تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اس‌ام‌اس یک رسانه، یک سرگرمی


در نیمه‌های پاییز هشتاد و پنج همزمان با مراجعه ماموران سرشماری به منازل شهروندان ایرانی برای سرشماری سال هشتاد و پنج، تازه‌ترین SMS که در میان یازده میلیون مشترک تلفن همراه در ایران رد و بدل می‌شود این است که: «منتظر ماموراي سرشماري نباش. تو رو آخر پاييز مي‌شمارن!».

تخیل عجیب و غریب شهروندان ایرانی باعث شده آنها به یکی از پرجمعیت‌ترین کاربران پیام کوتاه در جهان تبدیل شوند.

آن‌طور که زارعیان، مدیرکل روابط عمومي شركت مخابرات ايران، روز گذشته در نشست آموزشی SMS رسانه خبر اعلام کرد، در هفت‌ماهه نخست امسال 4 ميليارد و 200 ميليون SMS (روزانه 20 ميليون پيام كوتاه) فرستاده شده است. گرچه بیشترین تعداد پیام‌های کوتاه رد و بدل شده به مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی از قبیل عید نوروز و عید فطر بوده است اما صاحبان صنایع و شرکت‌های خدماتی خیلی زود از امکان کاربرد این رسانه در تبلیغات کالا و خدماتشان با خبر شدند و هم‌اکنون سه شبكه(CP) در بخش خصوصي هر ماه 9 تا 20 ميليون پيام بازرگانی را به مقصد تلفن‌های همراه کاربران ایرانی ارسال مي‌كنند.

در این نشست نتایج پژوهشی طرح شد که در امريكا، ايتاليا و انگلستان انجام شده و بر اساس آن زنان بيشتر از مردان از SMS استفاده مي‌كنند. به طوري كه تنها 40 درصد مردان تمايل دارند از اين امكان استفاده كنند. زنان تمايل به استفاده از تصوير و مردان به موسيقي علاقه دارند. 12 درصد از كاربران روزانه 20 پيام كوتاه ارسال مي كنند.
گرچه شهروندان ایرانی پیش از این در مبادله خبرهای تازه بخصوص در جریان انتخابات به کاربرد رسانه SMS در خبررسانی پی برده بودند اما اخیراً برخی سازمان‌های مطبوعاتی نیز به صورت سازماندهی شده از این رسانه برای ارسال اخبار مورد علاقه مشترکانشان به آنها استفاده می‌کنند که روزنامه همشهری نخستین رسانه ایرانی است که از این امکان بهره می‌گیرد.

غیر از تبلیغات پرشمار طرفداران نامزدهای مختلف انتخابات در دوره‌ گذشته، خبر انتخاب احمدی‌نژاد به ریاست‌جمهوری یکی از داغ‌ترین خبرهایی بود که پیش از رسانه‌های رسمی از طریق SMS در میان شهروندان ایرانی منتشر شد.

بعد از آن که در سال گذشته وزیر ارتباطات از کنترل پیام‌های کوتاه خبر داد، امنیت این رسانه نیز از نظر شهروندان برای ارسال پیام‌های کوتاه در انتقاد یا مخالفت با سیاست‌های دولت کمتر شده و آنها موضوعات دیگری را برای پیام‌های کوتاه خود ترجیح می‌دهند.

به گفته زارعیان مدیرکل روابط عمومی مخابرات ایران طنز و فکاهی بیشترین موضوعی است که در میان SMS ها دیده می‌شود. پس از آن موضوعات اجتماعی، سیاسی عشقی، مذهبیف خرافی، ادبی و ورزشی قرار می‌گیرند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با خوندن این مطلب دو سوال پیش میاد، اول ربط پژوهش های انجام شده در امریکا، انگلیس و ایتالیا با کاربران ایرانی! و دوم این که منظورتون از مذهبیف خرافی چیه؟؟؟

-- م. رضایی ، Nov 13, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)