارد و زیر سازی خط راه آهن در کنار تخت رستم برای تخت جمشید به وقوع پیوست و عملا موجی از نگرانی برای علاقه مندان فراهم آورد. در این میان علی رغم عدم توجه عوامل مجری در دستگاه های ذی ربط، رسانه ها به فراخور حال سعی در طرح این مشکلات، علی الخصوص مسئله حریم منظری شهر توس کردند. اگرچه بسیاری باور نداشتند که رسانه می تواند در این مورد نقش خاصی داشته باشد اما با طرح پیاپی مشکلات از سوی آنان ابتدا آریان منش و بعد عسگری نمایندگان شهر مشهد در این مورد به اظهار نظر پرداختند و سپس دیگر نمایندگان و صاحب نظران این مسئله را دنبال کردند. این هم صدایی ها باعث شد تا مدیران ارشد وزارت نیرو طی نشستی به بررسی این مشکل پرداخته و در نهایت با توافق آن وزرات خانه و سازمان میراث فرهنگی با کمترین آسیب نسبت به انتقال خطوط دکل برق فشار قوی به بیرون از محدوده شهر توس اقدام کنند تا به این ترتیب حریم این شهر حفظ شود.
ابوالفضل مکرمی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی در این خصوص گفت: "با توجه به ضرورت حفظ میراث فرهنگی و رفع آسیب های منظری از شهر توس کارگروهی متشکل از دو دستگاه ذی ربط تشکیل شده تا در حداقل زمان وبهترین شکل ممکن این آسیب ها رفع شود".

این کار گروه که قرار است با اتکا به عکس های ماهواره ای و ارزیابی های فنی با کمترین بار مالی محل دکل ها را تغییر دهد بزودی کار اجرایی خود را آغاز خواهد کرد.

لازم به توضیح است اینک با اعتراض هایی که در رسانه ها منعکس شده، مسیر خط آهن نیز از کنار نقش رستم تغییر خواهد کرد و از نقطه ای دور تر که آسیبی به تخت جمشی نرساند عبور خواهد کرد.

رادیو زمانه چندی پیش در گزارش خود به آسیب منظری شهر توس اشاره کرده بود .

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اصفهان را دریابید!

-- ساناز ، Dec 5, 2006

ari
in hokomat mast
aval enghelab hame mikhastande enghelabian pasargard ro hame kharab bekonan vali khoda rahme karde ari...........

-- r.lotfi az mashad ، Dec 8, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)