تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

مردم تالش نگذاشتند "جشن اسکلت" در تهران برگزار شود

لیلا رشیدی

۳۰ آذر ماه در شمال غربی گیلان، مردمان سرزمین تالش گرد هم جمع می‌شوند تا باستان شناسانی که به مدت ۱۰ سال سرزمین ۶۵ میلیون ساله آنها را کاوش کرده‌اند آخرین گزارش کشفیات خود را ارایه دهند.

شهرستان تالش به عنوان بزرگترین و در عین حال فقیرترین شهرستان استان گیلان با همه نداشته‌های خود از لحاظ زیرساخت‌های گردشگری و رفاهی قرار است یکی از بزرگترین همایش‌های باستان‌شناسی منطقه را درقلب خود برگزار کند چرا که مردم تالش به باستان شناسان اجازه ندادند تا آثار کشف شده از منطقه آنها، خارج شود.


مرد و زن مسلح در گورستان تالش- عکس: خبرگزاری میراث فرهنگی

همه ماجرا از زمانی آغاز شد که با کنجکاوی مردم سرزمین تالش و پرسش‌هایشان از باستان شناسان در منطقه و معرفی آثار منحصر بفردی که یافت می‌شد، مشارکت آنها افزایش یافت تا آنجا که نمایندگان مردم از یک سو و فرمانداران شهرهای سرزمین تالش از سوی دیگر خواستار شنیدن گزارش‌های باستان شناسان از کشفیات منطقه شدند. با بالا رفتن میزان حساسیت و استقبال مردم، فرماندار هشتبر دستور داد به جای احداث سومین مهمان‌پذیر در منطقه، پول آن برای چاپ کتاب عکس‌های آثار به دست امده از تالش هزینه شود. با جدی شدن برگزاری همایش برای معرفی آثار به دست آمده تالش در تهران، اعتراض مردم با جدیت بسیار شروع شد تا آنجا که حتی اعلام کردند اجازه نمی‌دهند این همایش در رشت برگزار شود چه رسد به تهران.

مردم تالش با طرح این مسئله که نمی‌دانند آثار منطقه‌شان بعد از خروج ازکجا سر در می‌آورد و دست جه کسانی می‌افتد و حتی به صراحت گفته‌اند دوست ندارند این آثار خرید و فروش شده و از کشور خارج شود در جستجوی موزه‌ای در خود هشتپر مرکز شهرستان تالش هستند تا آثار به دست آمده در همان سرزمین نگهداری شده به عنوان ارثیه‌ای نسل به نسل منتقل شود. این حساسیت تا آنجا بالا گرفته بود که با طرح کمبودهای شهرستان برای برگزاری همایش تالش گروهی از مردم پیشنهاد داده بودند تا از میهمانان در خانه‌هایشان پذیرایی خواهند کرد.

اکنون هشتپر تالش حال و هوایی دیگر دارد. تا ۱۵روز دیگر قرار است آنها آثاری را در شهر خود به نمایش بگذارند که تحولی عظیم در تاریخ ایران و منطقه خواهد بود. میان آثار به نمایش گداشته شده اسکلت زنی وجود دارد که او را در قبری به بزرگی یک اتاق و طول ۱۳ متر با آثار شخصی وی که زرین و سیمین هستند پیدا کرده‌اند و در مچ دست این زن دستبدی مفرغین است که کامل‌ترین کتیبه‌ای است که تا کنون در ایران به دست امده است.

"آرگیشتی این دستبند را اهدا کرد". آرگیشتی یکی از پادشاهان اوراتوئی است که ۸ هزارسال پیش از میلاد مسیح در کنار دریاجه وان ترکیه حکومت می‌کرده است.

۳۰ آذر مردم تالش از زبان باستان‌شناسان در همایش "گزارش به مردم تالش" خواهند شنید که نیاکان و حاکمان این منطقه در ۸ هزار سال پیش از میلاد مسیح با خط آشنایی داشتند و زنان در این سرزمین قدرتی داشتند که چنین پادشاه معروف و بزرگی برای کسب حمایت از زنی هدیه می‌فرستد. اما این همه کشفیات باستان‌شناسی تالش نیست. در روز نخست همایش، باستان‌شناسان از اسکلت زن دیگری صحبت خواهند کرد که با لباس کامل رزم دفن شده است.

در همین‌باره:

کشف زن و مرد باستانی با تجهیزات جنگی

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بخشهایی از این گزارش، که به حواشی تاریخی موصوع می‌پردازد، بسیار مغشوش و پرغلط است؛ به‌ویژه این بخش:

«"آرگیشتی این دستبند را اهدا کرد". آرگیشتی یکی از پادشاهان اوراتوئی است که ۸ هزارسال پیش از میلاد مسیح در کنار دریاجه وان ترکیه حکومت می‌کرده است.

۳۰ آذر مردم تالش از زبان باستان‌شناسان در همایش "گزارش به مردم تالش" خواهند شنید که نیاکان و حاکمان این منطقه در ۸ هزار سال پیش از میلاد مسیح با خط آشنایی داشتند»

-- Mahmoud ، Nov 30, 2006

behtarin ravesh baraie ronagh dadan be besiari az shahrhaie koocheke iran eijade nemaieshgah az asare bastanie haman mantaghe dar haman shahr ast va man be ziraki va fahme mardome khoobe talesh tabrik migooiam. ein haghe anhast ke az servate khod baraie nejate shahre khod va sakhtane farhange va eghtesade shahre khod estefade konand va daste dallalan va barkhi az dozdane dakheli va khareji ra az asare bastani va servate mellie mantagheie khod kootah konand. omidvaram ein ravesh dar tamame manateghi ke asare bastani kashf mishevad ejra shavad.iran sarzaninist por az ein ghabil servathake ba ein ravesh mitavanad jalbe tourist konad va az asare eghtesadie aan estefadeh konad.

-- aman ، Dec 2, 2006

zendeh bad talesh

-- arman ، Dec 2, 2006

تا جاییکه یادم می‌آید، برای این نوشته کامنتی گذاشته بودم (درباره اینکه برخی بخشهای آن بسیار مغشوش و پرغلط است). چرا اثری از آن نیست؟

-- Mahmoud ، Dec 3, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)