تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

پنج شوک الکتریکی برای دانشجوی ایرانی

پژمان اکبرزاده
pejman.akbarzadeh@gmail.com

«عدالت برای مصطفی»، این شعار و خواسته هزاران نفر از ایرانیان مقیم کالیفرنیا نسبت به برخورد خشونت‌آمیز پلیس دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس (UCLA) با مصطفی طباطبایی نژاد، دانشجوی بیست و سه ساله است.


طباطبایی نژاد، دانشجوی سال سوم رشته ریاضی در یو.سی.ال.ای، ساعت ۱۱ سه شنبه شب، در پی خودداری از نشان دادن کارت دانشجویی و ترک نکردن کتابخانه دانشگاه، با برخورد شدید پلیس و اعمال شوک الکتریکی مواجه شد. یکی از حاضران در کتابخانه، با تلفن همراه این رویداد را به ضبط رساند که نمایش آن در شبکه‌های خبری آمریکا و همچنین قرار دادن آن در شبکه اینترنت موجب اعتراضات گسترده‌ای شده است. ویدئو حاوی صحنه‌های ناراحت کننده به زمین افتادن مصطفی طباطبایی‌نژاد و فریادهای پی در پی او بر اثر چندین شوک الکتریکی از سوی پلیس دانشگاه است.

به نوشته روزنامه لوس آنجلس تایمز، پلیس یو.سی.ال.ای گفته است: «پس از اینکه طباطبایی‌نژاد از دستور یکی از متصدیان برای ترک کتابخانه خودداری کرد، متصدی، یکی از اعضای پلیس دانشگاه را با خود آورد ولی طباطبایی نژاد از همکاری با او خودداری کرد.» اما یکی از شاهدان به لوس آنجلس تایمز گفته است زمانی که پلیس به کتابخانه رسید مصطفی در حال ترک محل بود با این‌همه پلیس بازوی او را گرفت و او دائما فریاد می‌زد: «دستتان را از من بکشید».

پلیس اظهار داشته مصطفی، دیگر حاضران در کتابخانه را به مقاومت تشویق می کرده و پلیس یو.سی.ال.ای لازم دیده تا از شوک الکتریکی در برابر او استفاده کند. پلیس دانشگاه تایید کرده که شوک «چندین بار» مورد کاربرد قرار گرفته است.

طباطبایی‌نژاد، مدت کوتاهی پس از این درگیری آزاد شد.

به نوشته «شیکاگو تریبون» شماری از مراکز پلیس در لوس‌آنجلس در صورتی‌که فرد مظنون، واکنش فیزیکی نشان دهد یا به پلیس حمله‌ور شود، به افسران خود اجازه کاربرد شوک الکتریکی را داده‌اند ولی شهربانی لوس آنجلس صریحاً متذکر شده پلیس نمی‌تواند صرفاً برای حرکت دادن یک شخص از این شوک استفاده کند.


جمعه بعد از ظهر، با حضور صدها نفر که بیشتر از دانشجویان یو.سی.ال.ای از ملیت‌های گوناگون بودند، تظاهرات آرامی در برابر مقر پلیس دانشگاه برگزار شد. در این تظاهرات، شماری از دانشجویان در سخنرانی‌های کوتاه، اعتراض خود را به برخورد خشونت آمیز پلیس یو.سی.ال.ای با یک «دانشجو» ابراز داشتند. گزارشگرانِ شماری از رسانه‌های ایرانی و آمریکایی نیز در این تظاهرات حضور پیدا کرده بودند. بسیاری از دانشجویان پلاکاردهایی همراه داشتند که بر آن نوشته شده بود: «من یک دانشجو هستم، به من شوک الکتریکی ندهید!»

چندین ساعت پس از تظاهرات و همچنین در پی تماس‌های والدین دانشجویان و مردم عادی، نورمن آبرامز (Norman Abrams) رییس یو.س.ال.ای اعلام کرده است که دستور داده بررسی‌های مستقلی درباره این رویداد صورت گیرد ولی هشدار داده که پیش از اعلام نتیجه بررسی‌ها، از هرگونه نتیجه‌گیری عجولانه خودداری شود. آبرامز افزوده: «اطمینان می‌دهم که یو.سی.ال.ای محیطی امن است و شیوه رفتار و امنیت دانشجویان از اهمیت فراوانی برای ما برخوردار است.»

به گزارش آسوشیتد پرس، دانشجویان در یک کنفرانس خبری گفته‌اند که نشانی از اینکه ملیت مصطفی تاثیری در برخورد پلیس با او داشته ندیده‌اند ولی وکیل دانشجو با این دیدگاه مخالف است. استفان یگمن (StephenYagman)، وکیل حقوق مدنی، گفته است در حال ارائه دادخواستی به دادگاه است که برخورد شدید با مصطفی به دلیل ظاهر خاورمیانه‌ای او بوده است. وی افزوده: «مصطفی، ایرانی‌تبار ولی شهروند آمریکا و ساکن لوس‌آنجلس است.»

رییس انجمن دانشجویان مسلمان در یو.سی.ال.ای. هم اظهار داشته: «به عنوان دانشجو احساس می‌کنیم که امنیت ما به مخاطره افتاده و در محوطه دانشگاه امنیتی نداریم.».

شماری از نهادهای حقوق مدنی، مانند آمنستی اینترنشنال (Amnesty International) و شورای روابط اسلامی-آمریکایی (Council on American-Islamic Relations) خواستار بررسی‌های مستقل در این رابطه شده‌اند.

تعدادی از شبکه های پارسی زبان در لوس آنجلس نیز ضمن نمایش ویدئوی شش دقیقه‌ای از این رویداد و با اعلام شماره‌های تماس مدیریت دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس و پلیس این دانشگاه، خواستار اعتراض گسترده ایرانیان مقیم کالیفرنیا به این برخورد شده‌اند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

nrgaranam kr be kodamin soo miravim ,danshgah ,taser .valy be yek chiz iman daram dar doniay motmaden mardom hagh sokhon goftan darand v rasaneh ha v emroozeh internet rosva mikonad motjavezan be hoghogh bashari ra .marzhara ghanoon v dadgah v afkar omomi moshkhas taien mikonnad ..omidvaram in akharin mored estfadeh az taser dar jaiey mesl daneshgah bashad....dar har jaay dnia ,fargh nemikonad iran ,amrika .israiel ya koreh shomali y chin.
be omid rayat hormat ensanha,

-- jahangir ، Nov 19, 2006

فكر مي كنم پليس طبق قوانين عمل كرده باشه
تو دانشگاه هاي خودمون هم اگر بي دليل دانشجويي با انتظامات همكاري نكنه نتيجه مشابهي اتفاق مي افته. فقط شايد در مراحل اوليه ضرب و شتم در كار نباشد.

-- Babak Nazari ، Nov 19, 2006

This explicitly shows that racism is still alive and will be. As long as US media is always showing dark side of the non-western or non-ally countries and express their people as non-civilized citizens...and as long as a US president can easily call a country axes of evil and a wedding party of a Hollywood couple is considered more serious than many other vital issues in media... these kind of stories we'll hear every now and then`.

-- Bamshad ، Nov 19, 2006

یعنی چه که پلیس حق داشته؟ پلیس آمریکا با اون هیکل و آموزش های ورزشی، سه سوت می تونس طرف را از کتابخونه بندازه بیرون. این خشونت اصلا با جرم متناسب نبوده

-- شب تاب ، Nov 19, 2006

نخست اینکه این خبر مربوط به سه روز پیشه و شما با تاخیر گذاشتنین. دوم اینکه بهتره به شکنجه ی دانشجوها ی ایرانی بپردازید اگه راست می گین. این یارو قد بازی درآورده و چون خودش رو رو زمین انداخته بود بهش شوک دادن. که اون هم بررسی می شه. شما از شکنجه هایی که توی ایران می شه چیزی نمی نویسین؟ می ترسین؟

-- داریوش ، Nov 19, 2006

چرا ما همش عادت داریم همه چیز را با هم قاطی کنیم؟ این یک «خبر» است درباره برخوردی که در لوس آنجلس پیش آمده. هر وقت رویدادی درباره دانشجویان داخل ایران پیش بیات هم منعکس میشه.

-- نازنین ، Nov 19, 2006

بني آدم اعضاي يك پيكرند
كه در آفرينش ز يك گوهرند...

ظلم هميشه خواهد بود، انسان با وجود ظلم هم ميتواند خوشبخت بشود، اما به نظر من ظلم موقعيتي عالي است كه ديگران را از روي عكس العملشان بشناسيم، و خودمان را هم...

-- محمود زرينه ، Nov 19, 2006

دوستان! اين كه در ايران با دانشجويان چگونه برخورد مي شود يك مساله است كه واقعا در برخي موارد دردناك هم هست. منكر اين قضيه نيستيم، اما اين موضوع كه با اين هموطن ما -- اصلا با يك انسان -- در مملكتي كه داعيه دموكراسي آن گوش فلك را كر كرده و خود را پرچمدار حقوق بشر در دنيا مي داند چنين برخورد شده مساله اي كاملا جداست. مشكل ما ايراني ها اين است كه هميشه آماده ماهي گرفتن از آب گل آلود هستيم. آيا اينكه در ايران با دانشجويان به گونه اي ناعادلانه برخورد مي شود دليلي براي توجيه عمل غيرعقلاني پليس دانشگاه لوس آنجلس مي شود؟ كمي منطقي باشيم. اصلا مهم نيست اين برخورد در كجاي دنيا و با چه كسي صورت گرفته؛ بلكه آنچه امروز براي همه ما حائز اهميت است اين است كه يك انسان تنها به دليل خودداري از نشان دادن كارت شناسايي با چنين برخوردي كه بسيار دور از عقل و انسانيت است مواجه شده.

-- مريم ، Nov 19, 2006

Man daneshjooye Irani to Los Angeles hatam va dar tazahorati ke to daneshgah UCLA shod sherkat dashtam. KHeyli bishtar az Iraniha amrikayiha, chini/japoniha, siyah poosta va kollan gheyre Iraniha omade boodan va in mas'ale be khatere nejaad on pesar nabood balke e'teraaze mardom be sheghavat va sooestefadeye Police az ghodrat bood. Jaleb injast ke aksare Iraniha inja hagh ro be police midan va hamantor ke inja toye nazariyaate javoonaye Iran mikhonam ona ham hamintoran. Baraye dooste man to IRan jalebe ke police Amrika ham az metod-haye na ensaani va khiyanat be hoghooghe bashar estefade mikone!! Chizi ke vasam soal hast ine ke age mardome iran az dollat na laan hastan chon faghat shoar mide va moft mige, chera doost daran [...] dollate armika ro bavar konan? Chera farz mikonan do dare bazio, kolah bardariyo, khoon khariyo bi rahmiyo, jahlo zolmaat faghat to IRANE?! Nilufar_hakhamanesh@yahoo.com

-- Nilufar ، Nov 19, 2006

اصلا رو چه حسابی پلیس باید بیاد تو دانشگاه؟!

-- نیما دارابی ، Nov 20, 2006

من هم مي دانم كه بني آدم اعضاي . . . و در بر خورد با ظلم نبايد . . . و عكس العمل مامور آمريكايي در حد و حدود جرم نبوده است ولي مريم خانم خودداري از نشان دادن كارت شناسايي آن هم در يك محيط اداري بدين معني است كه يا من دانشجو نيستم - خرابكار هستم - و يا قصد ايجاد مشكل دارم و اين دست آويز خوبي براي يك مامور پليس - آن هم از نوع آمريكايي - مي باشد از آن گذشته اين دوست هموطن به قول عوام ايراني بازي در آورده يعني زماني كه انتظامات دانشگاه با زبان خوش با او صحبت كرده از خود مقاومت نشان داده و بعد با پيدا شدن سر وكله پليس تصميم به ترك صحنه گرفته است. همه ما در طول دوره دانشجويي خود و حتي بعد از آن شاهد بي حرمتي هاي بسياري از سوي انتظامات دانشگاه نسبت به دانشجويان و حتي اساتيد بوده ايم برخوردهايي بسيار زشت همراه با توهين لفظي و عملي ولي تا امروز در هيچ رسانه اي از آن صحبت نشده است اينجاست كه كه بعضي وقت ها مي خواهيم از ته سوزن هم رد بشيم و از كاه ، كوه بسازيم.

-- بابك نظري ، Nov 20, 2006

man vaghean motaser shodam chera ke vaghti ye keshvar khodesho mahde tamadon midoone va chenin vaziyatiyo vase daneshjooha ijad mikone chi mishe goft,vaghean taasof barangize va man be nobeye khodam az iraniyaye moghim mikham ke ta akharesh vastan va joloye hamchin etefaghi ro alan begiran chera ke age alan siokoot konan farda maloom nist che kare digei bokonan

-- بدون نام ، Nov 20, 2006

یک دادنامه اینترنتی برای اعتراض به کاربرد شوک الکتریکی در دانشگاه تنظیم شده که علاقه مندان می تونن امضا کنن
http://www.ipetitions.com/petition/stoptasersUCPD/

-- مازیار ، Nov 20, 2006

حقش بود پر رویی از تمام کارهایش معلوم بود
صدا وسیما چرا از گرفتاریها و رنج هزاران ایرانی دربدر چیزی نشان نمی دهد این چون اسمش مصطفی است و سال پیغمبر اعظم است اینهمه ادا و ادوار در می آورند حتی می خواهند علیه آمریکا قطعنامه حقوق بشر در سازمان ملل بدهند؟11111!!! [...]

-- حقش بود ، Nov 20, 2006

دلتون خوشه ها اونجا دارید حال میکنید ما اینجا ایران یه کارم نمیتونیم پیدا کنیم

-- reza ، Sep 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)