تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی

ایران آماده گفت و گو با آمریکا

تکذیب وجود جنگ‌افزار ایرانی در کشتی قبرسی از سوی مقامات ایران، انتشار گزارشی از نمایش هنرهای مدرن ایرانیان در لندن در روزنامه ان.ار.س زیر عنوان «هنر بحث‌انگیز عربی»، و برنده شدن فیلم ایرانی «درباره الی» در جشنواره برلین، از جمله خبرهای رسانه‌های هلند طی هفته گذشته بود.

با هم نگاهی داریم به دیگر خبرهای مرتبط با ایران در این رسانه‌ها در هفته‌ای که گذشت:

ایران آماده گفت و گو با آمریکا

روزنامه دپرس در خبری به تاریخ ۱۰ فوریه نوشت: تهران از یک تغییر بنیادین در رویکرد آمریکا به ایران استقبال خواهد کرد و آماده است بر اساس احترام متقابل با ایالات متحده گفت‌ و گو کند. این را محمود احمدی‌نژاد،‌ رییس جمهور ایران روز سه‌شنبه گفت.

این رییس جمهوری به شدت محافظه‌کار در یک همایش چنین گفت: «دولت جدید آمریکا اعلام کرده که خواستار تغییرات است و در جهت گفت‌ و گو گام برمی‌دارد. بدیهی است که یک تغییر واقعی باید تغییری بنیادین باشد و نه تاکتیکی. و این هم بدیهی است که ملت ایران از تغییرات واقعی استقبال می‌کند.»

احمدی‌نژاد افزود: «ملت ایران آماده گفت ‌و گو است ولی مذاکرات باید در فضایی صادقانه و با احترام متقابل صورت بگیرد.» روزنامه دپرس افزود: این دو کشور از زمان گروگان‌گیری سال ۱۹۷۹ دیپلمات‌های آمریکایی در تهران که توسط دانشجویان تندرو صورت گرفت روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده‌اند.


احمدی‌نژاد ایران را ابرقدرت اعلام کرد

روزنامه تراؤ در شماره یازدهم فوریه خود با درج این عنوان، در بخشی از یک گزارش از مراسم سی‌امین سال انقلاب ایران چنین نوشت:

چه در سخنرانی‌های مقامات و چه در صحبت‌هایمان با شهروندان حاضر در مراسم یک پیام اصلی به چشم می‌خورد: ایران می‌خواهد که او را جدی بگیرند و با او مانند یک ملت درجه دو رفتار نکنند.

چه مسأله غنی‌سازی اورانیوم باشد و چه پرتاب ماهواره، ایران می‌خواهد و حق هم دارد که بخواهد به عنوان یک ملت پیشرو در علم دیده شود. رییس جمهور حتی در سخنرانی‌اش ایران را رسماً یک ابرقدرت اعلام کرد.

هر کس در این مراسم در میدان آزادی تهران با آدم‌ها صحبت کند داستان‌های بی‌شماری از شکوه انقلاب، حکومت و پیشرفت علمی ایران خواهد شنید. اما منتقدان هم بسیارند ولی آن‌ها در خانه نشسته‌اند. فربد ۵۳ ساله که یک کارمند است از خیابان‌های اطراف رد می‌شود ولی کاری به جمع میدان آزادی ندارد.

او می‌گوید: «مگر دیوانه شده‌ام در این مراسم شرکت کنم. انقلاب برای من هیچ نتیجه‌ای نداشته. با این اوضاع وخیم اقتصادی کشورمان، دیگر زندگی‌ام نمی‌چرخد. با دردسر بسیار خرج تحصیل دو پسرم را دادم،‌ ولی فکر می‌کنید کار پیدا خواهند کرد؟ من آرزوی زمان شاه را دارم. عجب آزادی‌ای داشتیم. امیدوارم فرزندانم بتوانند روزگاری چنین دوره‌ای را تجربه کنند.»


رضا پهلوی، پسر شاه سابق ایران

انقلاب مخملی در ایران از راه دور

روزنامه آلخمینه داخ‌بلاد در شماره نهم فوریه خود خبری داشت تحت این عنوان از رضا پهلوی که مصاحبه‌ای با او در تلویزیون هلند نیز بازتاب یافت. در این خبر آمده‌ است: «ایران در آستانه یک انقلاب مخملی قرار دارد.»

این سخنی است از رضا پهلوی، پسر شاه ایران که سی سال پیش یعنی بعد از «انقلاب اسلامی» از ایران گریخت. این روزنامه ادامه می‌دهد: رضا پهلوی در سکوت، ائتلافی از نیروهای اپوزیسیون را در درون و بیرون از ایران رهبری می‌کند.

پهلوی می‌گوید: «با وجود تمامی تفاوت‌های ایدئولوژیکی یک حس مشترک در ما وجود دارد و آن این است که ما یک دشمن داریم و آن هم رژیم است. ما خواستار برقراری یک نظام دموکراسی در ایران هستیم.»

رضا پهلوی روز گذشته در پاریس طرح‌های خود را برای یک دگرگونی صلح‌آمیز سیاسی در ایران شرح داد. وی در این زمینه گفت: «تحریم‌های بین‌المللی کافی نیستند. فشار باید از داخل وارد شود. برای ایجاد تغییر باید خود مردم مقاومت نشان دهند. کارگران، دانشجویان، زنان، اقلیت‌های قومی و به طور خلاصه همه بخش‌ها باید کمپینی از نافرمانی مدنی را به اجرا بگذارند، بدون خونریزی‌، ‌بدون دخالت خارجیان.»

وی افزود: «زمانی که حکومت اسلامی برود یک دولت انتقالی می‌تواند همه‌پرسی برگزار کند. آن زمان مردم می‌توانند انتخاب کنند که برای نمونه مجدداً خواهان پادشاهی هستند یا یک جمهوری دموکراتیک می‌خواهند.»

آرزوهای خود رضا پهلوی فروتنانه است. وی می‌گوید: «اعطای یک نقش سیاسی به من به عنوان یک هدیه خواهد بود. اما این موضوعی نیست که من به دنبالش باشم. نقش من تنها نقش یک فرد میهن‌دوست است.»

رضا پهلوی از زمان گریز پدرش در سال ۱۹۷۹ از ایران، در کشورهای مراکش، مصر و ایالات متحده زندگی کرده است.

دماغ‌های جدید در ایران زیادی شده

روزنامه آلخمینه داخ‌بلاد در شماره پانزدهم فوریه خود با درج این عنوان چنین نوشت: آیا قرار است به طور اتفاقی در بهار آینده به ایران سفر کنید؟ اگر این طور است پس مواظب درهای تاکسی‌ها باشید.

در سال گذشته در تهران درب تاکسی‌ها به صورت ۱۵ زن هلندی خورده و پس از آن پزشک‌ها در بیمارستان اعلام کرده‌اند که برای آن‌ها عمل بینی لازم است. آیا این یک شوخی است؟ هم آره و هم نه.

در خلال سال ۲۰۰۸ پانزده زن هلندی ایرانی‌تبار برای عمل جراحی بینی که می‌گویند به خاطر ضربه درب تاکسی بوده از یک شرکت بیمه هلندی تقاضای پول کرده‌اند. اما این شرکت که آخمِئا نام دارد اعلام کرده که درخواست‌های عمل بینی از ایران را به عنوان فریبکاری قلمداد می‌کند و می‌خواهد علیه این خانم‌ها اقداماتی قانونی انجام بدهد.

آقای اَرتمان، معاون رییس شرکت آخمئا می‌گوید: هر ساله تعداد زیادی از افراد به کشورهایی مثل ترکیه، مراکش، ایران و مجارستان می‌روند که عمل‌های دندان و زیبایی ارزان‌تر است و بعد به ما اعلام می‌کنند که برای آن‌ها حادثه رخ داده تا به این وسیله عمل‌های خود را مجانی تمام کنند.


ایران هفت ماهواره می‌سازد

منبع خبری فوک‌نیوز روز دوازدهم فوریه زیر این عنوان نوشت: به گزارش خبرگزاری فارس، محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات ایران روز پنج‌شنبه از ساخت هفت ماهواره جدید در ایران خبر داد.

این خبر دو هفته پس از پرتاب ماهواره ساخت ایران به مداری در فضا اعلام می‌شود. پرتاب این ماهواره باعث نگرانی‌های جدیدی در غرب نسبت به طرح‌های نظامی این کشور اسلامی شد.

قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل برای مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران ظاهراً تا کنون هیچ نتیجه‌ای نداده‌است. وزیر ارتباطات ایران روز پنج‌شنبه نگفت که این ماهواره‌های جدید چه زمانی پرتاب خواهند شد.

قوی‌ترین موتور گازسوز ساخت ایران است

منبع خبری نو.دات.ان‌ال روز شانزدهم فوریه در خبری نوشت: شرکت ایران خودرو مدعی است که موتوری گازسوز با ۱۵۰ اسب قدرت ساخته ‌است. این موتور با این حساب نیرومندترین موتور گازی در جهان است.

با این‌که ایران یک کشور نفتی است ولی ایرانیان تلاش زیادی در زمینه سوخت‌های جایگزین می‌کنند و این یک ضرورت تلخ است زیرا ‌که تهران یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان است.

هم اینک در ایران دویست و پنجاه هزار خودرو، داوطلبانه یا اجباری، گازسوز شده‌اند. بیشتر آن‌ها اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و خودروهای دولتی هستند. تا کنون ما خودروی اپل زافیرا با توربوی ۱.۶ لیتری را به عنوان قوی‌ترین خودروی گازسوز می‌شناختیم ولی الان ایران خودرو ادعا می‌کند که خودروی جدید سمند سورن ای‌ال‌ایکس هم ۱۵۰ اسب قدرت دارد.

بنابر‌این اکنون سر و کله رقیبی از یک گوشه غیرمنتظره پیدا شده ‌است. این خودرو را در تهران به نمایش گذاشته‌اند ولی اطلاعاتی که از ایران می‌رسد کامل نیست. برای نمونه نه از حجم سیلندر این خودرو حرفی زده شده و نه حتی از تعداد سیلندرهای آن.


پگاه سرانجام اقامت گرفت

منبع خبری کوک، از منابع خبری حقوق همجنس‌گرایان در هلند روز دوازدهم فوریه در خبری نوشت: پگاه،‌ یک زن ایرانی همجنس‌گرا که در سال ۲۰۰۷ از سوی مقامات بریتانیا تهدید به بازگرداندن به ایران شده ‌بود سرانجام اجازه اقامت در بریتانیا را دریافت کرد.

این خبر از سوی آرشام پارسی، سخنگوی سازمان «ایران کوئیر ریلرود» که سازمانی برای دفاع از حقوق پناهجویان همجنس‌گرای ایرانی است اعلام شده‌ است. پگاه چهار سال پیش یعنی زمانی که مقامات ایرانی به گرایش جنسیتی‌اش پی بردند به بریتانیا گریخت.

دوست دختر او را دستگیر کردند، شکنجه کردند و سپس او را محکوم به مرگ کردند. با این حال درخواست پناهندگی او از سوی مقامات بریتانیا رد شد و او در تابستان ۲۰۰۷ تهدید به بازگشت به ایران شد.

اعتراضات بین‌المللی از جمله اقدامات انجمن کوک در هلند که منجر به راه یافتن این مسأله به پارلمان هلند شد باعث شد تا پگاه را بازنفرستند. این اقدامات باعث شد تا مقامات بریتانیایی ناچار به بازگشایی پرونده او شوند.

این مقامات کار بررسی دوباره پرونده پگاه را یک و سال نیم به درازا کشاندند ولی سرانجام پاسخ مثبت در نامه‌ای به او ارسال شد. پگاه می‌گوید که سخت می‌تواند باور کند که از امروز دیگر آزاد است.

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

انقلاب مخملی!
ما به اندازه پدر و مادر هامون نادان و جو گیر نیستیم
زنده باد اصلاحات

-- بدون نام ، Feb 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)