تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

تاثیری پذیری جوانان افغان از شبکه های تلویزیونی داخلی

از شروع به کار اولین شبکه ی تلویزیون خصوصی تا به اکنون هدف اصلی این شبکه ها قشر جوان افغان بوده است. با نگاهی کلی به برنامه های شبکه های خصوصی به وضوح می توان دریافت که این برنامه ها با هدف قرار دادن جوانان سعی در کسب محبوبیت دارند.

در افغانستان تحت حکومت طالبان که از کمترین ترانه و سرودی نیز بی نصیب بود، برای قشر جوان یک نوع سرخوردگی ایجاد شده بود. با شکست طالبان و به وجود آمدن حکومت جدید و ظهور رسانه های خصوصی برای اولین بار به سرعت این سرخوردگی از سوی مسئولان رسانه ها دریافت شد و سعی گردید تا برنامه هایی مطابق با این امر تولید گردد. بی زحمت ترین و اسان ترین راه بازپخش آهنگ های ضبط شده از کانال های تلویزیونی خارجی بود.

با توجه به نزدیکی افغانستان به هند از دیرباز افغانستان به شکلی چشمگیر تحت تاثیر فرهنگ هندی بوده است. آهنگ های هندی نیز با توجه به این نزدیکی فرهنگی به سرعت جای خود را در کشور باز کرده است. در کنار ورود اشعار، آهنگ ها و نام های بزرگ سینمایی و موسیقایی هندی یک نوع فرهنگ برداشت شده از هند نیز جای خود را در افغانستان باز کرده است. نوع گویش، حرکات و مد هندی نیز به سرعت جای خود را در افغانستان باز می کند.
در حال حاضر اکثریت جوانان افغانی به خوبی با هنرپیشگان هندی آشنا هستند و حتی زندگی نامه ی آنها را نیز از حفظ هستند. در حالیکه باز هم اکثریت آنها شاید به اندازه ی این آشنایی با مشاهیر کشور خود آشنا نباشند.

در افغانستان فیلم های و آهنگ های هندی نیاز به ترجمه ندارد و بیشتر مردم آن را می فهمند. شاید یکی از دلایل این امر نزدیک بودن زبان پشتو- یکی از دو زبان اصلی در افغانستان- با زبان اردو باشد.
سال قبل برنامه ای در تلویزیون طلوع به نشر رسید که نام آن ستاره افغان بود. ستاره افغان برنامه ای در جهت گسترش استعداد آوازخوانی جوانان افغان بود. از این برنامه استقبال زیادی صورت گرفت. به شکلی که در حدود 1000 نفر در این برنامه شرکت کرده بودند و در پایان یک نفر به عنوان ستاره افغان انتخاب گردید.

ستاره افغان تجربه ی موفقی بود و در ارزیابی های آماری نشان داد که مردم به شدت به آن توجه دارند. در حال حاضر جوان افغان به دنبال راهی است تا به سرعت مانند هنرپیشگان هندی مشهور شود و این برنامه نیز روی این نقطه ضعف دست گذاشته بود. به دنبال ستاره افغان برنامه های مشابه ای در تلویزیون های دیگر نیز ایجاد شد که نتوانست موفقیت ستاره افغان را کسب کند. شاید اعتبار و نفوذ تلویزیون طلوع بود که این برنامه را موفق و برنامه های مشابه را ناموفق ساخت.

مد لباس و ظاهر یا در اصطلاح افغان ها فیشن نیز در این سالها تغییرات زیادی را به خود دیده است. چهار سال قبل اگر شما سفری به افغانستان می کردید لباس غالب را همان لباس سنتی می دید اما اکنون جوانان افغانی به دنبال ظاهری غربی تر هستند و در این میان این تلویزیون ها هستند که مد های جدید را به جوانان معرفی می کنند.
برنامه های فیشن شو به شکل غربی آن در افغانستان موجود نیست اما با کمی اعتدال شبکه های خصوصی مدهای جدید را به جوانان معرفی می کنند.

بسیار از سنتی ها در افغانستان نگران آن هستند که این تغییرات که از به طور کل از رسانه های تصویری و خصوصی منشا می گیرند تاثیر بزرگ بر زندگی سنتی افغان ها بگذارند و آن را تغییر بدهند. این افراد سعی می کنند تا محدودیتی را بر نشرات این برنامه ها بگذارند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خوب است به نظر من رشد استداد هاي قوي

-- سيدجواد ، Feb 5, 2008

سلام من بااين كه در كشور خودم زندگي نمي كنم باز هم دنيا اينقدر پيشرفت كرده كه ماهواره به وجود و من از اين خوشحالم كه مي تونم اهنگ ها افغاني را از هر جايي گوش بدم

تشكر كوچك همه ي افغاني ها كسرا

-- كسرا ، Mar 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)