تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از رای گیری در لاهه

«فکر نمی‌کردیم مشارکت این‌قدر باشد»

محمدرضا اسکندری

امروز صبح در کنسول‌گری ایران در لاهه، برخلاف سایر انتخابات شلوغ بود و ایرانیان باید به نوبت وارد سفارت می‌شدند. پس از وارد شدن به سالن اخذ رای در یک صف به نوبت رای خود را به صندوق می‌ریختند.

پس از رای دادن مردم با هم حرف می‌زدند و در رابطه با کسی که به او رای داده‌اند و این‌که چرا در این انتخابات شرکت کرده‌اند، با هم بحث می‌کردند.

خیلی از کسانی که با آنها صحبت کردم کسانی بودند که در طول حکومت جمهوری اسلامی یا در انتخابات شرکت نکرده بودند و یا فقط در اولین انتخابات شرکت کرده بودند. تعداد افرادی که به کاندیداهای اصلاح طلب رای داده بودند خیلی بیشتر از آقای احمدی نژاد بود.

چندین نفر از هواداران آقای احمدی نژاد بودند که در حیاط و حتی در سالن سعی می‌کردند که مردم را قانع کنند به احمدی نژاد رای بدهند. لازم به تذکر است این افراد از کارمندان سفارت نبودند.

از مسئول مطبوعاتی سفارت درخواست مصاحبه کردم ولی ایشان گفت که حق مصاحبه با رسانه‌ها را ندارد.
ولی توانستم بدون ضبط، سئوالاتی را از وی بپرسم.

تا این لحظه تعداد شرکت کنندگان در مقایسه با ۹ دوره گذاشته چگونه بوده است؟

تا این لحظه قابل مقایسه با دوره گذشته نیست. من فکر می‌کنم که شرکت مردم حتی در مقایسه با دوره اول آقای خاتمی بیشتر بوده است.

شما در سایت سفارت وقت رای دادن را تا ساعت ۱۸ اعلام کرده‌اید. ایا این زمان برای مردمی که از شهرهای دور می‌آیند و یا تا ساعت ۱۸ باید کار کنند، کم نیست؟

ما اگر فکر کنیم این طور است از تهران درخواست می‌کنیم که چند ساعت اضافه مرکز اخذ رای باز باشد.

چرا شما بر خلاف سایرسفارت خانه‌ها در کشورهای مختلف، صندوق سیار ندارید، سفارت ایران در هلند و فقط در لاهه صندوق دارد؟

ما فکر نمی‌کردیم که مشارکت این‌قدر باشد و احساس نیاز نمی‌کردیم. شاید این تجربه‌ای برای انتخابات بعدی خواهد بود.

چرا نمایندگان کاندیداها به عنوان ناظر در اینجا حضور ندارند؟

وزارت خارجه تصمیم گرفته و باید از آنها پرسید.

چرا در این انتخابات شرکت ایرانیان خارج کشور زیاد است؟

من فکر می‌کنم که جامعه رشد کرده و جو عوض شده است. دیگر دوران جنگ نیست و هر سال ما در ایران یک میلیون ونیم فارغ تحصیل دانشگاهی داریم و این مردم برای بوجود آوردن تغییر در ایران این باردر انتخابات شرکت فعال می‌کنند.

من فکر می‌کنم نمی‌شود با دروغ و آمار دروغ مردم را فریب داد. چون هر خانواده ایرانی یک تحصیل‌کرده دارد و می‌تواند دروغ و راست را تشخیص بدهد.

تعدادی از زنان و دختران، از هواداران کروبی و موسوی بدون داشتن روسری به پای صندوق‌های رای در سفارت رفته بودند و در حیاط سفارت با مردم صحبت می‌کردند.

وقتی از چند نفر از آنها سئوال کردم که چرا اینکار را کرده‌اند، در جواب گفتند که همان‌طور که کروبی و حامیانش در برنامه‌های خود گفته‌اند حجاب باید اختیاری باشد و این شروع کار است که ما باید در خارج کشور و در مراجعه به سفارت خانه‌ها آن را آغاز کنیم.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)