تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مرور بازتاب خبرهای ایران در رسانه‌های هفته گذشته هلند

«در اینجا یواشکی همه کار می‌شود کرد»

احضار کاردار فرانسه در ایران به عنوان اعتراض به اظهارات برنار کوشنر، ترور مبلغ مذهبی در خاش بلوچستان و اعتراض ريیس کنگره جهانی یهودیان در مورد تجارت اروپايیان با ایران از جمله خبرهای رسانه‌های هلند در این هفته درباره مسائل ایران بود.

مروری داريم بر دیگر اخبار ایران در رسانه‌های هفته گذشته:

بوش به مشهد نمی‌رود
روزنامه پرتیراژ تلگراف هلند روز سه‌شنبه دوم اکتبر نوشت: «کاخ سفید روز سه‌شنبه دعوت دانشگاه ایرانی برای حضور جرج بوش در این دانشگاه را رد کرد. دانشگاه فردوسی مشهد صبح همان روز، از جرج بوش دعوت کرده بود تا برای دانشجویان این دانشگاه در مورد حقوق بشر، تروریسم و هولوکاست سخنرانی کند.


دکتر علیرضا عاشوری، رییس دانشگاه فردوسی مشهد

سخنگوی کاخ سفید، دانا پرینو در این باره گفت: اگر ایران یک جامعه آزاد و مردم‌سالار بود که مردم در آن می‌توانستند آزادانه سخن بگویند، اگر کشوری بود که به دنبال سلاح هسته‌ای نبود و تلاش برای نابودی اسرايیل نمی‌کرد، در چنین صورتی ممکن بود که رییس جمهور در مورد این دعوت فکر کند.»

ريیس مجلس ایران سخنرانی نمی‌کند
بنا به گزارشی از خبرگزاری آی.پی هلند که روز چهارم اکتبر منتشر شد، ريیس مجلس ایران که قرار بود پنج‌شنبه در شورای اروپا سخنرانی کند، از این سخنرانی صرف نظر کرده است. دلیل این صرف نظر کردن، اجازه این شورا به یکی از افراد سازمان مجاهدین خلق برای سخنرانی اعلام شده است. روز دوشنبه، مریم رجوی، رییس شورای مقاومت ملی خطاب به ۴۷ کشور عضو این شورا سخنرانی کرد.


غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس شورای اسلامی

طبق این گزارش، غلامعلی حداد عادل، ريیس مجلس ایران قرار بود به عنوان رییس دوره‌ای مجمع مجالس آسیایی در شورای اروپا سخنرانی کند. خودداری او از این سخنرانی باعث شد تا رییس مجلس اندونزی، برگزاری سخنرانی را به عهده بگیرد.

گروهی از نمایندگان پارلمانی از تمامی فراکسیون‌های بزرگ این مجمع نسبت به حضور حداد عادل اعتراض کرده‌اند و از همکاران خود خواسته‌اند در صورت سخنرانی وی در این جلسه، ساختمان شورا را ترک کنند.

این نمایندگان اعلام کردند که سخنرانی از سوی یکی از مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی در یک شورای حقوق بشر غیر قابل قبول است. زیرا ایران هولوکاست را به رسمیت نمی‌شناسد؛ از نابودی اسرائیل طرفداری می‌کند و «با سعی در دست‌یابی به جنگ‌افزار هسته‌ای، صلح جهانی را تهدید می‌کند.»

لحن شدید پترئوس نسبت به ایران
فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق، ژنرال پترئوس، روز هفت اکتبر، با لحنی شدید نسبت به ایران سخن گفت. به نظر وی، خشونت‌ها در عراق از سوی یکی از یگان‌های سپاه پاسداران ایران تشدید می شوند.


ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق

او یکی از یگان‌های ویژه سپاه را مسئول آموزش و تسلیح پیکارجویان عراقی می‌داند. پترئوس می‌گوید که در چند مورد، افراد سپاه پاسداران رهبری عملیاتی را به عهده داشته‌اند که در آن سربازان آمریکایی کشته شده‌اند. او همچنین سفیر ایران در بغداد را متهم به عضویت در این یگان ویژه سپاه می‌کند.


«روز قدس» تظاهرکننده‌های زیادی را در ایران به خود جذب کرد


این عنوان خبری است از تارنمای نوووم در روز ۵ اکتبر.
این تارنما که روز قدس را در عنوان خود به زبان هلندی «روز اورشلیم» ترجمه کرده، می‌نویسد:
«محمود احمدی‌نژاد در نماز جمعه این هفته تهران، وجود اسرايیل را توهینی به شرافت انسانی نامید. رییس جمهور ایران در این روز مستقیماً برای صدها هزار ایرانی تظاهرکننده سخن می‌گفت.»


تظاهرات روز قدس در ایران

این خبر در ادامه می‌نویسد: «این تظاهرات در چارچوب مراسم سالانه روز قدس اجرا می‌شود. القدس نام عربی اورشلیم است. در این روز، نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورهای اسلامی، حتی تا اندونزی مردم در خیابان‌ها تظاهرات می‌کنند.

احمدی‌نژاد می‌گوید که مردم فلسطین نباید برای اشتباهات دهه ۳۰ و ۴۰ اروپا تاوان پس بدهند. او خواستار برگزاری همه‌پرسی در میان فلسطینیان است.»

دو چهره ایران اسلامی
این عنوان گزارشی است از روزنامه دِپــِرس هلند در تاریخ چهارم اکتبر:
در این گزارش که به مناسبت انتشار کتابی تازه به زبان هلندی به نام «در اینجا یواشکی همه کار می‌شود کرد» تهیه شده، می‌خوانیم:
«در تصور بسیاری از مردم، ایران کشوری است مملو از دیوانه‌های مذهبی. اما در پس این تصویر، یک جامعه دوستانه و مهمان‌نواز پنهان شده که پر است از تناقض و تنوع.»

روزنامه‌نگار و جهانگرد، اِیفیه بلانکِفورت آن چهره دیگر ایران را کشف کرده و در مورد آن کتابی نوشته است به نام «در اینجا یواشکی همه کار می‌شود کرد.»

این گزارش، در ادامه از وجود قوانین دیگر در جزیره کیش و آزادی‌های نسبی آن به عنوان یکی از تناقضات موجود در ایران یاد می‌کند. در یکی از ساحل‌های اختصاصی بانوان در کیش، خانم ایفیه به زنی ایرانی برخورد می‌کند که برای تعطیلات از خارج به ایران آمده و از قوانین سفت و سخت اسلامی دل خوشی ندارد.
کمی آن‌سوتر دختران ایرانی به مسئول ساحل پوزخند می زنند و با وجود هشدارهای مکرر وی، به محض عدم حضور او، این دختران، کرست‌های خود را برای گرفتن حمام آفتاب در می‌آورند.

ایفیه بلانکِفورت به گوشه و کنار ایران سفر می‌کند و روز به روز تعجبش نسبت به فرهنگ ایران بیشتر می‌شود. او ایرانیان را مردمی بسیار مهربان و مهمان‌نواز توصیف می‌کند. ایفیه در فاصله‌های بین حضورش در تظاهرات ضد آمریکایی به رقص در پارتی‌های جوانان تهرانی می‌پردازد. با دیدن عکس‌های سکسی و پورنوی روی صفحه تلفن‌های همراه این جوانان، ایفیه خود را عفیف و چشم و گوش بسته حس می‌کند.

نتیجه‌ای که او از سفر خود می‌گیرد، این است: «در اینجا یواشکی همه کار می‌شود کرد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

In 2 chehreh bodan ma irani ha baes misheh az tamadone bashari faseleh begirim.Gharbi ha sedaghate bishtari nesbat be ma irani ha darand.Mokhalef va movafegh ra az bine on ha mitavan tashkhis dad.Vali tarbiate ma ghalat ast va hamamon az pedar madaramon yad gereftim ke 2chehre bashim.chon on ha ham 2chehreh bodand..

-- Bahram ، Oct 8, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)