تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

آغاز سفر دوچرخه سوار ایرانی به دور دنیا

اردوان روزبه
ardavan.roozbeh@gmail.com

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.


شعار محمد تاجران: ما به درختان احتیاج داریم - WE NEED TREES

محمد تاجران، سی ساله، مهندس مکانیک، کوهنورد،عکاس و دوچرخه سوار که در دوسال گذشته هر روز برای آمادگی جسمانی در برف و سرما، باران، گرما و آفتاب کیلومترها رکاب زد تا بتواند رویای بزرگش را عملی کند و اینک می رود تا اولین قدم های سفری بلند را بردارد. اولین قرار را با محمد در کافی شاپی به نام "دانژه" در خیابان سجاد مشهد قرار گذاشتم، ساعت هفت و او زودتر از موعد در محل حاضر شد. به قول خودش با دوچرخه ترافیک معنی ندارد و می تواند همیشه سر قرارهایش به موقع حاضر بشود. پر انرژی تر از آن که فکر می کردم وارد شد، شاد و شاید کمی نگران.اما می گوید که اگر شما هم قرار بود از دو، سه روز دیگر چهار سال دور دنیا را با دوچرخه بزنید کمتر از من نگرانی نداشتید.
او در پاسخ سوالم که خواستم از برنامه هایش در این سفر بگوید، گفت:" شاید در اول کار دوچرخه سواری برایم یک تفریح بود. اما حوادثی برایم رخ داد که احساس کردم این وسیله می تواند ابزاری مناسب برای ارائه خیلی افکار درونی ام باشد. سال هشتاد و سه در یک بحران دورنی، نیمه شبی احساس کردم باید برای حفظ محیط زیست کاری بزرگ انجام بدهم. در راه چیز هایی که برایم ارزش دارند مثل طبیعت و زندگی انسانها گام بردارم. این شد که راهم را انتخاب کردم: حرکتی با دوچرخه ،برای دنیا ،آدمهایش و درختان که ما به آنها احتیاج داریم. فکر را با بعضی دوستان مطرح کردم و قرار شد در قالب یک گروه چهار نفره سفری به دور دنیا را آغاز کنیم در همان اوایل تمرین دستم شکست ولی ادامه دادم چون مصمم بودم اما به مرور زمان با شروع تمرینات به دلایل مختلف همراهان انصراف دادند و من مسافر تنهای این سفر شدم"

محمد تاجران مسیر حرکتش را از مشهد شروع کرد. او درختی در صحن حیاط اداره تربیت بدنی خراسان رضوی به عنوان اولین درخت سفر کاشت و با بدرقه دوستان و مسوولان تربیت بدنی و هیات کوهنوردی و تیم پشتیبانی سفری چهار ساله را آغاز کرد.وی در ادامه عبور از بیرجند- زاهدان- کویته - پیشاور- لاهور وهند تایلند- هنگ کنک – ژاپن و چین را در برنامه دارد، که از آنجا به کانادا و آمریکای لاتین و بعد آفریقای جنوبی و بعد ورود به اروپا و ترکیه ودر آخر بازگشت به ایران را در تدارک دارد.راهی طولانی که شاید باور قلبی آن را برای دوچرخه سوار عملی کرده است. او در مورد حمایت های مالی اشاره می کند: " من برنامه سفر را با کمترین میزان ممکن در نظر گرفتم، در طول سفر اقامتم در کمپ است و خورد و خوراک با کمترین میزان ممکن آماده می کنم. ویزا و برخی هزینه های غیر قابل پیش بینی را هم لحاظ کرده ام با این امید که تلاش کنم مریض نشوم تا بتوانم سفر را ادامه دهم، البته سازمان هایی نظیر تربیت بدنی بودجه های محدودی برای این کار دارند اما در حد امکان تربیت بدنی استان خراسان رضوی کمک کرد، این کمک ناچیز بود امابه هر حال در حد امکان این سازمان بود، برخی افراد هم وقتی فهمیدند که می خواهم چه کنم کمک هایی به من کردند اما اولین کمک را یک زوج سوئدی به نام "مارگارتا ترونی و لوئیس بوخود" کردند. من به طور اتفاقی در ایران با آنها آشنا شدم و وقتی از قصدم مطلع شدند به عنوان هم یاری به این سفراولین کمک را کردند و شاید این کمک باعث مسوولیت بیشتر در برابر انجام آن شد و مرا مصمم تر کرد. در ادامه با برپایی نمایشگاه عکس از کوهستان و فروش عکس ها به نفع سفر توانستم بخشی دیگراز هزینه ها را تهیه کنم، برای بقیه سفر هم امید دارم با معرفی برنامه و آشنایی دیگر علاقه مندان همراهی ها بوجود بیاید چون چهار سال سفر است، اگرچه که مصمم هستم این راه را تا به آخر به هر شکلی ادامه بدهم"

محمد پدرش را در سال 1357 در یک سانحه تصادف از دست داده است و دوست دارد در این مصاحبه به تلاش های مادرش که او را مصمم به انجام این تصمیم کرده است اشاره کنم. این دوچرخه سوار جهانگرد را یک تیم پشتیبانی خود جوش حمایت می کند، دوستانی که شاید تبلور حضورشان را در این سفر با حمایت های اجرایی دیده اند. برنامه ریزی برای جذب حمایت های مالی آتی، اطلاع رسانی، هماهنگی و تدارکات از اهدافی است که تیم پشتیبان دنبال می کند.


محمد تاجران

دو روز بعد از نشست اول دوباره با محمد تاجران دیدار کردم، درست زمانی که در صحن حیاط اداره کل تربیت بدنی خراسان در کنار دوچرخه اش با دوستان کوهنوردش عکس یادگاری می گرفت. در حالی که چند ساعت به حرکتش نمانده بود و در چهره اش کاملا معلوم بود که روز هاست که منتظر این لحظات است. می پرسم در این ساعات باقی مانده چه احساسی دارد، می خندد: " احساس می کنم زندگی برایم از این لحظه آغاز می شود " می گوید نمی ترسد و مصمم است. می خواهد پیامش را به دیگران منتقل کنم: " صلح برای همه و سر سبزی برای زمین، طبیعت همه چیز ماست برای آن ارزش قائل شویم".
حسن نعیم آبادی رئیس هیات کوهنوردی استان خراسان رضوی است.اونیز اشاره می کند: با توجه به برنامه های این هیات برای امور بین المللی در ادامه برنامه قبلی که در 6 سال قبل یک گروه شش نفره توانست مسیر های اردن، سوریه، ترکیه، عربستان سعودی و ایران را طی کند اینک در قالب برنامه های "سایکل توریست" این کوهنورد – دوچرخه سوار دور دنیا را خواهد گشت و در هر شهر یک درخت خواهد کاشت و پیام صلح و دوستی ما را به سایر ملل انتقال خواهد داد و امیدواریم این عزیز بتواند فرهنگ خوب کشورمان را به نمایش بگذارد.

به هر حال " محمد تاجران" سفرش را در شرایطی آغاز کرد که شاید می توانست از حمایت بیشتر دستگاه های دولتی برخوردار باشد و با امکانات بیشتری ره توشه این سفر ببندد، شاید هنوز فرصت باشد، به هر حال محمد مسافر سفری چهار ساله است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

گزارش بسیار جالبی بود.
محمد جان هر جا که هستی پاینده باشی.

-- روزبه سعادت ، Dec 19, 2006

سلام آقای تاجران.انشاالله در این سفر بزرگ موفق وپیروز باشید .به امید دیدار

-- حسن بهدگانی ، Jan 6, 2007

سلام خسته نباشی

-- حسن بهدگانی ، Jan 15, 2009

salam.khoib - ba arezoye salamati

-- حسن بهدگانی ، Feb 7, 2009

منم میخوام دور ایرانو امسال رکاب بزنم برام دعا کنید

-- محمد گلی ، Feb 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)