تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

افشای سابقه خشونت آمیز افسر پلیس دانشگاه کالیفرنیا

پژمان اکبرزاده
persia_1980@hotmail.com

افسر پلیس دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس که سه شنبه گذشته برای خارج کردن دانشجوی ایرانی-آمریکایی از کتابخانه دانشگاه از شوک الکتریکی استفاده کرده بود دارای پیشینه اعمال خشونت در پرونده خود است.

بر پایه گزارش هایی که امروز در بسیاری از رسانه های آمریکایی مانند «لوس آنجلس تایمز» انتشار یافته، این افسر 43 ساله که ترنس دورن (Terrence Duren) نام دارد، سه سال پیش، به یک فرد بی خانمان در یکی از تالارهای دانشگاه شلیک کرده و همچنین مسئولان در پی ارتباط او با یک نزاع دانشجویی درصدد برکناری وی برآمده اند.

شب گذشته، پلیس دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس ( یو.سی.ال.ای) تایید کرد که افسری که در برخورد با مصطفی طباطبایی نژاد، دانشجوی سال سوم رشته ریاضی، در ساختمان کتابخانه از شوک الکتریکی استفاده کرده دارای هجده سال سابقه کار در پلیس دانشگاه است. این افسر در سال 2001 به عنوان «افسر سال» انتخاب شده است.

به گزارش «سی.بی.اس»، سوابق ترنس دورن نشان می دهد که وی در حوادث جدال آمیز گوناگونی در دانشگاه درگیر بوده ولی او در مصاحبه ای که دیشب با «تایمز» داشت، ضمن دفاع از سوابق کاری خود، از مردم خواست تا پیش از اعلام نتیجه بررسی های گروه تحقیق، از قضاوت خودداری کنند. وی مستقیماً اشاره نکرده که چرا برای یک دانشجو از شوک الکتریکی استفاده کرده و صرفاً گفت، نوار ویدئویی ضبط شده از جریان یک دستگیری، لزوماً بیانگر همه چیز نیست.

پخش ویدئوی برخورد خشونت آمیز افسر پلیس یو.سی.ال.ای با دانشجوی ایرانی-آمریکایی، در تارنماها و شبکه های تلویزیونی آمریکا و دیگر کشورهای جهان انتقادهای بسیاری را متوجه ترنس دورن ساخته است.

جمعه بعداز ظهر، راهپیمایی نسبتاً بزرگ و آرامی در برابر مقر پلیس یو.سی.ال.ای برگزار شد و امروز (دوشنبه، 21 نوامبر) نیز یک راهپیمایی اعتراض آمیز دیگر با حضور حدود یکصدنفر در لوس آنجلس برپا شد. برخی از مفسران سیاسی، شمار اندک مردم و دانشجویان در راهپیمایی امروز را نتیجه تلاش برخی گروه ها در جهت ایرانی و اسلامی کردن قضیه و خارج ساختن آن از جریان دانشجویی ارزیابی کرده اند.

از روز 16 نوامبر، یک دادنامه اینترنتی خطاب به رییس دانشگاه کالیفرنیا و برای ممنوع کردن کاربرد شوک الکتریکی از سوی پلیس دانشگاه، روی شبکه جهانی قرار گرفته است که تا زمان نگارش این گزارش، بیش از 1400 نفر آنرا امضا کرده اند.
--------------------------

مطلب مرتبط (در رادیو زمانه):

پنج شوک الکتریکی برای دانشجوی ایرانی

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

واکنش هایی که از سوی شماری از ایرانیان نسبت به قضیه ابراز می شود هم مضحک است و هم تاسف بار. لینک نوشته پیشین تان درباره این رویداد را برای دوست دانشجوی روشنفکری در تهران ارسال کردم! فردایش پرسیدم: «خواندی؟» گفت: «بله! خوب کردن زدنش! وسط خیابون شلوغ کرده بوده!» گفتم: «در کتابخانه دانشگاه بوده.» گفت: «آهان! من فکر کردم در خیابان بوده!!»
هم میهن دیگری نوشته بود: «از حرکات مصطفی پر رو بازی می بارید! حقش بود!!» خنده ام گرفت! طفلک نای آنرا نداشت که حتا از جا بلند شود. دست کم فیلم را که همه دیده ایم. نمی دانم چه عقده ای، چه وبایی و چه مصیبتی گریبان این جامعه پرمدعای عاشق آمریکا را گرفته که حتا حاضر نیست دست کم برای این یکبار هم که شده چشمها را برای دیدن باز کند. «پنج شوک الکتریکی» برای جوان 23 ساله ای که دستهایش را با دستبند بسته اند... بله! «پنج» شوک. شاید ترنس دورن، کتابخانه دانشگاه را با محل شکار بوفالو اشتباه گرفته بوده است.
باشد که دادخواهی وکیل آمریکایی به نتیجه برسد. از هم میهنان که آبی گرم نمی شود، کاشکی دست کم دست از خنجرزدن برمی داشتند.

-- هما ، Nov 21, 2006

Mamnun az Gozaareshe dighighe avval va dowom.

-- Dariush ، Nov 22, 2006

How come nobody talks about that poor student who was stabbed to death by knife in Sabzevar?But the whole iranian community and its bloggers launch a huge propaganda for this UCLA student??the US is the country of law and law enforcement.The Iranian student refused to show his ID .and paid the price.but who is going to pay the price for that deceased student in Sabzevar??will you??

-- Bache Yosefabad ، Nov 23, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)