تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی

«ایران بیشتر می‌خواهد»

پاسخ منفی رهبر ایران به پیام نوروزی باراک اوباما، مرگ امید میرصیافی، وبلاگ‌نویس ایرانی در زندان، کنار کشیدن محمد خاتمی از انتخابات آینده، و برخورد شناورهای نظامی آمریکا در تنگه هرمز از عناوین خبری این هفته رسانه‌های هلند بود.

با هم مروری داریم به دیگر خبرهای مرتبط با ایران در این رسانه‌ها:

«ایران بیشتر می‌خواهد»

پیام نوروزی رئیس جمهور ایالت متحده به مردم و دولت ایران این هفته بازتاب بسیار گسترده‌ای در رسانه‌های کشور هلند داشت. باراک اوباما در این پیام خواستار «آغازی نو» در روابط با ایران بر پایه «احترام متقابل» شده‌ است.

روزنامه پرشمارگان تلگراف خبر خود در این باره را زیر این عنوان منتشر کرد: «اوباما دست خود را به سوی ایران دراز کرده ولی ایران بیشتر می‌خواهد.»

در این خبر آمده‌است: ایران روز جمعه به تلاش همگرایی ایالات متحده پاسخ داد ولی با مقداری سردی. رژیم اسلامی در تهران از پیشنهاد باراک اوباما برای «آغاز نو» در روابط دو کشور استقبال کرد، اما ایران می‌گوید که واشینگتن باید اول به تحریم‌های خود که اوایل این ماه تمدید شده پایان ببخشد.

روزنامه ان.ار.س در خبر خود مربوط به پیام نوروزی اوباما، پس از توضیح در مورد درون‌مایه این پیام نوشت: چیزی که رهبران ایران به خصوص، خواهان آنند احترام و به رسمیت شناختن است و این امر در پیام اوباما موجود بود.

این‌که آیا این پیام براستی به گفت‌ و گو یا عادی‌سازی روابط بینجامد البته مسأله دیگری است. در هر دو جناح، گروه‌های مقتدری وجود دارند که اصلاً با همگرایی موافق نیستند.

در جناح ایران برای نمونه می‌شود سپاه پاسداران انقلاب را نام برد که فلسفه وجودی‌اش، وجود این نزاع با آمریکا است و در جناح آمریکایی هم لابی طرفدار اسرائیل را داریم که ایران را به چشم خطر جانی برای اسرائیل می‌بیند و خواهان حمله نظامی به ایران است.


عکس: رویترز

«احمدی‌نژاد، عاشق دعوت شدن به کاخ سفید»

روزنامه آلخمینه داخ‌بلاد در شماره ۲۰ مارس خود خبری زیر عنوان «ایرانیان، خوشحال از فراخوان اوباما» داشت. این روزنامه پس از توضیح پیام نوروزی اوباما و واکنش‌های مثبت مقامات درجه دو ایران به آن نوشت:

خیلی از ایرانی‌ها خیلی وقت است که امید به بهبود روابط با ایالات متحده دارند. با انتخاب اوباما به ریاست جمهوری، این امید نیز افزایش یافت.

از علی طباطبایی، صاحب یک فروشگاه کیف و کفش در تهران در این‌باره می‌پرسیم. او می‌گوید: «من علاقه دارم که روابطمان بر اساس احترام دوطرفه بهبود پیدا کند.» وی ادامه می‌دهد: «هر وقت چیز مثبتی در مورد روابط احتمالی با آمریکا می‌شنوم احساس خوشحالی می‌کنم. امیدوارم یک روزی این اتفاق بیفتد.»

سعید لیلاز، یک تحلیلگر ایرانی بر این باور است که هم‌گرایی با آمریکا برای اقتصاد و روح و روان ایرانیان خوب است. او می‌گوید: «بیش از نود درصد مردم خوشحال خواهند شد. ما عاشق سبک زندگی آمریکایی هستیم.»

هرمیداس باوند، استاد دانشگاه تهران در این‌باره معتقد است که آب شدن یخ روابط با آمریکا به سود رژیم ایران است. او می‌گوید: «هر رییس‌جمهوری که روابط را با آمریکا دوباره برقرار کند یک‌شبه به محبوبیت دست پیدا می‌کند. احمدی‌نژاد عاشق اینست که هرچه زودتر به کاخ سفید دعوت بشود.»

اما فیروز رجایی، مدیر یک انجمن استشهادی در تهران معتقد است که دوستی با ایالات متحده ‌مثل دوستی میان گرگ و بره، ناممکن است.

او می‌گوید: «کسانی که توصیه صحبت با آمریکا می‌کنند کسانی هستند که طالب تغییر حکومت اسلامی ما هستند. اما ما رهبر مقاومت علیه ایالات متحده در این جهان هستیم و برای همین الهام‌بخش خیلی‌های دیگر می‌باشیم. ما علاقه داریم همین حالت ادامه یابد.»


«هر کس بیشتر برای خودش خرج می‌کند»

فرارسیدن جشن ایرانی نوروز، امسال بر‌خلاف سال‌های گذشته در رسانه‌های هلند تا اندازه‌ای بازتاب داشت. نوروز که به خاطر وجود هزاران پناهنده عراقی کردتبار در هلند، تاکنون بیشتر به عنوان «سال نوی منحصراً کردی» و «جشن ملی کردها» در رسانه‌های این کشور معرفی می‌شد، امسال در پی پیام نوروزی رییس‌جمهور آمریکا بازتابی دیگر یافت.

روزنامه ان.ار.س نیز در شماره ۲۰ مارس خود مطلبی داشت در مورد جشن نوروز در ایران.
در بخش‌هایی از این نوشتار آمده‌است:

اوباما، رییس‌جمهور آمریکا سال نو را به همه کسانی که نوروز را جشن می‌گیرند شادباش گفت. عید نوروز در ایران مفصلاً جشن گرفته می‌شود و به سرعت نیز در حال تغییر است.

همه پیش از تحویل سال به شدت در حال خرید هستند. همه باید تا قبل از آغاز سال نو ماهی قرمزهای کوچکی خریده‌باشند. این شیفتگی به خرید تا لحظه آخر، نشان می‌هد که هویت شهرنشینی ایرانی هر روز دارد سنت‌های روستایی قدیمی را بیشتر کنار می‌زند.

امروزه بیش از ۷۰ درصد از جمعیت ۶۸ میلیونی ایران شهرنشین هستند و ۳۰ درصد بقیه نیز به شدت به شهرها وابسته‌اند.

به این خاطر، روش هزینه کردن وقت و پول در ایام نوروزی به شدت در حال تغییر است. این ایام قبلاًً به‌طور سنتی زمانی بود برای گرد‌هم آمدن خانواده‌ها و آمادگی طولانی برای فرارسیدن نوروز.

پیش از این اکثر مردم در حیاط خود حوضچه و ماهی قرمز داشتند. خودشان درخت سیب داشتند ولی امروزه باید همه چیز را بخرند.

از چند فروشگاه لباس پرس و جو می‌کنیم. می‌گویند که سود فروش آن قبلاً در نوروز بسیار افزایش داشت ولی اکنون فرقی نمی‌کند. آن‌ها می‌گویند قبلاً مردم فقط موقع نوروز لباس نو می‌خریدند ولی امروزه طی تمام سال لباس می‌خرند. فروشنده‌ای به ما می‌گوید: «مردم خیلی از قبل بیشتر پول دارند.»

ناصر فکوهی، استاد مردم‌شناسی اجتماعی در دانشگاه تهران برای ما توضیح می‌دهد که چگونه در قدیم که همه خانه‌های بزرگ‌تری داشتند، مهمانی‌های نوروزی می‌دادند و همه فامیل دور هم جمع می‌شدند. او آپارتمان‌نشینی را دلیل کاهش این سنت عنوان می‌کند.

او می‌گوید: «از ده سال پیش مردم شروع کردند به خرج کردن به صورت بیشتر انفرادی. مثلاً خرج کردن برای سفرهای خارجی. الان مردم به کسان دیگر پول می‌دهند تا مقدمات نوروزی را برایشان آماده کنند. در نتیجه شهرنشینی، مهمانی‌های جمعی کم‌تر شده و هر کس بیشتر برای خودش پول خرج می‌کند. البته خیلی‌پولدارترها هنوز می‌توانند ده‌ها نفر از فامیل را برای مهمانی به خانه دعوت کنند.»

پیوند به فیلم گزارش روزنامه دپرس هلند از آیین‌های نوروز (پس از آگهی)


«دخالت مذهبی ایران در مراکش»

روزنامه دپــِرس در خبری با این عنوان نوشت: ایران می‌کوشد در مراکش رخنه کند و مذهب شیعه را در آن‌جا وارد کند. این مطلب را وزیر خارجه مراکش روز یک‌شنبه ابراز داشت.

اکثریت مردم مراکش، سنی هستند. وزارت خارجه آن کشور معتقد است که ایران سعی دارد از طریق نهادها و سازمان‌های فرهنگی، مذهب شیعه را گسترش بدهد. این وزرات‌خانه می‌گوید که در مراکش چندصد نفر شیعه بیشتر زندگی نمی‌کنند.

این انتقاد یک هفته پس از قطع مناسبات با ایران از سوی مراکش ابراز می‌شود. اظهار تردید به حاکمیت بحرین از سوی یکی از مقامات ایرانی باعث شد تا مراکش سنی‌نشین نیز به نشانه حمایت از بحرین سنی‌نشین، پیوندش را با ایران بگسلد.


«چرا فقط کردها؟»

هَمَن عبدالله، از روزنامه‌نگاران کردتبار هلند اوایل ماه جاری مصاحبه‌ای داشته با شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و فعال ایرانی حقوق بشر. این مصاحبه که در بروکسل بلژیک انجام شده این هفته در تارنمای هلندی‌زبان «روداو»، که به مسائل کردهای عراق و پیرامون آن می‌پردازد منتشر شد.

در بخشی از این مصاحبه می‌خوانیم:

پرسش مصاحبه‌گر از شیرین عبادی: یکی از معروف‌ترین زندانیان سیاسی ایران محمدصادق کبودوند است و شما وکیل مدافع او هستید. داستان او در اصل چیست؟

عبادی: کبودوند از مصادیق آشکار نقض حقوق بشر در ایران است. او یک سازمان برای حمایت از حقوق بشر در کردستان ایران تأسیس کرد و برای همین او را محکوم به ۱۰ سال زندان کرده‌اند. او هم‌اینک در زندان است و وضع تندرستی او هم بسیار بد است. بلایی که بر سر او آمده کاملاً ناحق است. من در این مورد دادخواست فرستاده‌ام و امیدوارم نتیجه‌ای بدهد، چون‌که سلول زندان جای مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران نیست.

مصاحبه‌گر: بنا بر یک گزارش که از سوی وزارت خارجه بریتانیا منتشر شده، زنان، پیروان مذهب بهاییت و کردها در ایران بیشتر از همه تبعیض می‌شوند. آیا شما با این گزارش موافقید؟

عبادی: بریتانیایی‌ها لازم نیست گزارش بدهند. ما هفت سال است این را می‌گوییم. اما چرا شما در میان اقوام فقط از کردها اسم بردی؟ چون اصلیت خودت کرد است؟

مصاحبه‌گر: این نظر من نیست. من دارم از گزارشی که وزارت خارجه بریتانیا منتشر کرده حرف می‌زنم و آن‌ها معتقدند که این سه گروه در ایران از همه بیشتر تحت فشارند...

شیرین عبادی: بله ولی برای نمونه بلوچ‌ها از کردها بیشتر تحت فشارند. و همچنین عرب‌زبان‌ها، ترک‌ها، زنان و افراد سکولاری که به دخالت مذهب در حکومت اعتقاد ندارند. هفته پیش حتی چهل تن از دراویش گنابادی دستگیر شدند و خانقاهشان در اصفهان تخریب شد.

مصاحبه‌گر: آیا شما با این حال نسبت به آینده خوش‌بین هستید؟

عبادی: نظر من اینست که زمانی که ملت بخواهد چیزی تغییر کند بالاخره تغییر می‌کند. اما این که چه‌قدر طول می‌کشد؟ باید منتظر شد و دید.

«یک تجربه جالب اسکواش در ایران»

تارنمای خبری اسکواش هلند، «اسکواش‌وب» روز ۲۱ مارس در خبری زیر این عنوان نوشت:

ایران جایی نیست که انتظار بازی اسکواش در آن برود. با این حال هفته پیش جام خلیج فارس در آن‌جا برگزار شد.

دیلان بـِنِت، بازیکن هلندی از شهر آیندهوون که نفر شصت‌ودوم جهان است هم در جزیره کیش تا مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کرد.

از او می‌پرسیم کیش چگونه جزیره‌ای است؟ بنت توضیح می‌دهد: جزیره خیلی کوچکی در ساحل جنوبی ایران است. برای رسیدن به آن‌جا باید اول به دبی پرواز کرد و بعد از آن‌جا با یک هواپیمای خیلی کوچک و درب و داغان راه را ادامه داد. فکر کنم دوازده نفر بیشتر جا نداشت و صندلی‌هایش هم خراب بودند ولی سقوط نکرد.

می‌پرسیم: آیا تورنمنت در ایران تجربه مخصوصی بود؟ می‌گوید: بله تجربه مخصوصی بود. زندگی مردم در آن‌جا خیلی فرق دارد و بسیار هم هوای گرمی دارد. ولی اجازه پوشیدن شلوار کوتاه نداشتیم، حتی در کنار دریا. در کل حوصله‌مان آن‌جا سر رفت. صبح بلند می‌شدیم، صبحانه می‌خوردیم، مسابقه را بازی می‌کردیم و شب هم تلویزیون و خواب. دیگر هیچ. بین ۱ بعد‌از ظهر تا ۸ شب همه جا تعطیل است و شب هم که ساعت ۱۰ ما شام‌مان را خورده بودیم تازه مردم محل بیرون می‌آمدند.

می‌پرسیم: آیا مجبور بودید با شلوار بلند هم بازی کنید؟ بنت می‌گوید: خوشبختانه نه. ولی بعضی وقت‌ها بین بازی‌ها بازیکنان می‌خواستند تی‌شرت‌شان را دربیاورند ولی اجازه این کار را نداشتند چون‌که در میان تماشاچیان زن هم نشسته بود. بعد از اولین بار که این کار را کردیم از ما خواستند تا در جایی که تماشاچی‌ها نبینند تی‌شرت‌مان را دربیاوریم.

سوال کردیم: آیا چیزی از نحوه نگاه ایران به غربی‌ها حس کردید؟ بنت: من حس نکردم که مردم از غربی‌ها خوش‌شان نیاید. مسلماً ما را زیر نظر داشتند ولی این مساله در هند هم هست. من به این عادت دارم. مردم آن‌جا خیلی مهربان هستند.

پرسیدیم: آیا در تورنمنت‌های بعدی ایران هم شرکت خواهی کرد؟ بنت پاسخ داد: بله. الان تجربه دارم و می‌دانم که شرایطش چگونه است. زمین‌های بازی و سازمان‌دهی‌شان عالی بود. اما بار دیگر مقداری خوراکی بسته‌بندی با خودم می‌برم که دیگر بعد‌از‌ظهرها که همه جا تعطیل است، این‌قدر بی‌غذا نمانم.

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)